”Vi behöver organisera oss över gränserna”

– Facklig organisering över gränserna är vår största utmaning och vår viktigaste uppgift under de kommande åren. Det är de mest utsatta chaufförerna med låg lön och svåra arbetsförhållanden i Europa vi måste hjälpa. Det säger Roberto Parillo, ordförande i ETF:s vägtransportsektion.

Han är från Belgien och basar över sektionens cirka 750 000 medlemmar, däribland svenska Transports.

Med hjälp av en rad systerorganisationer har ETF genomfört en flerårig enkätundersökning med lastbilschaufförer från det gamla östblocket. Resultaten bedöms som chockerande:

– Vi visste redan innan att chaufförerna hade en svår situation både arbetsmässigt och socialt, men vi hade ingen dokumentation. Nu kan vi visa hur illa förarna har det som kör i framför allt Västeuropa, förklarar Roberto Parillo.

Chaufförerna från öststaterna har svarat på frågor på olika parkeringar. Tydligt är att de känner sig diskriminerade, jämfört med kollegorna från väst, både när det gäller lön och arbetsförhållanden.

Förarna arbetar i skift, som innebär att de är hemifrån mellan tre och 18 veckor i sträck. De tjänar ungefär mellan 2 700 och 3 600 kronor (300–400 euro) i månaden i grundlön. Till det kommer olika tillägg på cirka 360 kronor per dag de kör (40 euro). För många av chaufförerna skiftar lönen också med antal körda kilometer och hur många leveranser de gör.

Av intervjuundersökningen framgår att förarna jobbar enligt komplicerade arbetsscheman, som syftar till att arbetsgivarna ska klara sig undan kontroller och sanktioner. De anställda har svårt att få ta del av olika sociala skyddsnät, exempelvis sjukersättning och läkarvård. Dessutom får chaufförerna stora problem när lönen betalas för sent – eller inte alls.

I rapporten ondgör sig ETF över de allt talrikare postboxföretagen, som dumpar löner och kostnader, struntar i att betala skatt, sociala avgifter och pensioner och driver på utvecklingen mot en allt mer krisartad bransch. Undersökningen noterar att när de intervjuade förarna stöter på problem upplever de paradoxalt nog att det bara är arbetsgivarna som kan hjälpa dem, trots att det oftast är företagarna som orsakat dem. Kunskapen om vad fackligt medlemskap innebär är dålig.

– Svaren visar att det är de här personerna vi måste arbeta för. De rör sig i ett ingenmansland som ingen har någon insyn i. Gör vi inget nu kommer deras dåliga arbetsvillkor att sprida sig vidare till alla inom transportbranschen, betonar Roberto Parillo.

I arbetsprogrammet som kongressen antog framgår också att vägsektionen ska uppmuntra och bistå medlemsländer som vill dra i gång olika former av gränsöverskridande organisering av chaufförer.

– Nu gäller det för facken i de olika länderna att föra det vidare ut till sina medlemmar, till chaufförerna ute på vägarna. Grundförutsättningen är att utländska chaufförer ska tjäna lika mycket som förarna i det land de kör i, framhåller Roberto Parillo.

Han berättar att det belgiska transportfacket, precis som Transport, driver ett rättsfall med den innebörden. För belgarna handlar det om tre rumänska chaufförer, utvalda bland ett 20-tal grovt utnyttjade, som kört för en belgisk firma, men varit anställda av ett uthyrningsföretag i Slovakien.

– Vi vill ha regler på europeisk nivå, som innebär att arbetarnas löner och villkor ska följa dem som gäller i arbetslandet, oavsett var anställningsföretaget ligger. Arbetsgivare som inte följer bestämmelserna ska drabbas av kännbara sanktioner, menar Roberto Parillo.

I dag saknas ett fungerande transportfack i Rumänien. För att inte spilla mer tid vill ETF gå in och erbjuda yrkeschaufförer medlemskap direkt i federationen.

– Det ska inte gälla permanent utan fungera i väntan på att alla länder ska hinna bygga upp egna, nationella fackförbund, förklarar Roberto Parillo.

De senaste tre åren har ETF bedrivit en kampanj mot EU-kommissionens planer på att lätta ännu mer på reglerna för
cabotage och släppa alla vägtransporter helt fria inom EU. Parillo ser det som en delseger att den estländska EU-kommissionären Siim Kallas i mitten av maj lovade att inte driva frågan vidare, fram till EU-valet i juni nästa år.

Faran är inte över, bedömer Parillo. Han tillägger:

– Fast det är viktigt att notera att fem länder gick samman och deklarerade att de skulle säga nej till ett förslag om att avskaffa cabotagereglerna. Frankrike, Belgien, Danmark, Österrike och Italien. Det är mycket ovanligt att regeringarna säger ifrån på det sättet, oavsett partifärg.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.