”Vi försöker effektivisera”
Stor förlust. APM tappar stora godsvolymer. Under årets första 13 veckor försvann 20 procent av godset. – Huvudorsaken är konflikten med Hamnarbetarförbundet, säger Annika Hilmersson, kommunikationschef på APM Terminals.
Köerna i id-kontrollen var extra långa i slutet av mars, enligt Hilmersson:
– Vi hade ovanligt hög frånvaro bland de anställda och kunde inte ta in annan personal på grund av blockaden mot nyanställningar. Men nu vi har infört en begränsning för exportgodset. Vi tar bara emot containrar som ska gå iväg inom fyra dagar. Det har gjort att vi är nere på normala väntetider igen.
Vad som är en acceptabel kötid i timmar eller minuter vill Annika Hilmersson inte svara på. Målet är ett ”flöde som flyter”.
Åkerierna som trafikerar hamnen anser att köproblemet funnits länge. Hilmersson säger:
– Hur det var innan APM tog över kan jag inte svara på. Vi försöker hela tiden effektivisera.
– Vi tappar tyvärr godsvolymer nu. Det finns två orsaker till det. Den ena är själva stridsåtgärderna. Den andra är också kopplat till konflikten. Kunderna förväntar sig att vi ha en viss servicenivå i Göteborg. Uppstår det osäkerhet kring det väljer man andra alternativ.