”Vi gnetar vidare” – Vi förhandlar om smulorna i bullpåsen.
Så summerar Niclas Sandström, ombudsman på Transports Gävleavdelning, två dagars förhandlingar om ett nytt avtal för miljöarbetarna.
Transport är mitt uppe i avtalsförhandlingar som berör omkring 38 000 av förbundets 61 000 medlemmar.
I dag, onsdag, har fackets förhandlare jobbat i huvudsak på två fronter. Den ena handlar om åkeri- och terminal, den andra rör miljöarbetarna där Niclas Sandström ingår i den tolv man starka delegationen. Stuveriförhandlingarna pågår också, om än på sparlåga.
På miljöområdet har Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund (BA) haft långa sittningar där parterna försöker koka ner sina ursprungligen långa kravlistor. För Transport är trygga anställningar en prioriterad fråga på alla avtalsområden.
Åkerichaufförerna och miljöarbetarna riktar också lampan på de nya utbildningskrav som samhället ställer på yrkesförare. Facket vill få in skrivningar i avtalen som garanterar att arbetsgivarna bekostar yrkeskompetensbevisen (YKB) och annan utbildning som krävs för att föraren ska kunna utföra arbetet.
Transport har i flera år efterlyst en lösning i kollektivavtalet som gör att slitna sopgubbar kan gå i pension – eller i delpension – några år före fyllda 65. En sådan modell finns för hamnarbetarna. Arbetsgivarna säger inte nej till miljöarbetarna, men vill heller inte skjuta till några pengar.
I morgon, torsdag, fortsätter förhandlingarna för Transports 32 000 åkerichaufförer och terminalarbetare. Då kommer även taxitelefonisterna in på arenan.
Miljöarbetarna får ligga lågt ett tag. Enligt planen ska förhandlingarna återupptas den 20–21 april.
– Vi gnetar vidare helt enkelt, säger Transports ordförande Lars Lindgren som leder förbundets förhandlingsverksamhet.