Debatt

Vi gör vårt yttersta för sänkt bensinpris

Debatt. Vi har blivit kontaktade angående de höga bränslepriserna, av oroliga medlemmar, under en längre tid. Priserna vid pumparna tar all löneförhöjning och mer därtill.

I första hand är det medlemmar som måste ta bilen för att ta sig fram och tillbaka från jobbet som hör av sig. I andra hand begränsar den privatlivet för familjen och dess fritidsaktiviteter. Det ska inte vara en klassfråga att kunna använda bilen.

Tyvärr är det nog så att medlemmarna även oroar sig för sina arbetsgivare. Kloka företagare har bränsleprisklausuler i sina affärskontrakt med sina uppdragsgivare. Just nu har allt för många av dessa också för långa avstämningsperioder vilket kommer leda till likviditetsbrist eller att bränslekrediten slår i taket innan månaden är slut på de bränslekort som företaget tillhandahåller. Vi riskerar helt enkelt att få medlemmar som kommer att stå vid mackar och på väg hem med fordon som inte kan tankas då bränslekrediten är slut.

Vår förbundsordförande har lyft frågan i press och annan media. Vi insåg snabbt att det inte räcker och har därför lyft frågan med våra kontakter i regeringen såväl med sakkunniga som med flera ministrar men även genom att sätta tryck på nyvalda företrädare på partikansliet på Sveavägen. Alla ska känna sig obekväma med frågan som gör ont i plånboken för våra medlemmar. Väl medveten om att det samtidigt inte kan finnas några jobb kvar när planeten är trasig. Vi ser hur många företag och medlemmar engagerar sig för klimatet och noterarar också att många arbetsgivare försöker göra så gott de kan i miljöfrågan. Vi vet också att det finns problem med reduktionspliktens inblandning i diesel, som gör att bränslefilter packas igen långt före nästa service­stopp och vi har även fått indikationer på att utsläppen från motorerna som körs på utblandat bränsle har en skadlig inverkan på arbetsmiljön för de som tvingas vistas i dess närhet.

Det korta svaret från finansministern är nu att regeringen står bakom oppositionens förslag till minskat bränslepris. Den sänkningen ger bara 50 öre litern i ett läge där bränslet går upp med en krona och 50 öre på en dag. Att få med mer lättnader i den kommande vårändringsbudgeten verkar vara försvinnande små. Detta räcker inte.

Hoppet står nu till EU, säger politikerna. Bara så kan de jobba fram ett förslag om statsstöd.

I normalfallet brukar vi som fackförbund inte jobba med bränsleprisfrågan. Det svänger i regel både upp och ned i konjunkturcyklerna. I det här exceptionella läget klarar vi däremot inte av att se våra medlemmar i ögonen utan att försöka göra vårt yttersta för att lyfta frågan till de som verkligen kan göra något åt det.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Valda ombud på sina platser i kongresshallen i Örebro, 2022.

Få utlandsfödda i Transports topp

Representation. Mer än var femte medlem i Svenska Transportarbetareförbundet är i dag född i ett annat land än Sverige. Det syns inte i förbundets ledning – än.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Utredning för att stoppa onormalt låga anbud vid upphandlingar

Upphandlingar. Oseriösa taxi- och färdtjänstbolag som konkurrerar med undermålig och farlig arbetsmiljö och fuskar med löner, skatter och avgifter kan gång på gång vinna upphandlingar. Nu ger regeringen konkurrensverket i uppdrag att komma med förslag som ska underlätta för upphandlande myndigheter och enheter att välja bort anbud som är onormalt låga och oseriösa.

Jul på väg. Stockholms centralstation inför första advent. Foto: Lilly Hallberg

Årets julklapp speglar tidsandan

God jul! Hoho, här kommer tips och råd på julklappar, gåvor och upplevelser till andra och sig själv under långhelgerna. Där de röda dagarna i år ligger så att chansen till lång sammanhängande ledighet är ovanligt stor.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Världens bästa lastbil!

Förarfavorit. Av någon anledning, om det var för att jag transporterat Scaniagods till Holland i närmare femton år, fick jag en förfrågan om att komma upp till Scania-ingenjörerna på ”Berget” och hålla föredrag.

Algoritmerna stjäl ditt liv

Rädda barnen. Efter vad jag kan minnas från min skoltid så fanns det inga hemmasittare. Alla barn gick i skolan mer eller mindre kontinuerligt. Några diagnoser fanns inte heller, bara busiga barn.

Tysk natt

Överlevare. Jag gillar Tyskland och jag kommer bra överens med tyskar. Hundratals gånger har jag kört genom landet och lossat och lastat på vägen. Bara vid något enstaka tillfälle har det varit problem.

Hur kan LO försvara AMF:s investering i Uber?

Debatt. Landorganisationen i Sverige (LO) representerar 13 fackförbund och ska vara en ledande kraft i arbetsrättsliga frågor. Efter en granskning av Expressen framgår det dock att LO, genom sitt ägandeskap i AMF, har investerat sina medlemmars pengar i Uber – vars affärsmodell möjliggör orimliga arbetstider och slavlika löner för sina anslutna förare.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam

Dags att allas bidrag värdesätts

Statusjakt. Rubriken i SvD får mig att haja till. Artikeln handlar om ängsliga föräldrar som skyddar barnen från minsta motgång i livet och ger dem odelad uppmärksamhet.

Regeringen prioriterar rika i stället för oss

Under-skattade. ”Det måste löna sig att tjäna 125 000 kronor i månaden”. Uttalandet tillhör finansminister Elisabeth Svantesson och är ett slag i ansiktet på majoriteten av Sveriges arbetare.

Låt oss gå all in med julbestyr i december

Novent. Precis som förra året var september månad ovanligt varm och om det fortsätter så här, kommer september förvandlas till en sommarmånad. Trots grönska och värme ser jag de första julsakerna till försäljning och medelst ett mejl får jag veta att det går att beställa årets glögg. Jag förfasas. I september?!

Därför kan vi inte acceptera märket

Ordförandeord. Det märks i omgivningen att vi närmar oss en avtalsrörelse i rask takt. Såväl internt som externt skruvas både förväntningar och tonläget upp. Vissa av våra motparter på arbetsgivarsidan har redan försökt att på olika sätt måla ut oss som det stora hotet mot dem.

Utan transportare stannar Sverige

Ledare. Storhelgerna har avlösts av oxveckor som räcker ända fram till påsk. Men vad gör väl det om man trivs på jobbet? Att arbeta tillsammans mot ett gemensamt mål är både utmanande och roligt.

Trelleborgs hamn sviker om Tesla

Debatt. Trelleborgs hamns beslut om att hyra ut lokaler till Tesla under en pågående arbetsmarknadskonflikt är inte bara provocerande – det är ett öppet svek mot fackliga rättigheter och den svenska modellen.

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

2025 handlar om nya avtal

Ledare. Året börjar gå mot sitt slut. En tid för reflektion infinner sig när man lämnar någonting. Så är det i alla fall för mig. Under 2024 har vi på Transportarbetaren arbetat med att se hur tidningen ska se ut i ny kostym nästa år.

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.