”Vi gräver det här landets grav!”

Arbetsförmedlingen ställer villigt upp när oseriösa transportföretag vill ha chaufförer till underpris. Det visar ett test som en åkare i Sydsverige gjorde. Och det är inte bara åkeribranschen som präglas av storskalig lönedumpning, skattefiffel och ”falska” egenföretagare. Samma fenomen finns inom bygg- och skogsnäringen. Det avslöjar journalisterna Thomas Lundh och Anna-Lena Norberg i reportageboken ”De nya trälarna”.

A nna-Lena Norberg är frilansjournalist och bor i ett av Växjös förortsområden.

I flera år har hon drivit nätsajten, www.stoppafusket.nu. Där har hon systematiskt granskat den arbetsmarknad som växer fram i Europa.

En marknad där bemanningsföretag som Irlandsbaserade Atlanco/Rimec hyr ut tiotusentals lågbetalda arbetare från bland annat Polen och Rumänien. Gästarbetarna saknar alla former av anställningstrygghet och försäkringar. Atlanco/Rimec gör hela tiden sitt yttersta för att komma undan sociala avgifter. Polska byggjobbare, som i stor skala hyrts in av den svenska byggjätten NCC, har på papperet utstationerats från Atlanco/Rimecs dotterbolag på Cypern.

Anna-Lena Norberg visar gång på gång hur tricksandet bryter mot EU:s grundläggande regler. Det gäller också skogsnäringen, som hon synade för ett par år sedan.

Efter stormen Gudrun behövdes mängder av arbetskraft för att röja upp. Det blev en guldgruva för polska företag – bolag som i några fall startats av sektliknande frikyrkoförsamlingar med kopplingar till Livets ord i Sverige. Okvalificerad arbetskraft, med dålig skyddsutrustning, riskerade sedan livet i timmerbrötarna.

Skogsjobbare hämtades även från Lettland. Som Harjis. Han lämnade ett land där ekonomin var i fritt fall, efter en period av rekordsnabb tillväxt. Under de goda åren hade Harjis lånat pengar till en lägenhet. Av en svensk bank. Lånet löper på 25 år, med en ränta som är mångdubbelt högre än i Sverige.

Skandalöst, tycker både Harjis och Anna-Lena, som intervjuat honom.

Thomas Lundh är journalist på tidningen Värnamo Nyheter och skriver om näringslivsfrågor. I en serie artiklar skildrade han nyligen åkeribranschen och de problem som näringen brottas med.

Det är historier som Transports medlemmar väl känner igen. Om illegal trafik med utländska bilar och förare. Om chaufförer som tvingas bli egenföretagare, med usel betalning. Om svenska åkerier som lägger ner för att spelreglerna blivit allt annat än jämlika.

Anna-Lena och Thomas har kokat ner sina erfarenheter till en reportagebok. Läsningen är skrämmande. Det blir plötsligt uppenbart hur utbredda problemen är i Europa.

För Anna-Lena var skogsarbetarna en sorts genombrott. Det blev stora rubriker i andra medier sedan hon avslöjat att bortåt hälften av hela yrkeskåren förvandlats till ett proletariat med skamlöner.

Hon säger:

– Det ledde faktiskt till att Svea Skog införde krav på att de inhyrda arbetarna skulle ha så kallat A1-intyg, som visar i vilket land de sociala avgifterna betalas.

– Stora Enso hade letter inne som jobbade för 15 kronor i timmen. Efter avslöjandet på stoppafusket.nu bestämde sig företaget för att börja kräva att de utländska bolagen öppnade filial i Sverige.

Anna-Lena har en ärftlig sjukdom som sätter ner orken. Hon jobbar deltid och anlitas numera som föreläsare. Förfrågningarna kommer ofta från fackförbund, som behöver lära sig mer om EU:s komplicerade regelverk och hur man granskar utländska företag.

Hur ser hon på EU och fackets engagemang när det gäller lönedumpningen?

– Man kan inte dra fackförbunden över en kam. Inte ombudsmännen heller. En del fackförbund har varit relativt förskonande. Än så länge. Men det brinner i knutarna! Ser vi inte utvecklingen på arbetsmarknaden, och lägger allt kraft på åtgärder, så kommer vi att få ett Sverige som inte går att känna igen.

– Vi gräver det här landets grav! Vi har en socialdemokratisk partiledare som snackar om läxavdrag och Rut, samtidigt som vi befinner oss i ett krig!

Turbon är inkopplad. Anna-Lena skakar upprört på huvudet och påpekar att om inget görs kommer främlingsfientligheten att öka ännu mer och Sverigedemokraterna få ännu fler anhängare.

Media får sig en rejäl släng. Hon är besviken på journalister som okritiskt trumpetade ut att byggjobbarna på Laval i Vaxholm fick 145 kronor i timmen. De fick 15 spänn! inflikar hon barskt.

Anna-Lena har tagit starkt intryck av alla vittnesmål hon mött i det grävande arbetet. I Estland finns en organisation som jobbar mot människohandel. En aktiv person där utbrast: ”Ni lever i ett land som haft demokrati länge, vi i ett som precis fått demokrati. Hur kan ni tillåta människohandel, det stora demokratiska Sverige?!”

– I grannlandet Lettland har människor inte längre någon dröm om framtiden. Ingen vision om ett bra liv. Man försöker bara överleva dagen. Folk ställs mot folk. Fattiga mot lite mindre fattiga. Vi måste på något sätt förändra de rådande värderingarna.

Thomas Lund träffar jag på ett kafé i Värnamo, mitt emot Skatteverkets kontor. Han jobbar heltid på lokaltidningen Värnamo Nyheter och har tidigare skrivit fyra romaner.

Hur utbrett är fusket och lönedumpningen i hemmaregionen?

– Inom transportbranschen har det inte synts så mycket, men efter boken och artikelserien kommer det in nya tips. I skogen har vi haft stora problem, inpå knutarna. Men det syns inte på samma sätt. Samma sak inom byggsektorn, fusket sprider sig över landet får jag en känsla av. Men det är svårt att avslöja.

I arbetet med boken har Thomas intervjuat förare, åkare, branschföreträdare och fackligt aktiva på lokal nivå. Han är förvånad över att den bekymmersamma utvecklingen i åkerinäringen länge uppmärksammades så lite i medierna och bland politikerna:

– Staten borde åtminstone vara intresserad av att få in skatterna. Annars kan den allmänna skattemoralen urholkas snabbt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

förarlös taxi

Musk presenterade förarlös taxi

Teknik. I mitten av oktober presenterade Elon Musk Teslas nyaste produkt. En förarlös taxi utan ratt. Det är en tvåsitsig bil med måsvingedörrar.

Spegling i sidorutor på gul färdtjänstbuss

Taximål i domstol

Taxi. I våras stämde Transport taxibolaget Telepass för kollektivavtalsbrott. Den 14 oktober möttes parterna i Arbetsdomstolen (AD) för en första muntlig förberedelse i målet.

två sttaplar med mynt, en lägre med två kvinnofigurer på toppen, en högre med två mansfigurer på toppen. Ska illustrera löneskillnader mellan kvinnor och män.

Löneklyftan mellan kvinnor och män ökar – och minskar

Jämställdhetsanalys. Inkomstskillnaden mellan kvinnor och män var 23,3 procent år 2022 – en ökning med 1,2 procentenheter på två år, visar en ny rapport. En anledning är att de med de allra högsta inkomsterna drar ifrån och i den gruppen är det mest män.

Tannbergsskolan i Lycksele tilldelades pris som Årets Transportskola. Foto: Liza Simonsson

Årets transportskola ligger i Lycksele

Utbildning. Hög kvalitet på undervisningen, lösningsorienterat synsätt och jämställdhetsarbete – allt med fokus på elevernas behov. Det är några skäl till att Tannbergsskolan i Lycksele tilldelats pris som Årets Transportskola.

Skydd 2024

Med säkerheten i fokus

Bevakning. I dagarna tre har säkerhetsbranschens alla aktörer mötts i Älvsjö. Ett allvarligt säkerhetsläge i omvärlden präglade också mycket av diskussionen på Nordens största mässa i sitt slag.

Gul Sverige-taxi på Stockholmsgata

17 får gå när växeln flyttar

Taxi. Cabonline stänger sin taxibokning i Sundsvall. Växeln flyttar till Lettland – all personal har varslats om uppsägning vid arbetsplatsen.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnstrejk i USA sänder svallvågor globalt

Hamn. Fraktkaos, högre priser i hela världen, sänke för amerikansk ekonomi och hotad julhandel på flera kontinenter. En strejk bland hamnarbetare i USA har enorm påverkan. Och även om konflikten för tillfället är avblåst är kampen mot automation i hamnarna inte över.

Skydd 2024

Årets säkerhetspersonal prisad

Bevakning. Bästa kollegorna jobbar båda på Avarn. På den pågående säkerhetsmässan fick Moa Karlberg och Jean-Pierre Khachaji ta emot pris som Årets säkerhetspersonal.

Hallå och grattis, alla skyddsombud!

ARBETSMILJÖ. Grattis alla skyddsombud på skyddsombudens dag, den 23 oktober! "Javisst ja, det är det ingen som har koll på. Jag glömmer det också alltid", säger skyddsombudet Johan Kanmert på miljöföretaget Renova i Göteborg.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

Transport bakom LO:s inledande avtalskrav

Avtal 2025. Låglönesatsning och nya medel för att bekämpa ofrivillig deltid. Det är två av kraven som LO-förbunden enats om inför nästa års avtalsrörelse. Hur höga lönekrav det blir är inte klart och frågan om arbetstidsförkortning ska snabbutredas till den 15 maj.

Norwegian är ett av de flygbolag där Transport organiserar kabinpersonal.

Fackliga förhandlingar om kabinavtal fortsätter

Facket. Förhandlingarna mellan Transport och Unionen om vem som ska organisera kabinpersonalen inom flyget fortsätter. Statliga Medlingsinstitutet gav en tidsfrist till den sista oktober. Men båda fackförbunden har sökt mer tid.

Mindre konflikt med starka fack

Rapport. Enligt en föreställning fungerar fackförbund splittrande och skapar ”bråk”. I verkligheten dämpar starka fack upplevelsen av konflikter, enligt en analys byggd på enkäter med 16 822 anställda i 31 länder.

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.