”Vi gräver det här landets grav!”
Arbetsförmedlingen ställer villigt upp när oseriösa transportföretag vill ha chaufförer till underpris. Det visar ett test som en åkare i Sydsverige gjorde. Och det är inte bara åkeribranschen som präglas av storskalig lönedumpning, skattefiffel och ”falska” egenföretagare. Samma fenomen finns inom bygg- och skogsnäringen. Det avslöjar journalisterna Thomas Lundh och Anna-Lena Norberg i reportageboken ”De nya trälarna”.
A nna-Lena Norberg är frilansjournalist och bor i ett av Växjös förortsområden.
I flera år har hon drivit nätsajten, www.stoppafusket.nu. Där har hon systematiskt granskat den arbetsmarknad som växer fram i Europa.
En marknad där bemanningsföretag som Irlandsbaserade Atlanco/Rimec hyr ut tiotusentals lågbetalda arbetare från bland annat Polen och Rumänien. Gästarbetarna saknar alla former av anställningstrygghet och försäkringar. Atlanco/Rimec gör hela tiden sitt yttersta för att komma undan sociala avgifter. Polska byggjobbare, som i stor skala hyrts in av den svenska byggjätten NCC, har på papperet utstationerats från Atlanco/Rimecs dotterbolag på Cypern.
Anna-Lena Norberg visar gång på gång hur tricksandet bryter mot EU:s grundläggande regler. Det gäller också skogsnäringen, som hon synade för ett par år sedan.
Efter stormen Gudrun behövdes mängder av arbetskraft för att röja upp. Det blev en guldgruva för polska företag – bolag som i några fall startats av sektliknande frikyrkoförsamlingar med kopplingar till Livets ord i Sverige. Okvalificerad arbetskraft, med dålig skyddsutrustning, riskerade sedan livet i timmerbrötarna.
Skogsjobbare hämtades även från Lettland. Som Harjis. Han lämnade ett land där ekonomin var i fritt fall, efter en period av rekordsnabb tillväxt. Under de goda åren hade Harjis lånat pengar till en lägenhet. Av en svensk bank. Lånet löper på 25 år, med en ränta som är mångdubbelt högre än i Sverige.
Skandalöst, tycker både Harjis och Anna-Lena, som intervjuat honom.
Thomas Lundh är journalist på tidningen Värnamo Nyheter och skriver om näringslivsfrågor. I en serie artiklar skildrade han nyligen åkeribranschen och de problem som näringen brottas med.
Det är historier som Transports medlemmar väl känner igen. Om illegal trafik med utländska bilar och förare. Om chaufförer som tvingas bli egenföretagare, med usel betalning. Om svenska åkerier som lägger ner för att spelreglerna blivit allt annat än jämlika.
Anna-Lena och Thomas har kokat ner sina erfarenheter till en reportagebok. Läsningen är skrämmande. Det blir plötsligt uppenbart hur utbredda problemen är i Europa.
För Anna-Lena var skogsarbetarna en sorts genombrott. Det blev stora rubriker i andra medier sedan hon avslöjat att bortåt hälften av hela yrkeskåren förvandlats till ett proletariat med skamlöner.
Hon säger:
– Det ledde faktiskt till att Svea Skog införde krav på att de inhyrda arbetarna skulle ha så kallat A1-intyg, som visar i vilket land de sociala avgifterna betalas.
– Stora Enso hade letter inne som jobbade för 15 kronor i timmen. Efter avslöjandet på stoppafusket.nu bestämde sig företaget för att börja kräva att de utländska bolagen öppnade filial i Sverige.
Anna-Lena har en ärftlig sjukdom som sätter ner orken. Hon jobbar deltid och anlitas numera som föreläsare. Förfrågningarna kommer ofta från fackförbund, som behöver lära sig mer om EU:s komplicerade regelverk och hur man granskar utländska företag.
Hur ser hon på EU och fackets engagemang när det gäller lönedumpningen?
– Man kan inte dra fackförbunden över en kam. Inte ombudsmännen heller. En del fackförbund har varit relativt förskonande. Än så länge. Men det brinner i knutarna! Ser vi inte utvecklingen på arbetsmarknaden, och lägger allt kraft på åtgärder, så kommer vi att få ett Sverige som inte går att känna igen.
– Vi gräver det här landets grav! Vi har en socialdemokratisk partiledare som snackar om läxavdrag och Rut, samtidigt som vi befinner oss i ett krig!
Turbon är inkopplad. Anna-Lena skakar upprört på huvudet och påpekar att om inget görs kommer främlingsfientligheten att öka ännu mer och Sverigedemokraterna få ännu fler anhängare.
Media får sig en rejäl släng. Hon är besviken på journalister som okritiskt trumpetade ut att byggjobbarna på Laval i Vaxholm fick 145 kronor i timmen. De fick 15 spänn! inflikar hon barskt.
Anna-Lena har tagit starkt intryck av alla vittnesmål hon mött i det grävande arbetet. I Estland finns en organisation som jobbar mot människohandel. En aktiv person där utbrast: ”Ni lever i ett land som haft demokrati länge, vi i ett som precis fått demokrati. Hur kan ni tillåta människohandel, det stora demokratiska Sverige?!”
– I grannlandet Lettland har människor inte längre någon dröm om framtiden. Ingen vision om ett bra liv. Man försöker bara överleva dagen. Folk ställs mot folk. Fattiga mot lite mindre fattiga. Vi måste på något sätt förändra de rådande värderingarna.
Thomas Lund träffar jag på ett kafé i Värnamo, mitt emot Skatteverkets kontor. Han jobbar heltid på lokaltidningen Värnamo Nyheter och har tidigare skrivit fyra romaner.
Hur utbrett är fusket och lönedumpningen i hemmaregionen?
– Inom transportbranschen har det inte synts så mycket, men efter boken och artikelserien kommer det in nya tips. I skogen har vi haft stora problem, inpå knutarna. Men det syns inte på samma sätt. Samma sak inom byggsektorn, fusket sprider sig över landet får jag en känsla av. Men det är svårt att avslöja.
I arbetet med boken har Thomas intervjuat förare, åkare, branschföreträdare och fackligt aktiva på lokal nivå. Han är förvånad över att den bekymmersamma utvecklingen i åkerinäringen länge uppmärksammades så lite i medierna och bland politikerna:
– Staten borde åtminstone vara intresserad av att få in skatterna. Annars kan den allmänna skattemoralen urholkas snabbt.