”Vi hade gärna sett ett hårdare straff”

Den fällande domen av den makedonske lastbilschauffören som körde med falskt körkort välkomnas av transportbranschen. Men organisationen Här stannar Sverige! hade önskat ett hårdare straff.

Hovrätten för nedre Norrland valde att omvandla fängelsestraffet för den makedonske lastbilschauffören till villkorlig dom. För svagt, anser Kenneth Jaktlund, lastbilschaufför i Umeå och en av frontpersonerna i organisationen Här stannar Sverige!

– Vi hade gärna sett någon slags hårdare markering, säger han. Om det sen ska vara ett fängelsestraff eller ett högre bötesstraff, det är inget jag kan bedöma. Men jag tycker det borde ha varit någon slags kraftigare markering. Att han får fortsätta vara kvar i landet visar ju också på någonting som är fel. Han borde bli avvisad i och med att han inte har rätt handlingar för att jobba inom EU. Någonstans måste man sätta ner foten.

Efter den friande domen i Sundsvalls tingsrätt har den makedonske chauffören stoppats två gånger och bötfällts för att ha kört utan förartillstånd. Det är något som hovrätten borde ha tagit på större allvar, anser Kenneth Jaktlund.

– Det står i domen att rätten bedömer risken för fortsatta brottsliga handlingar som liten. Men i hovrätten satt man och pratade om att han har blivit stoppad två gånger efter tingsrätten. Det visar väl att han mer eller mindre struntar i de lagar och regler som finns. Han tar det inte på allvar. De satt ju redan med facit i hand, han fortsätter med brotten.

Har domen någon betydelse för mer ordning och reda på vägarna?

– Inte mycket. Straffvärdet är så lågt. Det du kan råka ut för är i princip böter. Vi hade velat se en kraftfullare påföljd för att sätta ner foten ordentligt.

Freddy Welle, fjärrbilschaufför, fackligt aktiv i Transport och även aktiv i Här stannar Sverige! är ganska nöjd med dagens dom.

– Hade han blivit frikänd så hade det blivit riktigt galet, säger han. Nu har han i alla fall blivit dömd och de ändrade domen från tingsrätten. Sen att han fick villkorlig dom är ju en annan sak. Jag hade helst sett att han hade åkt in. Men vi får vara nöjda med detta. Det viktigaste tycker jag är att blev dömd. Och det blev han ju.

Har domen någon större betydelse tror du?

– Ja det tror jag. Nu märker de att det inte går. De förstår att det är olagligt och kan inte skylla på en massa andra grejer, så det tror jag verkligen.

Karin Everitt, vice chefsåklagare på åklagarkammaren i Sundsvall, tror däremot inte att domen kommer att ha någon avgörande betydelse för ordningen ute på vägarna.

– Nej, jag tycker inte det, säger hon. Den här frågan är egentligen prövad många gånger förut, även i högre instanser. Det är ingen nyhet i sig att man blir dömd för brukande av falsk urkund om man visar upp falska handlingar av det här slaget. Det är bara en bekräftelse på det som också tidigare har gällt.

Hovrätten anser att de förfalskade handlingarna var uppenbara. Hur är det då möjligt att tingsrätten tidigare friade chauffören?

– Det är ju deras bedömning som de i så fall får förklara. Vi klagade på domen eftersom vi menade att den skulle ändras, det fanns skäl att döma honom.

Var det något nytt ni lyfte fram?

– Vi åberopade till viss del även ny bevisning, men jag menar att den i sig inte var avgörande. Det var egentligen ett förtydligande om vad som krävs för att få bulgariskt medborgarskap och de uppgifterna fanns redan i tingsrätten. Sen åberopades också förhör med en polisman angående hans iakttagelser i samband med stoppet och det gav ytterligare stöd för att det var något fel med handlingarna. Men den uppgiften tycker jag inte heller var ny. Men det är klart, det förstärkte ju bilden.

På Sveriges Åkeriföretag säger pressekreteraren Åsa Sköld att det nu känns som om rättvisan har vunnit.

– Det innebär en vettig chans för polis och åklagare att få fler fällande domar i sådana här fall, säger hon. Hade domslutet blivit det motsatta hade det i stort sett blivit omöjligt för polis och åklagare att kunna få fram tillräckliga bevis och det kan ju knappast ha varit lagstiftarens mening. Så det här är jättebra.  Nu visar domstolen att i Sverige gäller lagarna för alla. Man kan inte skylla på okunskap utan man ser till att man har ett giltigt körkort.

Åklagaren tror inte att domen har någon betydelse för ökad ordning och reda på vägarna. Hon säger att den här typen av brott har prövats förr i högre instans.

– Jag säger inte att jag inte håller med henne, men jag kan komplettera med att nu har han blivit dömd för att ha falska papper. Så många fall av makedonska medborgare som har blivit fällda för urkundsförfalskning tror jag inte finns i Sverige. Symbolvärdet skulle jag inte vilja underskatta. Tvärtom, det här har ett viktigt symbolvärde för våra företagare.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.

BRA till Arlanda efter nytt avtal med SAS

Flyg. Omkring 90 procent av flygtrafiken försvinner från Bromma flygplats 2025 och flyttar i stället till Arlanda. Det står klart sedan flygbolaget BRA och SAS tecknat ett sjuårigt avtal till ett värde av 6 miljarder kronor.