Vi hade i alla fall tur med vädret

Krönika. I mitt varierande och innehållsrika arbetsliv (nåja) har jag bland mycket annat kört gods från länder utanför EU. Dels från Norge och Schweiz men också sjöcontainers som kommit till svenska hamnar från världens alla hörn. Många gånger har det förvånat mig hur ställda speditörerna blir när de får ett transportdokument i handen. ”Oj vad är det här för papper? E-U D-O-K-U-M-E-N-T”, stavar de. ”Ah, detta måste ha med intullningen att göra!” Konstaterar de sedan trots att just detta rimligen måste vara deras jobb.

Ofta vidtar en omfattande procedur där man får vänta i timmar då det konstateras att fakturor/stämplar/något avsändarintyg fattas. Och där de, efter att ha kliat sig i huvudet god en stund, måste gå runt och rådfråga kollegorna.

När allt är sedan är klart hos speditören är det bara att gå och ställa sig i tullkön…

Det märkliga är att för en del speditörer och tullare går det hur geschwinnt som helst. En stämpel här, en stämpel där och sedan är det: ”Gute fahrt!” Bara att åka!

Att branschen är ologisk och dysfunktionell med väntetider för att klarera gods, hitta en ledig lastlucka och så vidare, är väl knappast någon nyhet. Inte heller att billig arbetskraft från öst gör att fordonen kan stå och vänta på gods i dagar och veckor utan att det kostar transportköparna något.

Men nu är dessa fakta även vetenskapligt bevisade. Chalmersforskaren Henrik Sternberg har skrivit en doktorsavhandling som bland annat refereras i LO-Tidningen där han säger.

”Åkeribranschen har ökat sin produktivitet med 30 procent under de senaste 30 till 40 åren. Industrin har ökat sin produktivitet med flera hundra procent.”

Och han menar att transporterna är en relativt liten del av en varas pris.

Sedan nämner han att 20 av de 80 anställda på ett belgiskt logistikkontor enbart arbetar med att reda ut problem som förorsakats av inkompetenta (och alltför billiga?) transportörer.

Visserligen behöver man inte vara raketforskare för att komma på de här sakerna men det känns ändå skönt, om än lite sorgligt, att de bekräftas på det här sättet.

Det lär heller inte vara så att varorna blivit billigare i affärerna, trots lågpristransporterna. I stället är det transportförmedlarna som skär emellan, ibland i upp till fem eller sex led.

Helt klart är att det är tufft för seriösa åkare just nu. Och man kan undra om inte de ansvariga på speditionsföretagen har barn på dagis, eller kan blir sjuka och gamla, eftersom de är så förtjusta i åkeriföretag där de anställda inte betalar någon skatt här.

Men en sak har i alla fall fungerat hittills. Vintern har varit mild och halkfri och vägarna är ännu inte igenkorkade av lågavlönade chaufförer från låglänta länder där man varken har snö eller backar. Så vi har i alla fall haft tur med vädret!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Solen går upp över fälten. Foto: Martina Hansen

Tidningsbudens akademi

Tidningsbud. För många år sedan satt jag på Tidningsbärarnas kundtjänst och väntade på nästa samtal. Då fick jag en fullständigt galen idé. Tänk om det krävdes högre utbildning för att få dela ut morgontidningar. Hur hade det sett ut?

Alla män måste ta sitt ansvar

Debatt. 2017 fick metoo sitt genomslag i hela världen. Kvinnor berättade om olika former av övergrepp, våldtäkter, trakasserier och hur män beter sig, oavsett yrke eller bransch, mot kvinnor. För män blev det en chock att det var så. Inte för någon annan orsak än att ”hur ska man nu kunna titta på en kvinna utan att bli anklagad”.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Bokmöten i trolltider

Läsning. Luft, kraft, styrka gav årets seminarium Boken på arbetsplatsen på Runö kursgård i Åkersberga. Arrangörer var Transport, Kommunal och Byggnads. Det handlade om arbetsplatsbiblioteken, ungefär som de vägkrogsbibliotek Transport ännu driver.

Trafikverket gör en ny piruett!

Väghållning. Ont i handleden, stel i axlarna och allmänt risig. Det tog två dygn att rehabilitera sig från spänningarna i kroppen efter resan hem i snöstormen mellan Jönköping och Södertälje i början av april. Men jag och bilen kom i alla fall fram helskinnade!

Var står vi nu?

Nato. Sverige har skrivit på ett avtal med USA som innebär att dess krigsmakt fritt kan använda svenska baser och regementen från Boden i norr till Revingehed i söder. Om riksdagen godkänner avtalet med två tredjedels majoritet i slutet av året så går det igenom.

Tillsammans formar vi framtidens villkor

Ordförandeord. Förbundet har genomfört en rad regionkonferenser där vi gått igenom läget och olika delar av våra verksamheter. Självklart har en hel del tid lagts på utvärdering av den avtalsrörelse som vi genomförde senast, men också tankar och förberedelser inför den som komma skall.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Läs, annars ryker skärmtiden

Läsning. Vi lever i en tid av digitala skärmar och är ständigt uppkopplade. Mobilen (och andra skärmar) erbjuder oss ständiga belöningar och för att få dessa belöningar, krävs ingen nämnvärd ansträngning.

Varför säger färre och färre ifrån?

Civilkurage. Min mamma hade civilkurage och jag har ärvt min beskärda del av det. När jag läser om det som hände i Skärholmen, där en man visade civilkurage och blev skjuten till döds, tänker jag på en händelse som jag var med om i Farsta förra året.

Feedback kan vägleda och såra

Återkoppling. I estetiska sammanhang kallas kritik för ”bedömandets konst” – det är alltså en konst att ge och ta emot kritik. Nu för tiden pratar vi mindre om kritik och mer om feedback – den omtalade återkopplingen som är avsedd att vägleda och förbättra.

Vi behöver en ny kontrollmyndighet för yrkestrafiken

Debatt. Under 2022 infördes flera nya bestämmelser gemensamt inom EU, det så kallade mobilitetspaketet. Bestämmelserna skulle ge bättre arbetsvillkor för yrkesförare, mer rättvis konkurrens mellan transportföretag och ökad trafiksäkerhet i den europeiska transportsektorn.

Sommar, semester och sommarjobbare

Ledare. Semestern tackar jag särskilt för. Tack alla ni som förra århundradet kämpade för semester, kortad arbetstid och föräldraledighet. Utan ert engagemang och er kamp hade vi inte haft de semestervillkor vi har i dag.

EU-valet den 9 juni

Vi vill ta kampen mot organiserad brottslighet på arbetsmarknaden

Debatt. För att stoppa pengaflödet till gängen måste vi ta tillbaka kontrollen över svenska arbetsplatser från kriminella företag och organiserade brottsnätverk. Därför presenterar vi tio konkreta EU-förslag för att städa upp på arbetsmarknaden.

Jag skojade ju bara!

Insändare. Känner du igen uttrycket? Inte ovanligt så kunde jag höra det när jag gick i grundskola från någon som uppenbarligen blivit påkommen med att göra något riktigt dumt.

Blåst på jobbet på grund av adhd

Insändare. En dag i januari 2024 ringer min son och säger att han har blivit uppsagd på grund av arbetsbrist. Jag hör på honom att han är stressad och inte har koll på situationen. Några dagar senare får jag se ett papper som sonen känt sig pressad att skriva under där han ”bekräftar sin uppsägning”. Om han inte skrev under skulle de säga upp honom, ska de ha sagt till honom.

Rejäl utmaning att välja ny LO-ledning

Ordförandeord. När denna krönika skrivs så drar det sig så sakta ihop till LO-kongress. Och en helt ny LO-ledning ska väljas.