Vi har åkt buss som styrs av digitala staket
Ny teknik. Efter terrorattacken på Drottninggatan inleddes en diskussion om satellitstyrda staket – kallat geofencing. Under måndagen berättade inblandade parter att framtiden är rätt så nära. Till viss del är den redan här.
Längst fram i bussen är platserna reserverade. Där sitter infrastrukturministern, hans folk och representanter från Volvo lastvagnar. Bussen är en elhybrid och går tyst. Det hänger stora skärmar i mitten, längst fram och så en framåtriktad längst bak. Skärmarna visar det som gps-signalerna säger till bussen. Alltså de regler som det satellitstyrda staketet angett.
En sväng till höger och chauffören kör helt utan begränsningar. Bilen kan, om föraren vill, gå över till dieselmotorn och det tryck han sätter på pedalen avgör hur fort det ska gå. Bussen åker in på en vändplats och kör tillbaka.
Men så närmar vi oss en zon som börjar vid ett vitt hus på vänster sida av Drottning Kristinas väg, mitt i Kungliga tekniska högskolans område i Stockholm. Föraren slår plattan i botten, det kan vi se på de där skärmarna. Men vi rör oss ändå i exakt 20 kilometer i timmen. Ett 100-tal meter framåt ser vi en skylt som varnar om ett gångtrafikområde. Bilen saktar in och väl inne på området ser vi att föraren fortfarande gasar allt han kan, men nu är vi nere i fem kilometer i timmen.
Sedan är det roliga slut.
Provturen med den geofencade bussen var avslutningen av ett större spektakel. Trafikverket hade bjudit in till en pressträff för att berätta mer om hur arbetet går när det gäller uppkopplad styrning av yrkesfordon i landets städer.
För lite mer än ett år sedan fick myndigheten i uppdrag av dåvarande infrastrukturminister Anna Johansson (S) att leda ett arbete kring den nya tekniken. Men hon fick som bekant gå efter problem med it-säkerheten på Transportstyrelsen. Hennes efterträdare Tomas Eneroth (S) fick inleda tillställningen med att säga några ord om det arbete som pågår. Det handlar om många inblandade. Tungviktare från svensk fordonsindustri var också där: Vi pratar både Volvo, Scania och fordonselektronikföretaget Veoneer.
– Jag vill att Sverige ska vara en permanent världsutställning för ny teknik, sa Eneroth.
Maria Krafft, måldirektör på Trafikverket, berättade att den påskyndade diskussionen om digitala staket började med terrorattentatet på Drottninggatan förra året. Men att de säkerhetsvinster som kan komma lika mycket handlar om allmän trafiksäkerhet och möjligheter att minska utsläppen. Trafiksäkerhet genom att ingen förare ska kunna köra för fort. Miljötänket handlar om att kommunerna ska kunna ställa vissa krav för att fordon ska kunna köras i vissa områden i städerna.
– Vi kan börja med ett frivilligt system. Det finns många vinster att plocka hem direkt. Industrin har tekniken, och många transportföretag vill ha den, sa Krafft.
Daniel Helldén, miljöpartistisk trafikborgarråd i Stockholm, berättade att staden infört möjligheter för företag att leverera gods på natten om bilarna kör på el, för att minska störande buller. Han hoppades att geofencing gör att det ska gå att se till att åkerier och chaufförer följer de uppsatta reglerna. Dessutom ska det kunna minska riskerna för terror.
Men vad det verkade på dem som talade är detta en bit bort. Industriföreträdarna talade om att tekniken överlag redan finns. Men det handlar om att få fordonsköparna att betala för sig. Själva tekniken är inte så dyr, men utvecklingskostnaderna kostar desto mer. Den teknik som finns har redan i dag en precision på ungefär 20 centimeter. Däremot tror få att det går att förmå åkerier att installera system med geofencing på de fordon som finns i flottan. Snarare handlar det om att ge morötter för att nya bilar ska ha utrustningen.
Men det finns fortfarande många frågetecken. Till exempel: Vad ska hända när eller om ett fordon tappar kontakten med satelliten?
Den som lever får se. I höst ska Trafikverket presentera en handlingsplan för verklig implementering.