”Nu tänker jag mig för mer när jag tar bilen och gör fler ärenden på samma tur”, säger Lars Erik Kvick.
Close
”Nu tänker jag mig för mer när jag tar bilen och gör fler ärenden på samma tur”, säger Lars Erik Kvick.
Close
Dyrtider

”Vi har bytt ut pellets mot bergvärme”

Privatekonomi. Boendet och bilar slukar mest av hushållskassan. – Räntekostnaden för huslånet har i stort sett fördubblats sen inflationen slog till. Men det är väl som det är. Vi har haft väldigt fina år innan, tycker färdtjänstförare Lars Erik Kvick.

Lars Erik Kvick arbetar varannan vecka, stiger upp vid 4.30 och kommer hem runt 21 i jobbveckorna. Ändå kallar han taxikneget för semester, jämfört med allt som behöver fixas kring hus, sommarstuga och en skogsbruksfastighet.

– Det är klart det hade varit roligare att göra något annat med pengarna, tycker Lars Erik om de ökande rörliga räntekostnaderna för huslånet.

Men han tar det med jämnmod. En ny begagnad Skoda Octavia årsmodell 2016 tog för bara ett par månader sen plats bredvid ”frugans” Skoda Fabia 2019, utanför villan. De behöver varsin bil för att ta sig till jobbet. Lars Erik betalade runt 149 000 kronor för sin.

– Sonen är bilmekaniker så han tipsar om vilka bilar som krånglar minst. Den här hade gått mindre än 10 000 mil.

Den går på bensin, så Lars Erik sparar ungefär fem kronor per liter eftersom den förra var dieseldriven.

I Gryttjesbo, mellan Delsbo och Ljusdal, har paret en sommarstuga, som Lars Erik ärvt efter sin mor. Han håller på och gräver och fixar till tomten, men badstranden är redan klar.

"Nu slipper jag springa ut coh hämta pellets när det är vinter, säger Karl Erik Kvick", som är nöjd med att ha installerat bergvärme. Foto: Justina Öster
”Nu slipper jag springa ut och hämta pellets när det är vinter”, säger Karl Erik Kvick, som är nöjd med att ha installerat bergvärme. Foto: Justina Öster

Mycket el…

– Där gör vi av med fruktansvärt mycket el, ha ha! 200 kronor per år. Fast nätkostnad på 4 000 kronor tillkommer.

Hemma kostar det mer. Förra våren slutade paret elda med pellets, och installerade i stället bergvärme. Det gick på omkring 230 000 kronor, före rotavdrag. Och handlade mer om bekvämlighet än att spara pengar, förklarar Lars Erik.

– De var hit och borrade i mars och extra element och pump kom på plats i början av maj. Vi ville ha det gjort när det var lite varmare, inte minus 20 grader ute. Tidigare åkte jag och handlade och körde pellets på säck och bar in i källaren.

Nio pallar pellets per år gick åt, så det blev mycket kånkande.

– Nu slipper jag springa ut och hämta mer pellets när det är vinter. Och sparar en hel arbetsvecka i tid. Jag blev lite stel i kroppen. Gammal i kroppen men ung i sinnet!

”Morfars köttbullar”, à 25 gram styck, formade med köttbullstång är Lars Eriks specialitet. Foto: Justina Öster
”Morfars köttbullar”, à 25 gram styck, formade med köttbullstång är Lars Eriks specialitet. Foto: Justina Öster

Varit försäkringsombud

Lars Erik ler över köksbordet, droppar skämt här och där. Han har ett förflutet som försäkringsombud och pendlade i många år till jobb i Norge.

Att värma upp husets 240 kvadratmeter, inklusive källarplanet, drar en hel del el. 6 000 kilowattimmar för värme och vatten plus 3 600 för hushållsel. Vad det kostar per månad har paret inte räknat på. Men med dagens priser skulle pellets ha gått på 40 000 kronor per år.

– Med el blir det säkert billigare, även om elpriserna är som de är.

Lars Erik Kvick reser sig och kollar på termometern i köksfönstret: 23,2 grader.

– Det är skönt det. Men vi har installerat treglasfönster på hela övervåningen och dränerat grunden, säger han som inte oroar sig så mycket, trots kärva ekonomiska tider.

– Vi är ändå väldigt förskonade om man jämför med unga familjer.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.

LO:s chefsekonom Torbjörn Hållö. Foto: John Antonsson

”Det är fel på den svenska penningpolitiken”

Ekonomi. Först inflationskris med stigande räntor som följd. Nu lågkonjunktur och ökande arbetslöshet. Sverige går igenom tuffa tider. LO:s nya chefsekonom Torbjörn Hållö vill se en stat som satsar på att få hjulen att snurra och en svensk Riksbank som blir mer självständig gentemot Europeiska centralbanken.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Månadens klubb
Den nybildade Transportklubben på Frigoscandia i Helsingborg. Foto: Alexander Malmqvist

Gammal fackklubb i ny kostym

Helsingborg. Det fackliga är också en färskvara. När Frigoscandia gick över från Handels lageravtal till transportavtalet var det angeläget att snabbt få i gång arbetet med en ny klubb.

Månadens medlem
Danijel Kovacic, uniformsklädd och klar för nästa flygning.

”Folk älskar jobbet men har inte råd att stanna kvar”

Flyg. Högt ovan molnen har flygvärden Danijel Kovacic upplevt både frierier, svimningar, magsjuka och en misstänkt hjärtinfarkt. Jobbet är fantastiskt, tycker han, men pandemin kom med sänkt lön och sämre arbetsvillkor. Därför engagerade han sig fackligt.

Månadens ungdomssatsning
Pea Olsson, Tobias Nilsson och Linus Gustavsson spelar Coup på avdelningskontoret i Borlänge.

Avdelning 88 testar nya grepp

Fackligt arbete. Spel och pizza. Det är Transport i Dalarnas recept för att sänka tröskeln till facket.

Hallå där!

Staffan Törnqvist

... tidigare skyddsombud på Avarn som har vunnit LO Stockholms pris som årets skyddsombud.

Månadens medlem
Pea Olsson med kompisen och kallblodstravaren Frost vid travgården, där hon hjälper till med skötsel och träning av hästarna. Foto: Justina Öster

Hästar och facket får Pea att må bra

Glädjeämnen. – Jag har fått jättemånga kompisar via facket. Och hästarna hjälpte mig komma tillbaka efter att jag gått in i väggen, säger taxiföraren Pea Olsson.

Månadens medlem
Jonna Grip. Foto: Justina Öster

”Det är kul att gå på möten”

Fackligt arbete. ”Vi kommer från Transport”. ”Jaha, vad ska ni frakta för något då?” Så kan det låta när Jonna Grip ger sig ut för att prata fackliga frågor på mackar.

Månadens seniorer
Pensionärssektionen i Örebro.

”Ge oss mer inflytande i Transport!”

Örebro. Pensionärssektionen i Örebro gör ett dubbelt upprop: Hallå, var är ni alla pensionärer som jobbat i Transports branscher? Hallå förbundet, lyft våra frågor och ge oss mer inflytande!

Hallå där!
Fredrik Cederlöw, flygttekniker och silvermedaljör i yrkes-VM. Foto: World Skills Sweden

Fredrik Cederlöw

…flygtekniker och silvermedaljör i Yrkes-VM i Lyon. Hur känns det nu, några veckor efter silvermedaljen?

Arbets-liv
Sofie Norén och Carina Olin träffar Transportarbetaren hemma hos Sofie i Blentarp.

Sofie och Carina startar nätverk för arbetslösa

Arbetslöshet. Carina och Sofie blev vänner genom facket. Nu är de arbetslösa och vill samla fler i samma situation. För att lyfta de problem och svårigheter de står inför.

Månadens medlem

Taxitelefonisten som kör droska när han är ledig

Kombinera jobb. Nils Lundgren är taxitelefonist, under de lediga veckorna jobbar han ­extra med att köra taxi. "Det är som att välja vilket av sina barn man älskar mest, det går inte. Jobben är så olika och jag älskar båda."