”Nu tänker jag mig för mer när jag tar bilen och gör fler ärenden på samma tur”, säger Lars Erik Kvick.
Close
”Nu tänker jag mig för mer när jag tar bilen och gör fler ärenden på samma tur”, säger Lars Erik Kvick.
Close
Dyrtider

”Vi har bytt ut pellets mot bergvärme”

Privatekonomi. Boendet och bilar slukar mest av hushållskassan. – Räntekostnaden för huslånet har i stort sett fördubblats sen inflationen slog till. Men det är väl som det är. Vi har haft väldigt fina år innan, tycker färdtjänstförare Lars Erik Kvick.

Lars Erik Kvick arbetar varannan vecka, stiger upp vid 4.30 och kommer hem runt 21 i jobbveckorna. Ändå kallar han taxikneget för semester, jämfört med allt som behöver fixas kring hus, sommarstuga och en skogsbruksfastighet.

– Det är klart det hade varit roligare att göra något annat med pengarna, tycker Lars Erik om de ökande rörliga räntekostnaderna för huslånet.

Men han tar det med jämnmod. En ny begagnad Skoda Octavia årsmodell 2016 tog för bara ett par månader sen plats bredvid ”frugans” Skoda Fabia 2019, utanför villan. De behöver varsin bil för att ta sig till jobbet. Lars Erik betalade runt 149 000 kronor för sin.

– Sonen är bilmekaniker så han tipsar om vilka bilar som krånglar minst. Den här hade gått mindre än 10 000 mil.

Den går på bensin, så Lars Erik sparar ungefär fem kronor per liter eftersom den förra var dieseldriven.

I Gryttjesbo, mellan Delsbo och Ljusdal, har paret en sommarstuga, som Lars Erik ärvt efter sin mor. Han håller på och gräver och fixar till tomten, men badstranden är redan klar.

"Nu slipper jag springa ut coh hämta pellets när det är vinter, säger Karl Erik Kvick", som är nöjd med att ha installerat bergvärme. Foto: Justina Öster
”Nu slipper jag springa ut och hämta pellets när det är vinter”, säger Karl Erik Kvick, som är nöjd med att ha installerat bergvärme. Foto: Justina Öster

Mycket el…

– Där gör vi av med fruktansvärt mycket el, ha ha! 200 kronor per år. Fast nätkostnad på 4 000 kronor tillkommer.

Hemma kostar det mer. Förra våren slutade paret elda med pellets, och installerade i stället bergvärme. Det gick på omkring 230 000 kronor, före rotavdrag. Och handlade mer om bekvämlighet än att spara pengar, förklarar Lars Erik.

– De var hit och borrade i mars och extra element och pump kom på plats i början av maj. Vi ville ha det gjort när det var lite varmare, inte minus 20 grader ute. Tidigare åkte jag och handlade och körde pellets på säck och bar in i källaren.

Nio pallar pellets per år gick åt, så det blev mycket kånkande.

– Nu slipper jag springa ut och hämta mer pellets när det är vinter. Och sparar en hel arbetsvecka i tid. Jag blev lite stel i kroppen. Gammal i kroppen men ung i sinnet!

”Morfars köttbullar”, à 25 gram styck, formade med köttbullstång är Lars Eriks specialitet. Foto: Justina Öster
”Morfars köttbullar”, à 25 gram styck, formade med köttbullstång är Lars Eriks specialitet. Foto: Justina Öster

Varit försäkringsombud

Lars Erik ler över köksbordet, droppar skämt här och där. Han har ett förflutet som försäkringsombud och pendlade i många år till jobb i Norge.

Att värma upp husets 240 kvadratmeter, inklusive källarplanet, drar en hel del el. 6 000 kilowattimmar för värme och vatten plus 3 600 för hushållsel. Vad det kostar per månad har paret inte räknat på. Men med dagens priser skulle pellets ha gått på 40 000 kronor per år.

– Med el blir det säkert billigare, även om elpriserna är som de är.

Lars Erik Kvick reser sig och kollar på termometern i köksfönstret: 23,2 grader.

– Det är skönt det. Men vi har installerat treglasfönster på hela övervåningen och dränerat grunden, säger han som inte oroar sig så mycket, trots kärva ekonomiska tider.

– Vi är ändå väldigt förskonade om man jämför med unga familjer.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Rapport: De tjänar 73 gånger mer än lastbilschaufförerna

Ekonomi. Den ekonomiska eliten i näringslivet tjänar motsvarande 73,4 gånger en heltidsarbetande lastbilschaufför, enligt LO:s årliga rapport Makteliten.

Martin Kertész har testat många yrken. ”Jag skulle gärna jobba som ballongclown på heltid”, säger han.

Uppdrag: glädjespridare

Mötet. ”Jag vill ha en clown, pappa!” ”Vad gör clownen?” ”Knyter ballonger!” Alltihop började när Martin Kertész dotter fyllde fem år och skulle ha kalas.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

AF: Arbetslösheten fortsätter öka

Ekonomi. De senaste månaderna har arbetslösheten ökat – och kommer att fortsätta öka fram till 2025, enligt Arbetsförmedlingens senaste prognos.

Månadens klubb
Ordförande Christopher Vuori och ledamot Sanna Eklund, som också jobbar halvtid som ordförande i Transports avdelning 11, Gävle. Foto: Justina Öster

”Samtal är vårt starkaste verktyg”

Bevakning. Organisering och samtal med kollegorna som är utspridda på arbetsplatser runt om i Gävleborgs län. Att skapa en förståelse för vad facket är och gör. Det är grundbulten i den lokala Securitasklubbens arbete.

Hallå där!

Magnus Falk

…Transports EU-expert. Inför EU-valet uttryckte du oro för att maktbalansen skulle skifta i parlamentet. Hur blir det nu?

Månadens medlem
Vi möter Anamaria en ledig dag på ett café i Orminge centrum, nära hennes lägenhet.

Anamaria är med i Svenska Truckers

Åkeri. Anamaria Lara Sjögren har jobbat i åkeribranschen sedan hon tog studenten. Hon har just skrivit på för ytterligare två nya säsonger av Svenska Truckers. – Jag kollar inte själv längre, kan inte se mig själv på tv, säger hon.

Hallå där!
Anders Palmqvist från Transport avd 12 tar ekomot LOs Kulturpris från Susanna Gideonsson, avgående LO-ordförande. Foto: Lars Forsstedt

Anders Palmqvist

… på Transports Malmöavdelning 12 som på LO:s kongress fick ta emot ett av årets kulturpris för arbetet med arbetsplatsbibliotek och boklådor på medlemmarnas arbetsplatser. Hur var det?

Kultur
Pelle Filipsson framför sin arbetsplats: den tidigare industribyggnaden Strykjärnet, mitt i Motala ström, där Arbetets museum är inrymt sedan 1991.

De körde med order från Nazityskland

Krig & moral. Vinterkylan, den brända skogen efter slagen, stridsplanen och frågan vem man egentligen kör för – chaufförerna i den svenska lastbilskonvojen dras ned mot undergången. Pelle Filipssons roman Vägriddare bygger på faktiska händelser 1942 i fortsättningskrigets Finland.

Frida Bergström jobbar som miljöarbetare på Eskilstuna Strängnäs Energi och Miljö.

Ett lyft att byta från vårdjobb till miljöarbete

Mötet. Frida Bergström är fjärde generationens miljöarbetare och fackligt skyddsombud. På vinterhalvåret kombinerar hon arbetsmiljöarbetet med att hoppa in där det behövs, på sommaren kör hon en specialbyggd kärltvättsbil.

Hallå där!

Helena Wahlberg

…ADR-chaufför från Hallsberg som kör farligt gods i hela landet. Du brinner för att få till fler och bättre rastplatser för lastbilar. Varför är det så viktigt?

ArbetsLIV
Många lastbilschaufförer säger: Jag vet aldrig när jag kommer hem och så var det för mig också tidigare. Fast på ett litet åkeri var det inga problem med barnen, åkaren hade själv småbarn, säger Fredrik Lindby.

Fredrik vill vara chaufför OCH pappa

Livspusslet. – Kan inte kärringen hämta barnen? Det är den vanligaste frågan distributionsföraren Fredrik Lindby fått på sina lastbilsjobb. Han vill gärna veta när han kommer hem på kvällarna och inte missa barnens uppväxt.

Månadens medlem
Ulf Sundqvist tar gärna med sig systemkameran ut på promenad. ”Skapandet är roligt, att man ser mönster i omgivningen. De dyker upp för en”, säger han.

”Skyddsombud är roligaste uppdraget”

Bensinstation. Skövdesonen Ulf Sundqvist utbildade sig till bilmekaniker. Men lumpen förde honom till Stockholm, där han träffade sin Ann och fick jobb på bensinmack. Därifrån var klivet inte långt till Transport – och mormors bransch. Hon drev åkeri och fostrade sju barn.

Kultur
Fredrik ”Doktor lagom” Nyström är läkare i endokrinologi och professor i internmedicin vid Linköpings universitetssjukhus med över 30 års erfarenhet av att behandla patienter med viktproblem.

”Doktor lagom”: Träna aldrig mer än du behöver

Hälsa. Undvik att träna hårt, hoppa över frukosten och ta gärna ett glas rödvin till din sena middag. Det är några av råden som professorn och överläkaren Fredrik Nyström ger i sin pocketaktuella bok Radikalt lagom.

Månadens klubb
Fem sjättedelar av klubbstyrelsen, med ombudsman Annica Collstam i mitten. Från vänster: Daniel Norén, Adam Abdelraouf, Tobias Persson, Leon Antypas och Christer Svensson. (Saknas på bilden gör klubbens sekreterare Nor Zouaiter.)

Vägen framåt – dialog, inte krig

Lager. Det har varit på gång länge. Nu har nybildade klubben på Cevas lager i Brunna, norr om Stockholm, haft sitt första årsmöte. Att förbättra genom att själva organisera är en grundtanke på terminalen där Zalandos varor packas.