”Vi har ett ansvar att hjälpa till”
Lars Lindgren är Transports förbundsordförande, och den som 2007 väckte tanken på det fackliga projektet i Indien. – Det här och andra projekt är en del av vårt solidaritetsarbete som vi gör över stora delar av världen.
När tanken med projektet väcktes skulle det vara i tre år. Men det blev tio.
– Vi som fackförbund vill vara med och bygga starka organisationer. På just bevakningssidan har vi haft ett omfattande arbete i USA i och med att svenska Securitas etablerade sig där.
Av det blev det sedan ringar på vattnet, som bland annat nådde till den gigantiska bevakningsmarknaden i Indien.
Som ett svenskt fackförbund med ordnade strukturer har Transport ett ansvar för att hjälpa till på andra ställen i världen, anser Lars Lindgren.
– Vi hade redan tidigare slutit ett globalt fackligt avtal med svenska Securitas och började arbetet med att pressa fram ett liknande avtal hos brittiska G4S genom de finansiella marknaderna som förser bolaget med så kallad cash flow, säger Lars Lindgren.
Resultaten var sedan så goda efter de tre åren att förbundet beslutade sig för att fortsätta. En av de bidragande orsakerna till det är bland andra projektkoordinatorn Stefan Andreasson, som har drivit delar av arbetet på plats.
– Han är en street fighter med ett rättvisepatos sittande i ryggen.
Tanken är att de internationella projekten ska gå över i en permanent facklig verksamhet som står på egna ben.
– Det är inte alltid det lyckas fullt ut, men jag tycker ändå att det har gått ganska hyfsat i Indien.
Att det fungerar håller världsfacket i bevakningsbranschen, UNI, koll på genom uppföljningsarbete.
– Genom de globala avtal som svenska Transport har varit med och skrivit har vi också uppföljningsmekanismer. Bäst kontroll får vi genom möten med den svenska koncernledningen i Securitas två gånger per år.
Lars Lindgren hoppas att den här typen av arbete går vidare både centralt och regionalt inom förbundet.
– Vi finns redan i Afrika, och jag skulle gärna se att vi kan gå vidare i Syd- och Centralamerika också. Arbetet behövs för att utbilda i allt från demokrati till mänskliga rättigheter och fackligt arbete.
Finansieringen kommer via den svenska biståndsmyndigheten Sida, som avsätter medel till tolv olika organisationer, varav Transport är en.