Vi kämpar fortfarande hårt för våra medlemmar!

Debatt. Bäste Lennart, I min hand håller jag ett brev daterat den 24 september 1910. Brevet är skickat från Oskar Eriksson på Transports förbundskontor som ett svar på Kalmaravdelningens önskan att utträda ur förbundet, bland annat med argumentet att ”det råder slöhet utan like”, ungefär som du beskriver dagens fack i din debattartikel.

Precis som Oskar kommer jag anse att er agitation är korrekt: Vårt arbete kräver mer tid än vi har att göra av med, och av den anledningen kommer ombudsmän och regionala skyddsombud att behöva prioritera. De är dessutom oändligt mycket mer nåbara numera med mobiltelefoner, mejl och den ständiga uppkopplingen.

Avdelningens representantskap har beslutat att lägga nästan en miljon kronor på ett stort organiseringsprojekt under detta verksamhetsår, inte minst i den norra och nordöstliga delen av avdelningen. Syftet är dels att hitta våra fackliga hjältar på arbetsplatserna, dels att lära våra medlemmar att organisera sig och sin arbetsplats tillsammans. Vi får aldrig glömma bort att det är vi alla som är facket, inte ”ni på avdelningskontoret”.

Mottot om att vi är starkare tillsammans är ingen floskel. Problemet är bara att personerna på arbetsmarknaden som kan utgöra ”vi” blir färre och färre.

För att stävja den politiska motvinden har säkert du och många andra medlemmar uppmärksammat ITF:s kampanj Fair transport Europe för rättvisa transporter med schysta villkor i EU. Jag kan stolt meddela att det är vår avdelning, 51:an, som överlägset samlat in flest underskrifter enligt förbundets statistik. Dessa har vi inte fått in genom att sitta bakom skrivborden – utan genom att vara ute bland medlemmar och icke-medlemmar, besöka företagen och snacka med killarna och tjejerna på golvet, vara med på branschmöten, agitera framför politiker i kommunerna och ombud i närliggande organisationer.

Det vemod du känner delar vi. Politikerna oavsett block motarbetar oss. De unga som kommer ta över arbetsmarknaden saknar känsla för facket. Och än värre är när LO:s ordförande, så som i årets avtalsrörelse, ställer sig med Svenskt Näringsliv och agiterar för att hålla nere lönenivåerna.

Det är hemskt att behöva säga det, men vi som kollektiv har fått det för bra för att det brinnande engagemanget ska vara kvar. Vi blir en produkt av den era vi lever i – det är inte samma sak att växa upp med arbetarretoriken i din generation som att växa upp med 1980-talets individualism, som jag gjorde.

Lennart, din fråga om facklig närvaro är felställd, i stället skulle du frågat ”är du med i facket?”. Jag motsätter mig även din antydan om att vi på lokal nivå inte längre argumenterar för arbetarna. Det blåser hårda antifackliga vindar i samhällsdebatten. Men tro inte att vi inte kämpar för våra medlemmar lika hårt nu som på din, eller för den delen Oskar Erikssons, tid.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Svensk strejkrätt. Illustration: Ingrid Fröhlich

Nu ska facket avväpnas

Stridsåtgärder. Fackliga sympatier i Tesla-konflikten har väckt en gammal fråga till liv. Röster höjs för att begränsa strejkrätten.

Regeringen prioriterar rika i stället för oss

Krönika. Det måste löna sig att tjäna 125 000 kronor i månaden”. Uttalandet tillhör finansminister Elisabeth Svantesson och är ett slag i ansiktet på majoriteten av Sveriges arbetare.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Upprop mot stålbad för folkbildningen

Politik. – Vi kräver ett omedelbart stopp på nedskärningarna mot studieförbunden! Det deklarerar ABF:s förbundssekreterare Annika Dahl och Medborgarskolans förbundschef Ann-Sofie Olding i ett press­meddelande.

Jag ser med tilltro på förbundets framtid

Ordförandeord. En fungerande organisation byggs alltid från grunden och kräver både kontinuerligt underhåll och förnyelse. Detta gäller givetvis även för en fackförening.

Vad får man säga?

Ledare. Och hur får man säga det? Runt om oss sker attacker mot det fria ordet. I Sverige liksom i andra länder.

AMF har sålt sitt innehav i Uber

Replik. Till att börja med. LO och Taxi Stockholm är helt överens om att Uber och andra gigbolag genom sin affärsmodell skapar oreda på arbetsmarknaden och agerar med oschyst konkurrens mot seriösa aktörer i taxibranschen.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Världens bästa lastbil!

Förarfavorit. Av någon anledning, om det var för att jag transporterat Scaniagods till Holland i närmare femton år, fick jag en förfrågan om att komma upp till Scania-ingenjörerna på ”Berget” och hålla föredrag.

Algoritmerna stjäl ditt liv

Rädda barnen. Efter vad jag kan minnas från min skoltid så fanns det inga hemmasittare. Alla barn gick i skolan mer eller mindre kontinuerligt. Några diagnoser fanns inte heller, bara busiga barn.

Tysk natt

Överlevare. Jag gillar Tyskland och jag kommer bra överens med tyskar. Hundratals gånger har jag kört genom landet och lossat och lastat på vägen. Bara vid något enstaka tillfälle har det varit problem.

Hur kan LO försvara AMF:s investering i Uber?

Debatt. Landorganisationen i Sverige (LO) representerar 13 fackförbund och ska vara en ledande kraft i arbetsrättsliga frågor. Efter en granskning av Expressen framgår det dock att LO, genom sitt ägandeskap i AMF, har investerat sina medlemmars pengar i Uber – vars affärsmodell möjliggör orimliga arbetstider och slavlika löner för sina anslutna förare.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam

Dags att allas bidrag värdesätts

Statusjakt. Rubriken i SvD får mig att haja till. Artikeln handlar om ängsliga föräldrar som skyddar barnen från minsta motgång i livet och ger dem odelad uppmärksamhet.

Regeringen prioriterar rika i stället för oss

Under-skattade. ”Det måste löna sig att tjäna 125 000 kronor i månaden”. Uttalandet tillhör finansminister Elisabeth Svantesson och är ett slag i ansiktet på majoriteten av Sveriges arbetare.

Låt oss gå all in med julbestyr i december

Novent. Precis som förra året var september månad ovanligt varm och om det fortsätter så här, kommer september förvandlas till en sommarmånad. Trots grönska och värme ser jag de första julsakerna till försäljning och medelst ett mejl får jag veta att det går att beställa årets glögg. Jag förfasas. I september?!

Därför kan vi inte acceptera märket

Ordförandeord. Det märks i omgivningen att vi närmar oss en avtalsrörelse i rask takt. Såväl internt som externt skruvas både förväntningar och tonläget upp. Vissa av våra motparter på arbetsgivarsidan har redan försökt att på olika sätt måla ut oss som det stora hotet mot dem.

Utan transportare stannar Sverige

Ledare. Storhelgerna har avlösts av oxveckor som räcker ända fram till påsk. Men vad gör väl det om man trivs på jobbet? Att arbeta tillsammans mot ett gemensamt mål är både utmanande och roligt.

Trelleborgs hamn sviker om Tesla

Debatt. Trelleborgs hamns beslut om att hyra ut lokaler till Tesla under en pågående arbetsmarknadskonflikt är inte bara provocerande – det är ett öppet svek mot fackliga rättigheter och den svenska modellen.

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

2025 handlar om nya avtal

Ledare. Året börjar gå mot sitt slut. En tid för reflektion infinner sig när man lämnar någonting. Så är det i alla fall för mig. Under 2024 har vi på Transportarbetaren arbetat med att se hur tidningen ska se ut i ny kostym nästa år.