Organisering

”Vi känner inte igen oss”

Organisering. Ombudsman Nicklas Mattsson leder organiserarnas arbete. Transportarbetaren har bett Mattsson om en intervju. Han bad då att få frågorna skriftligt och svaren kom via mejl. Här är frågorna och svaren. Svar som hela organiserargruppen står bakom, enligt Nicklas Mattsson.

Danny Palm beskriver en stark press som organiserarna utsattes för, med det återkommande argumentet ”att om ni inte presterar tillräckligt bra kommer Lars Lindgren att lägga ner verksamheten och ni förlorar jobben”.
Är det korrekt att den argumentationen förekommit i organiseringsverksamheten? Varför i så fall?

– Nej, den argumentationen känner vi inte igen. Vi pressar oss nog mest själva, men det gör vi för att vi tror på det vi gör och därför att det är viktigt, och roligt. Sedan är vi självfallet intresserade av vad kongressen kommer att fatta för beslut i de frågor som rör vår verksamhet. Eftersom det finns några motioner som yrkar på att organiseringsarbetet ska läggas ner så är det självklart så att vi är oroade över att bli arbetslösa.

Danny Palm beskriver också att organiserarna förväntades hålla distans till avdelningen man jobbade på. Varför skulle de göra det?

– Det påståendet känner vi inte heller igen. Tvärtom har vi de senaste åren arbetat ännu mer med att arbeta tillsammans med avdelningar och ombudsmän och studieorganisatörer.

Sommaren 2016 blev Danny Palm beordrad av Nicklas Mattsson att kartlägga hur starkt stödet var för Lars Lindgren i avdelningen, och sen rapportera till Mattsson. Palm tyckte att det var synnerligen obehagligt att gå bakom ryggen på arbetskamraterna på avdelningen.
Varför ska en person som är anställd för att syssla med facklig organisering göra detta?

– Det som påstås har i alla fall inte vi blivit beordrade att göra.

Danny Palm beskriver detaljerat en träff på Bommersvik där mycket kom att handla om behovet av en ny ledning, det vill säga en där Lars Lindgren inte är ordförande. Vid ett konferenspass gick organiserarna systematisk igenom avdelning för avdelning, till och med enskilda kongressombud, för att se hur stödet för Lindgren ser ut. Varför gjordes detta? Vad var syftet?

– Denna beskrivning känner vi inte heller igen oss i. Många frågor diskuterades, men någon systematisk genomgång av avdelningarnas kongressombud gjorde vi inte.

Palm berättade och sina erfarenheter hemma på avdelningen och det slutade med att avdelningen lyfte bort organiseraren från den centrala verksamheten och anställde honom till 100 procent i avdelningen. Vad tänker du om det?

– Det är naturligtvis tråkigt att en person som varit ”en i gänget” känner så. Det är inget han berättat om i gruppen. Vi har snarare upplevt det som att både organiseraren och avdelningen varit mycket positiva till organiseringsverksamheten.

Av organiserarens berättelse att döma har hela organiserar-gruppen använts i en kamp om makten i förbundet. Är det rimligt att en grupp anställda utnyttjas på det sättet?

– Om du menar makten över vem som väljs till förbundsledningen, så har vi inte deltagit i det mer än att vi, precis som alla andra som är engagerade i förbundet, så klart är intresserade och tycker saker om förbundets verksamhet. Den är tråkigt om Danny Palm känner så, det är hur som helst inte vår uppfattning.

Mejlsvaren kommer från Nicklas Mattsson och enligt Matsson står även följande personer bakom svaren: Niklas Strand, Charn Ispa, Ahmed Mansour, Victor Hage, Isabelle Woodbridge, Tommy Wrede, Carl-Richard Lindström, Pablo Vergara, Simon Bartosz, Martin Jansson och Rasmus Grahm.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Bokmöten i trolltider

Davids krönika. Luft, kraft, styrka gav årets seminarium Boken på arbetsplatsen på Runö kursgård i Åkersberga. Arrangörer var Transport, Kommunal och Byggnads. Det handlade om arbetsplatsbiblioteken, ungefär som de vägkrogsbibliotek Transport ännu driver.

Kvinna ligger i hängmatta, äter ett rött äpple och kollar sin laptop.

Vem vill ha mer ledighet?

Semester. Vissa har arbetstidsförkortning och lång semester. Men de flesta jobbar fortfarande 40 timmar i veckan och får bara den semester som lagen kräver. Kommer det fortsätta vara så?

Flygplan som lyfter

Tidsfrist för organisering av kabinpersonal

Flyg. Än är det inte klart om det blir Transport, Unionen eller bägge facken som ska organisera och teckna kollektivavtal för flygets kabinpersonal – flygvärdinnor och flygvärdar. Men nu har förbunden i alla fall enats om att träffas för konkreta överläggningar i frågan.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.