Organisering

”Vi känner inte igen oss”

Organisering. Ombudsman Nicklas Mattsson leder organiserarnas arbete. Transportarbetaren har bett Mattsson om en intervju. Han bad då att få frågorna skriftligt och svaren kom via mejl. Här är frågorna och svaren. Svar som hela organiserargruppen står bakom, enligt Nicklas Mattsson.

Danny Palm beskriver en stark press som organiserarna utsattes för, med det återkommande argumentet ”att om ni inte presterar tillräckligt bra kommer Lars Lindgren att lägga ner verksamheten och ni förlorar jobben”.
Är det korrekt att den argumentationen förekommit i organiseringsverksamheten? Varför i så fall?

– Nej, den argumentationen känner vi inte igen. Vi pressar oss nog mest själva, men det gör vi för att vi tror på det vi gör och därför att det är viktigt, och roligt. Sedan är vi självfallet intresserade av vad kongressen kommer att fatta för beslut i de frågor som rör vår verksamhet. Eftersom det finns några motioner som yrkar på att organiseringsarbetet ska läggas ner så är det självklart så att vi är oroade över att bli arbetslösa.

Danny Palm beskriver också att organiserarna förväntades hålla distans till avdelningen man jobbade på. Varför skulle de göra det?

– Det påståendet känner vi inte heller igen. Tvärtom har vi de senaste åren arbetat ännu mer med att arbeta tillsammans med avdelningar och ombudsmän och studieorganisatörer.

Sommaren 2016 blev Danny Palm beordrad av Nicklas Mattsson att kartlägga hur starkt stödet var för Lars Lindgren i avdelningen, och sen rapportera till Mattsson. Palm tyckte att det var synnerligen obehagligt att gå bakom ryggen på arbetskamraterna på avdelningen.
Varför ska en person som är anställd för att syssla med facklig organisering göra detta?

– Det som påstås har i alla fall inte vi blivit beordrade att göra.

Danny Palm beskriver detaljerat en träff på Bommersvik där mycket kom att handla om behovet av en ny ledning, det vill säga en där Lars Lindgren inte är ordförande. Vid ett konferenspass gick organiserarna systematisk igenom avdelning för avdelning, till och med enskilda kongressombud, för att se hur stödet för Lindgren ser ut. Varför gjordes detta? Vad var syftet?

– Denna beskrivning känner vi inte heller igen oss i. Många frågor diskuterades, men någon systematisk genomgång av avdelningarnas kongressombud gjorde vi inte.

Palm berättade och sina erfarenheter hemma på avdelningen och det slutade med att avdelningen lyfte bort organiseraren från den centrala verksamheten och anställde honom till 100 procent i avdelningen. Vad tänker du om det?

– Det är naturligtvis tråkigt att en person som varit ”en i gänget” känner så. Det är inget han berättat om i gruppen. Vi har snarare upplevt det som att både organiseraren och avdelningen varit mycket positiva till organiseringsverksamheten.

Av organiserarens berättelse att döma har hela organiserar-gruppen använts i en kamp om makten i förbundet. Är det rimligt att en grupp anställda utnyttjas på det sättet?

– Om du menar makten över vem som väljs till förbundsledningen, så har vi inte deltagit i det mer än att vi, precis som alla andra som är engagerade i förbundet, så klart är intresserade och tycker saker om förbundets verksamhet. Den är tråkigt om Danny Palm känner så, det är hur som helst inte vår uppfattning.

Mejlsvaren kommer från Nicklas Mattsson och enligt Matsson står även följande personer bakom svaren: Niklas Strand, Charn Ispa, Ahmed Mansour, Victor Hage, Isabelle Woodbridge, Tommy Wrede, Carl-Richard Lindström, Pablo Vergara, Simon Bartosz, Martin Jansson och Rasmus Grahm.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Spegling i sidorutor på gul färdtjänstbuss

Taximål i domstol

Taxi. I våras stämde Transport taxibolaget Telepass för kollektivavtalsbrott. Den 14 oktober möttes parterna i Arbetsdomstolen (AD) för en första muntlig förberedelse i målet.

Norwegian är ett av de flygbolag där Transport organiserar kabinpersonal.

Fackliga förhandlingar om kabinavtal fortsätter

Facket. Förhandlingarna mellan Transport och Unionen om vem som ska organisera kabinpersonalen inom flyget fortsätter. Statliga Medlingsinstitutet gav en tidsfrist till den sista oktober. Men båda fackförbunden har sökt mer tid.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

35-timmars arbetsvecka får tumme upp från facket

Politik. En arbetsgrupp inom Socialdemokraterna föreslår 35-­ timmars arbetsvecka till 2035. – Det är ett bra förslag, men takten är för långsam, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.