”Vi kommer aldrig att samarbeta med SD”

Transports förbundsordförande Lars Lindgren är besviken över det låga valdeltagandet och konstaterar att de som behöver politiken allra mest har bojkottat valet. SD:s blivande EU-parlamentariker, lastbilschauffören Peter Lundgren, vill han inte samarbeta med.

– Resultatet i Sverige var ganska väntat. Det som sticker ut är att vänstern till vänster om Socialdemokraterna går framåt rejält och att Miljöpartiet gör ett väldigt bra val, säger Transports förbundsordförande Lars Lindgren, som är socialdemokrat.

Det blåser röd-grön-rosa valvindar i Sverige. Samtidigt går Sverigedemokraterna starkt framåt och tar två mandat. Moderaterna tappar ett mandat och visar upp ett svagt valresultat, samtidigt som svenska Piratpartiet åker ur parlamentet.

Lars Lindgren konstaterar att Socialdemokraterna tangerar sitt resultat från Europaparlamentsvalet för fem år sedan, men förklarar det svaga resultatet med att många röstat rött ändå, eftersom Vänstern och Feministiskt initiativ går framåt.
– Och Miljöpartiet går ju väldigt starkt framåt. Vi har nästan samma ingång vad gäller miljöpolitiken.

Lågt valdeltagande
Trots att andelen röstande har stigit rejält jämfört med för fem år sedan, så är Lars Lindgren besviken över det låga valdeltagandet.
– De som behöver politiken allra mest har bojkottat valet. Jag tänker på våra grupper, på arbetstagarna som kämpar för att hålla näsan ovanför vattenytan.

Vad säger du om valet på Europanivå?
– Man måste ställa sig frågan varför de extrema partierna går framåt. Jag tror att en anledning är det låga valdeltagandet. När bara 43 procent röstar så måste man nästan fråga sig om valet är legitimt, säger han och fortsätter.

– Vi har haft ett mörkblått Europaparlament i tio år och nu fortsätter det så även nästa period. Det är störande att borgarna fortfarande är i majoritet. De tycker att allt ska monteras ned och läggas ut på marknaden. Det gynnar inte dem som behöver politiken allra mest. Samtidigt som 26 miljoner européer går arbetslösa så satsar EU 45 procent av sin budget på jordbrukspolitiken. Något som inte ger fler jobb. Så jag tycker det är konstigt att inte fler röstar.

Nazister tar plats i parlamentet
De högerextrema partierna går starkt framåt i stora delar av Europa. Front National blir största parti i Frankrike och får omkring 24 mandat. Som en jämförelse har Sverige totalt 20 mandat i Europaparlamentet. Samtidigt tar nazistiska partier, både från Grekland och Tyskland, plats i Bryssel.
– Riktigt läskigt, kommenterar Lars Lindgren.

De högerextrema partierna är också EU-kritiska och menar att unionen har för stor makt i dag. Lars Lindgren tycker att man måste välja väg och antingen ta steget fullt ut och skapa ett Europas förenta stater, med gemensam skattepolitik. Eller så måste man backa ett steg.

Sverigedemokraterna kniper två platser i Europaparlamentet och skickar med största sannolikhet lastbilschauffören Peter Lundgren till Bryssel. (Detta förutsatt att ingen annan kandidat längre ned på listan kryssar sig förbi honom.)
– Jag blir besviken om det visar sig att många av våra medlemmar har röstat på SD, säger Lars Lindgren.

51-årige Peter Lundgren från Småland, har jobbat 30 år som llastbilsförare. Han driver i stort sett samma frågor som Transport kämpat för inom åkerinäringen och kräver bland annat hårdare kontroller på vägarna och möjlighet till klampning av fordon som inte följer reglerna.
– Vi har precis samma problembild, men lite olika lösningar. Han har fått stor draghjälp av att vi i Transport har lyckats lyfta den här frågan om problemen inom åkerinäringen på ett helt otroligt sätt. I dag pratar alla om det.

Hur ser du på att Sverigedemokraterna går så mycket framåt?

– Det är inte speciellt förvånande. De har en enkel retorik. Men vi kommer aldrig att samarbeta med Sverigedemokraterna. De står för en ideologi som inte vi kan stå bakom. Vi tror på alla människors lika värde.

Lars Lindgren noterar dock att Peter Lundgren endast har talat om just åkerinäringen under valrörelsen och kan inte recensera honom i övrigt.
– Jag inte vet vad han tycker i andra frågor, jag har aldrig hört honom prata om något annat.

Trots allt är Lars Lindgren väldigt nöjd med Transports insats under vårens valkampanj.
– Vi har varit väldigt aktiva och fått upp problemen inom åkerinäringen på dagordningen.

Han vill dock inte dra så stora växlar på resultatet från Europaparlamentsvalet inför höstens svenska riksdagsval.
– Resultatet sporrar oss att lägga ännu mer energi på riksdagsvalet i höst. När vi har en fortsatt borglig majoritet i Europaparlamentet så krävs det en motkraft.  Nu är det ännu viktigare att vi skickar rätt politiker till ministerrådet i höst.

På onsdag (28 maj) ska personrösterna i EU-valet vara färdigräknade och då får vi se om ”Transports kandidat” Johan Danielsson (S) lyckas kryssa sig hela vägen in i parlamentet.
– Jag hoppas att han kommer in, avslutar Lars Lindgren.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.