Göteborgs bussklubb
Close
Göteborg bussklubb. Från vänster: Veijo Piri (suppleant), Marie Norén (suppleant), Robert Lind (ledamot), Jan-Olof Ramström (ordförande och huvudskyddsombud), Ghasem Bajdan (ledamot), Abbas Bajelvand (tidigare ordförande).
Close
Månadens klubb

”Vi lyssnar ute på fältet”

Göteborgs bussklubb. En lätt sorg svävar över fackklubben på Göteborgs Buss. Mäster-medlemsrekryteraren Abbas har gått i pension och dragit till Spanien. Men klubben kan räkna in en rad framgångar, en ny styrelse är på plats och tar nya tag.

– Tre av våra chaufförer har gått Transports roa-utbildning (rekrytera, organisera, agitera) och de ska köra i gång medlemsvärvningen igen, säger klubbordförande Jan-Olof Ramström.

Nypensionerade Abbas Bajelvand är på besök bland förarna som kör färdtjänst, sjuk-, skol- och särskoleresor. De sitter på depån nära Säve flygplats, långt bortom Göteborgs stress.

– Det gäller att hitta saker som är angelägna för folk, att göra sånt som syns, säger Abbas.

Hans metod var att presentera sig, räcka fram sitt telefonnummer och säga: Ring om du behöver hjälp. Det dröjde sällan länge innan mobilen ringde.

– Jag pratar aldrig fack första gången, men när jag hjälper anställda får de förtroende för mig och vill gå med i facket.

Fulltecknad anslagstavla.
Fulltecknad anslagstavla. Foto: Justina Öster

Abbas blev ordförande utan att han kunde ett dugg om facket. Huvudskyddsombudet Jan-Olof pushade på: ”Jag hjälper dig. Transport har kurser.” Tillsammans drev de olika frågor, som ett radarpar.

– Vi fick nya ägare sommaren 2015, har nu en bra samverkan med ledningen och har löst mycket genom informella samtal.

Elddopet var när de förra ägarna, som slarvade med fordonssäkerheten, gick över från buss- till taxiavtalet. Konsekvensen blev en lönesänkning på 4 000 kronor. Efter fackliga förhandlingar fick chaufförerna behålla bussavtalet under en övergång på ett år.

Efter det har klubben bockat av ett antal segrar. Varje gång ett fordon ska in på verkstad gås det nu igenom enligt en fastställd lista. Ac:n ska fungera, två anställda har gått utbildning för att hantera den. Riktiga sommardäck ska användas sommartid och lastsäkringen av matvagnar har förbättrats.

För att få bukt med timanställningarna har en lokal anställningsform införts, fast anställning utan fastställt tidsmått. Förarna omfattas av las-regler, har inget bestämt arbetstidsmått men får förtur på timmar plus lite bonus.

– Det kämpade vi för i ett och ett halvt år, säger Abbas och Jan-Olof.

På pluskontot finns även en plats i bolagsstyrelsen och ett antal tusenlappar till medlemmar när löner rättats till. Nu pågår arbetet med rätten till pauser.

– Det löser vi inte över en natt. Fast hittills har hårt arbete gett resultat, säger Jan-Olof Ramström.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Klubbordförande Stellan Malmroos och Alexander Malmqvist, avdelningsordförande, utanför Frigoscandias terminal i Helsingborg. Foto: Lilly Hallberg

Gammal fackklubb i ny kostym

Helsingborg. Det fackliga är också en färskvara. När Frigoscandia gick över från Handels lageravtal till transportavtalet var det angeläget att snabbt få i gång arbetet med en ny klubb.

Max Torell, bärgare

”Det går inte att vara rädd i det här yrket”

Mitt jobb. Max Torell har ett av Sveriges farligaste jobb. Han är bärgare. – En kille tryckte en pistolmynning mot mitt bakhuvud och sa: ”Ge mig bilen eller jag skjuter”. Både kriminella och bilister som saknar respekt för vägarbetare gör hans arbetsmiljö livsfarlig.

Ordförande Christopher Vuori och ledamot Sanna Eklund, som också jobbar halvtid som ordförande i Transports avdelning 11, Gävle. Foto: Justina Öster

”Samtal är vårt starkaste verktyg”

Bevakning. Organisering och samtal med kollegorna som är utspridda på arbetsplatser runt om i Gävleborgs län. Att skapa en förståelse för vad facket är och gör. Det är grundbulten i den lokala Securitasklubbens arbete.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Månadens klubb
Den nybildade Transportklubben på Frigoscandia i Helsingborg. Foto: Alexander Malmqvist

Gammal fackklubb i ny kostym

Helsingborg. Det fackliga är också en färskvara. När Frigoscandia gick över från Handels lageravtal till transportavtalet var det angeläget att snabbt få i gång arbetet med en ny klubb.

Månadens medlem
Danijel Kovacic, uniformsklädd och klar för nästa flygning.

”Folk älskar jobbet men har inte råd att stanna kvar”

Flyg. Högt ovan molnen har flygvärden Danijel Kovacic upplevt både frierier, svimningar, magsjuka och en misstänkt hjärtinfarkt. Jobbet är fantastiskt, tycker han, men pandemin kom med sänkt lön och sämre arbetsvillkor. Därför engagerade han sig fackligt.

Månadens ungdomssatsning
Pea Olsson, Tobias Nilsson och Linus Gustavsson spelar Coup på avdelningskontoret i Borlänge.

Avdelning 88 testar nya grepp

Fackligt arbete. Spel och pizza. Det är Transport i Dalarnas recept för att sänka tröskeln till facket.

Hallå där!

Staffan Törnqvist

... tidigare skyddsombud på Avarn som har vunnit LO Stockholms pris som årets skyddsombud.

Månadens medlem
Pea Olsson med kompisen och kallblodstravaren Frost vid travgården, där hon hjälper till med skötsel och träning av hästarna. Foto: Justina Öster

Hästar och facket får Pea att må bra

Glädjeämnen. – Jag har fått jättemånga kompisar via facket. Och hästarna hjälpte mig komma tillbaka efter att jag gått in i väggen, säger taxiföraren Pea Olsson.

Månadens medlem
Jonna Grip. Foto: Justina Öster

”Det är kul att gå på möten”

Fackligt arbete. ”Vi kommer från Transport”. ”Jaha, vad ska ni frakta för något då?” Så kan det låta när Jonna Grip ger sig ut för att prata fackliga frågor på mackar.

Månadens seniorer
Pensionärssektionen i Örebro.

”Ge oss mer inflytande i Transport!”

Örebro. Pensionärssektionen i Örebro gör ett dubbelt upprop: Hallå, var är ni alla pensionärer som jobbat i Transports branscher? Hallå förbundet, lyft våra frågor och ge oss mer inflytande!

Hallå där!
Fredrik Cederlöw, flygttekniker och silvermedaljör i yrkes-VM. Foto: World Skills Sweden

Fredrik Cederlöw

…flygtekniker och silvermedaljör i Yrkes-VM i Lyon. Hur känns det nu, några veckor efter silvermedaljen?

Arbets-liv
Sofie Norén och Carina Olin träffar Transportarbetaren hemma hos Sofie i Blentarp.

Sofie och Carina startar nätverk för arbetslösa

Arbetslöshet. Carina och Sofie blev vänner genom facket. Nu är de arbetslösa och vill samla fler i samma situation. För att lyfta de problem och svårigheter de står inför.

Månadens medlem

Taxitelefonisten som kör droska när han är ledig

Kombinera jobb. Nils Lundgren är taxitelefonist, under de lediga veckorna jobbar han ­extra med att köra taxi. "Det är som att välja vilket av sina barn man älskar mest, det går inte. Jobben är så olika och jag älskar båda."