”Vi lyssnar ute på fältet”
Göteborgs bussklubb. En lätt sorg svävar över fackklubben på Göteborgs Buss. Mäster-medlemsrekryteraren Abbas har gått i pension och dragit till Spanien. Men klubben kan räkna in en rad framgångar, en ny styrelse är på plats och tar nya tag.
– Tre av våra chaufförer har gått Transports roa-utbildning (rekrytera, organisera, agitera) och de ska köra i gång medlemsvärvningen igen, säger klubbordförande Jan-Olof Ramström.
Nypensionerade Abbas Bajelvand är på besök bland förarna som kör färdtjänst, sjuk-, skol- och särskoleresor. De sitter på depån nära Säve flygplats, långt bortom Göteborgs stress.
– Det gäller att hitta saker som är angelägna för folk, att göra sånt som syns, säger Abbas.
Hans metod var att presentera sig, räcka fram sitt telefonnummer och säga: Ring om du behöver hjälp. Det dröjde sällan länge innan mobilen ringde.
– Jag pratar aldrig fack första gången, men när jag hjälper anställda får de förtroende för mig och vill gå med i facket.
Abbas blev ordförande utan att han kunde ett dugg om facket. Huvudskyddsombudet Jan-Olof pushade på: ”Jag hjälper dig. Transport har kurser.” Tillsammans drev de olika frågor, som ett radarpar.
– Vi fick nya ägare sommaren 2015, har nu en bra samverkan med ledningen och har löst mycket genom informella samtal.
Elddopet var när de förra ägarna, som slarvade med fordonssäkerheten, gick över från buss- till taxiavtalet. Konsekvensen blev en lönesänkning på 4 000 kronor. Efter fackliga förhandlingar fick chaufförerna behålla bussavtalet under en övergång på ett år.
Efter det har klubben bockat av ett antal segrar. Varje gång ett fordon ska in på verkstad gås det nu igenom enligt en fastställd lista. Ac:n ska fungera, två anställda har gått utbildning för att hantera den. Riktiga sommardäck ska användas sommartid och lastsäkringen av matvagnar har förbättrats.
För att få bukt med timanställningarna har en lokal anställningsform införts, fast anställning utan fastställt tidsmått. Förarna omfattas av las-regler, har inget bestämt arbetstidsmått men får förtur på timmar plus lite bonus.
– Det kämpade vi för i ett och ett halvt år, säger Abbas och Jan-Olof.
På pluskontot finns även en plats i bolagsstyrelsen och ett antal tusenlappar till medlemmar när löner rättats till. Nu pågår arbetet med rätten till pauser.
– Det löser vi inte över en natt. Fast hittills har hårt arbete gett resultat, säger Jan-Olof Ramström.