Avtal 2020

”Vi måste öka trycket på arbetsgivarna”

Åkeri mfl. Efter två dagars förhandlingar för anställda inom åkeri/terminal och renhållning är parterna inte nära nya löneavtal. – Jag är faktiskt bekymrad över hur trögt det går. Vi är i ett läge där vi måste öka trycket på arbetsgivarna, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Samtidigt rullar förbundets avtalsrörelse vidare.

På onsdag förmiddag inleds förhandlingarna för väktare, ordningsvakter och övriga anställda i bevakningsbranschen. På måndag nästa vecka är det dags för hamnarbetarna.

Parallellt fortsätter Transport förhandla för landets åkerichaufförer och terminalare. Plus miljöarbetarna. Det handlar om två olika avtal och de stora fackliga delegationerna kallas ihop – digitalt – igen på måndag kväll.

Tommy Wreeth konstaterar att gapet alltjämt är påtagligt mellan parterna. En fråga som facket driver både för åkerichaufförer och miljöarbetare gäller en förlängning av lönestegen.

På båda avtalsområdena tar stegen slut efter fyra år i yrket. Facket vill ha ett steg till, en höjning efter sex år.

– För åkerichaufförer får vi ett visst gehör från motparten. Men på miljösidan är det grinigt. Där hävdar motparten att sexårsteget är ett nytt krav vi kastat fram vid förhandlingsbordet. Men till skillnad från industrin är vi fria att föra fram nya krav under hela förhandlingsprocessen.

– Men jag hoppas att vi kan komma överens. Alla våra arbetsgivare vill ju ha större lönespridning, så då är det ju konstigt om man inte vill ha en längre lönestege. En bättre löneutveckling borde göra de lättare att rekrytera och behålla personal.

I de pågående överläggningarna fortsätter Transport driva på för tryggare anställningar och bättre arbetsmiljö – krav som är prioriterade på alla förbundets avtalsområden.

Förhandlingarna sker med industrins normerande avtal som tung ridå. Den här gången stannade det så kallade märket på 5,4 procent i total löneökning på 29 månader.

Den som vill kan anmärka att det gick sju månader då de gamla avtalen förlängdes. Sju månader då arbetsgivarna slapp undan lönehöjningar. Så i verkligheten handlar det snarare om 5,4 procent på 36 månader, alltså tre år.

De 5,4 procenten i lönelyft ska räknas på de faktiska lönerna som betalas ut på olika avtalsområden.

Under de inledande förhandlingsrundorna har Transport och motparten, Biltrafikens Arbetsgivareförbund i vart fall enats om löneutrymmet för åkeri/terminal och för miljöarbetarna.

Det är en ekvation som kompliceras av att LO och Svenskt Näringsliv förhandlat fram en uppgörelse som förbättrar tjänstepensionen för LO-arbetarna. Ett avtal som LO-förbunden väntas haka på. Det handlar om åldersgränsen då arbetsgivarna börjar betala in pensionspremier. Den sänks etappvis från 25 till 22 år.

Kruxet är att fackförbunden får betala förbättringen med en viss avräkning på de 5,4 procenten.

I industrins uppgörelse höjs lönerna i två steg. Första höjningen är på 3 procent och sker den 1 november 2020. Nästa lönelyft kommer den 1 april 2022. Då räknas lönerna upp med 2,4 procent. (I båda fallen sker en liten reducering för tjänstepensionen.)

Med samma beräkningsgrund blir löneutrymmet för Transports åkerichaufförer och terminalarbetare cirka 815 kronor i lönehöjning från den 1 november 2020. Och ytterligare cirka 638 kronor den 1 april 2022. (Då har förbättringen av avtalspensionen kostat strax över 0,3 procent av de totalt 5,4 procenten.)

För miljöarbetarna är det utgående lönerna något högre. Det gör att löneutrymmet också blir några kronor större.

Första höjningen beräknas ge runt 827 kronor och den andra, i april 2022, ett påslag på drygt 660 kronor. (Även här har avtalspensionen kostat runt 0,3 procent.)

Tommy Wreeth skickar in en brasklapp:

– I förhandlingar får man ge och ta. Om medlemmarna vill ha förbättringar, exempelvis en extra satsning på ob, utöver de normala höjningarna, säger inte arbetsgivarna automatisk nej. Men de kräver avräkning på löneutrymmet. Det gör att lönehöjningarna kan bli lite annorlunda.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Illustration löneförhandling. Illustration: Shutterstock

Transport och arbetsgivarna växlade lönekrav

Löner. Transport och Transportföretagen har växlat avtalskrav. Transport kräver 4,5 procent i löneökning i ett ettårigt avtal. Arbetsgivarparten avfärdar avtalskraven.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Nytt bolag tar över fordonsterminalen i Göteborg

Hamn. Wallenius Wilhelmsen tar över fordonsterminalen i Göteborgs hamn efter Logent. Kontraktet gäller för 12 år och börjar gälla februari 2026. Transportarbetareförbundet kommer att hävda övergång av verksamhet för att skydda hamnarbetarnas anställningar.

Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Regeringen prioriterar rika i stället för oss

Krönika. Det måste löna sig att tjäna 125 000 kronor i månaden”. Uttalandet tillhör finansminister Elisabeth Svantesson och är ett slag i ansiktet på majoriteten av Sveriges arbetare.

Avtal 2025
Illustration löneförhandling. Illustration: Shutterstock

Transport och arbetsgivarna växlade lönekrav

Löner. Transport och Transportföretagen har växlat avtalskrav. Transport kräver 4,5 procent i löneökning i ett ettårigt avtal. Arbetsgivarparten avfärdar avtalskraven.

S kräver att regeringen agerar mot taxifusk

Apptaxi. Socialdemokraterna vill ta tag i fusket och lönedumpningen i taxibranschen. De vill se en "task force" som jobbar gemensamt mot fusket. På lång sikt vill de se tuffare regler och en utredning om avregleringen av taximarknaden.

Självmord vanligare i vissa yrkesgrupper

Medicin. Manliga arbetare inom transport och renhållning tillhör yrkesgrupper med kraftigt förhöjd risk för självmordsbeteende. Det visar en studie från Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet.

Nytt bolag tar över fordonsterminalen i Göteborg

Hamn. Wallenius Wilhelmsen tar över fordonsterminalen i Göteborgs hamn efter Logent. Kontraktet gäller för 12 år och börjar gälla februari 2026. Transportarbetareförbundet kommer att hävda övergång av verksamhet för att skydda hamnarbetarnas anställningar.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnkonflikt i USA tillfälligt avblåst

Hamn. Motstånd mot nya automatiserade system har länge skapat strid i hamnarna längs den amerikanska östkusten. Fack och arbetsgivare har dock träffat en preliminär överenskommelse och det akuta strejkhotet är över – för tillfället.

Medicinska krav för körkort vid adhd utreds

Yrkesförare. Personer med neuropsykiatriska diagnoser som adhd och autism har länge kämpat med krångel, långa väntetider och dyra läkarintyg för att få börja köra. Privat och professionellt. Nu ska Transportstyrelsen se över de medicinska kraven för körkortstillstånd.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.