Avtal 2020

”Vi måste öka trycket på arbetsgivarna”

Åkeri mfl. Efter två dagars förhandlingar för anställda inom åkeri/terminal och renhållning är parterna inte nära nya löneavtal. – Jag är faktiskt bekymrad över hur trögt det går. Vi är i ett läge där vi måste öka trycket på arbetsgivarna, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Samtidigt rullar förbundets avtalsrörelse vidare.

På onsdag förmiddag inleds förhandlingarna för väktare, ordningsvakter och övriga anställda i bevakningsbranschen. På måndag nästa vecka är det dags för hamnarbetarna.

Parallellt fortsätter Transport förhandla för landets åkerichaufförer och terminalare. Plus miljöarbetarna. Det handlar om två olika avtal och de stora fackliga delegationerna kallas ihop – digitalt – igen på måndag kväll.

Tommy Wreeth konstaterar att gapet alltjämt är påtagligt mellan parterna. En fråga som facket driver både för åkerichaufförer och miljöarbetare gäller en förlängning av lönestegen.

På båda avtalsområdena tar stegen slut efter fyra år i yrket. Facket vill ha ett steg till, en höjning efter sex år.

– För åkerichaufförer får vi ett visst gehör från motparten. Men på miljösidan är det grinigt. Där hävdar motparten att sexårsteget är ett nytt krav vi kastat fram vid förhandlingsbordet. Men till skillnad från industrin är vi fria att föra fram nya krav under hela förhandlingsprocessen.

– Men jag hoppas att vi kan komma överens. Alla våra arbetsgivare vill ju ha större lönespridning, så då är det ju konstigt om man inte vill ha en längre lönestege. En bättre löneutveckling borde göra de lättare att rekrytera och behålla personal.

I de pågående överläggningarna fortsätter Transport driva på för tryggare anställningar och bättre arbetsmiljö – krav som är prioriterade på alla förbundets avtalsområden.

Förhandlingarna sker med industrins normerande avtal som tung ridå. Den här gången stannade det så kallade märket på 5,4 procent i total löneökning på 29 månader.

Den som vill kan anmärka att det gick sju månader då de gamla avtalen förlängdes. Sju månader då arbetsgivarna slapp undan lönehöjningar. Så i verkligheten handlar det snarare om 5,4 procent på 36 månader, alltså tre år.

De 5,4 procenten i lönelyft ska räknas på de faktiska lönerna som betalas ut på olika avtalsområden.

Under de inledande förhandlingsrundorna har Transport och motparten, Biltrafikens Arbetsgivareförbund i vart fall enats om löneutrymmet för åkeri/terminal och för miljöarbetarna.

Det är en ekvation som kompliceras av att LO och Svenskt Näringsliv förhandlat fram en uppgörelse som förbättrar tjänstepensionen för LO-arbetarna. Ett avtal som LO-förbunden väntas haka på. Det handlar om åldersgränsen då arbetsgivarna börjar betala in pensionspremier. Den sänks etappvis från 25 till 22 år.

Kruxet är att fackförbunden får betala förbättringen med en viss avräkning på de 5,4 procenten.

I industrins uppgörelse höjs lönerna i två steg. Första höjningen är på 3 procent och sker den 1 november 2020. Nästa lönelyft kommer den 1 april 2022. Då räknas lönerna upp med 2,4 procent. (I båda fallen sker en liten reducering för tjänstepensionen.)

Med samma beräkningsgrund blir löneutrymmet för Transports åkerichaufförer och terminalarbetare cirka 815 kronor i lönehöjning från den 1 november 2020. Och ytterligare cirka 638 kronor den 1 april 2022. (Då har förbättringen av avtalspensionen kostat strax över 0,3 procent av de totalt 5,4 procenten.)

För miljöarbetarna är det utgående lönerna något högre. Det gör att löneutrymmet också blir några kronor större.

Första höjningen beräknas ge runt 827 kronor och den andra, i april 2022, ett påslag på drygt 660 kronor. (Även här har avtalspensionen kostat runt 0,3 procent.)

Tommy Wreeth skickar in en brasklapp:

– I förhandlingar får man ge och ta. Om medlemmarna vill ha förbättringar, exempelvis en extra satsning på ob, utöver de normala höjningarna, säger inte arbetsgivarna automatisk nej. Men de kräver avräkning på löneutrymmet. Det gör att lönehöjningarna kan bli lite annorlunda.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Håller du på att duka under av alla arbetsuppgifter, krav och måsten? Hoppa inte över lunchen! Din arbetsgivare är skyldig att kontinuerligt kolla upp din arbetsbelastning och se till att du får tid för återhämtning. Illustration: Mattias Käll

Så skapar vi ett bättre arbetsklimat

Skyddsronder. Den fysiska arbetsmiljön är viktig, men hur vi mår psykiskt och socialt minst lika angeläget. För att förebygga stress, utbrändhet och psykisk ohälsa ska psykosociala skyddsronder göras på landets arbetsplatser minst en gång per år, enligt arbetsmiljölagen.

Flygvärdinna i mittgången på ett passagerarplan

Transport får många frågor om kabinavtalet

Flyg. Den 1 februari tog Transport över avtalet för flygets kabinpersonal från Unionen. Nu är arbetet med ett nytt kollektivavtal i full gång.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Så blir taxitelefonisternas fackbyte till Unionen

Taxiväxel. Som en del i gränsdragningsuppgörelsen mellan Transport och Unionen går taxitelefonisterna över till Unionen.

Flera krav på Renova efter dödsolycka

Arbetsmiljö. Renova måste ha bättre rutiner och instruktioner. Det är några av de krav som Arbetsmiljöverket ställer på företaget efter den arbetsplatsolycka där Lars-Ingemar Krook omkom förra året.

Det våras för miljözonen

Trafikpolitik. Efter flera turer i domstol har förvaltningsdomstolen sagt ja till att införa en miljözon i centrala Stockholm. Om det går enligt plan görs det nu i vår.

Lastbil på väg

Polisen fokuserar på yrkestrafik

Vägtrafik. Den här veckan pågår en av Polisens trafikveckor. Det betyder extra fokus på kontroll av yrkestrafiken i hela landet.

Skattefusk för 100 miljoner kronor inom åkeribranschen

Åkeri. Totalt 100 miljoner kronor som skulle ha betalats in i skatt. Det upptäckte Skatteverket när man kontrollerade landets åkerier under 2021 till och med 2024. Lejonparten gäller fusk och fel kring löner och arbetsgivaravgifter som inte redovisats.

Regeringen: Strängare regler för arbetslösa

Arbetslöshet. (UPPDATERAD) Stramare regler och hårdare sanktioner för den som inte följer reglerna. Den inriktningen på arbetslöshetsförsäkringen annonserar regeringen. "Trist, men inte oväntat att regeringen fokuserar på att misstänkliggöra arbetslösa som arbetsovilliga och smitare."

Uppdrag Transportombud
Linnea Hammarqvist, Patrik Nilsson och Ida Hallberg utanför Scania där Avarn Security tog över bevakningsuppdraget sommaren 2024. Och där Ida klev in som Transportombud. Foto: Lilly Hallberg

Fackets ombud på golvet

Fackligt arbete. Till Ida Hallberg vände sig kollegorna med förtroende i en turbulent tid. Som ombud tog hon frågor vidare direkt, kom tillbaka med info. Och skapade närhet till facket på arbetsplatsen.

Arbetsförmedlingen Malmö

Nu ökar varslen inom transportbranschen

Arbetslöshet. I december ökade antalet inskrivna på Arbetsförmedlingen. Samtidigt pekar varselsiffrorna inom transportområdet kraftigt uppåt.

Tydliga rutiner krävs för säkra gripanden

Bevakning. I början av december 2024 avled en väktare, som anslöt för att hjälpa två ordningsvakter vid ett krogbråk i Gamla stan i Stockholm. Omständigheterna kring hans död är oklara och utreds. Men hur bör man som väktare agera i liknande situationer?

Miljöarbetare bra på att stoppa jobb vid halka

Arbetsmiljö. I januari har det varit flera fall med svår halka runtom landet. I flera kommuner har villaägare ilsknat till då soporna inte hämtats i tid. Men det finns ett skäl till att sopbilarna har stått still.

The Course Starting Point

Utbildning. Här börjar det – Startpunkten på engelska är en chans för fler att få en introduktion till den egna fackföreningen.