”Vi överväger att sluta köra på Stockholm”
– Vi kör bara över dagen hit till Stockholm, och vi överväger att sluta köra på den här stan över huvud taget. För det finns inga säkra parkeringar att stå på med den last vi har. De orden kom från Martin Gustavsson, ägare till Stora Mellby Åkeri i Alingsås, vid en stundtals upprörd debatt om kriminaliteten i åkeribranschen.
Arrangörer var Transport och Sveriges Åkeriföretag, som vill uppmärksamma riksdagspolitikerna på den kriminalitet som plågar åkerinäringen. Det blev en stundtals upprörd diskussion mellan åkare, chaufförer, fackliga representanter och deltagare från olika branschorganisationer.
Jan Westling, kriminalinspektör vid länskriminalen i Stockholm, berättade att stölder från lastbilar hittills varit ett marginellt problem i Stockholmsområdet. Men att det ökat kraftigt på senare tid.
– Och ett problem här i stan är att det är absolut omöjligt att få tag på tomtmark till säkra parkeringsplatser, sade han.
Struntprat, ansåg Martin Gustavsson.
– Det finns hur mycket mark som helst i industriområdena där man skulle kunna ordna säkra parkeringar om bara viljan fanns. Men man vill inte betala vad det kostar, sade han.
Stölderna är långt ifrån de enda problem som hemsöker den svenska åkeribranschen. Sveriges Åkeriföretags vd Johan Lindström redovisade ett antal siffror som branschorganisationen tagit fram: Att över 40 procent av godstrafiken på svenska vägar är utländsk, att 200 svenska åkerier gick i konkurs förra året, att nästan hälften av de kvarvarande åkerierna har lönsamhetsproblem… Och i kölvattnet av den olagliga cabotagetrafiken kommer en mängd olika brott.
Thomas Morell, Sveriges Åkeriföretags regionchef i Skaraborg, berättade om utländska förare som köper förarkort och behörigheter direkt av bemanningsföretaget eller andra oseriösa bolag.
– Det handlar inte om yrkesmän, det handlar om människor som är arbetslösa i sina hemländer och ser chansen att tjäna ett par kronor, sade han.
Morell visade bilder på annonser i branschtidningar som säljer förarkort för en spottstyver, på östeuropeiska långtradare som kört fast på svenska cykelbanor, och annonser på Blocket som säljer lastbilar med valfri nationalitet på registreringsskylten.
– Med till exempel makedonisk nummerplåt så finns bilen inte, den dyker inte upp i några datasystem när polisen stoppar den. Har du dessutom en förare som inte kan prata svenska, så blir det bara en så kallad primärrapport som åklagaren kastar i papperskorgen.
Bland de politiker som svarat på inbjudan fanns socialdemokratiska Leif Pettersson från riksdagens trafikutskott. Han hade en klar uppfattning om vad som borde göras med utländska lastbilar som bryter mot svenska lagar och regler:
– Kedja fast dem tills de gör rätt för sig. Jag är beredd att verka för en sådan åtgärd. Den möjligheten nämns också i en rapport från Trafikutskottet i våras, sade han.
Detta fick gehör från flera chaufförer i salen, inte minst på grund av den press det skulle sätta på transportköparna.
– När vi ”klampat” tio ekipage och Volvos lina i Skövde står stilla en vecka. Och Volvo frågar transportörerna: ”vart fan är vårt gods någonstans?” Då kommer det att hända grejer, menade Freddy Welle, chaufför och vice ordförande i Transports åkerisektion i Göteborg
Transports tredje vice ordförande Martin Viredius framhöll att det trots allt finns vissa ljuspunkter.
– EU-lagstiftningen ger oss faktiskt utmärkta redskap att ta tag i illegalt cabotage, lönedumpning och andra problem. Vi, Sveriges Åkeriföretag och Transportgruppen i Svenskt Näringsliv är eniga i ett remissvar till regeringen där vi kräver stopp för det falska egenföretagandet. Hjulen har börjat rulla, det gjorde de inte för ett år sedan, sade han.