”Vi överväger att sluta köra på Stockholm”

– Vi kör bara över dagen hit till Stockholm, och vi överväger att sluta köra på den här stan över huvud taget. För det finns inga säkra parkeringar att stå på med den last vi har. De orden kom från Martin Gustavsson, ägare till Stora Mellby Åkeri i Alingsås, vid en stundtals upprörd debatt om kriminaliteten i åkeribranschen.

Arrangörer var Transport och Sveriges Åkeriföretag, som vill uppmärksamma riksdagspolitikerna på den kriminalitet som plågar åkerinäringen. Det blev en stundtals upprörd diskussion mellan åkare, chaufförer, fackliga representanter och deltagare från olika branschorganisationer.

Jan Westling, kriminalinspektör vid länskriminalen i Stockholm, berättade att stölder från lastbilar hittills varit ett marginellt problem i Stockholmsområdet. Men att det ökat kraftigt på senare tid.

– Och ett problem här i stan är att det är absolut omöjligt att få tag på tomtmark till säkra parkeringsplatser, sade han.

Struntprat, ansåg Martin Gustavsson.

– Det finns hur mycket mark som helst i industriområdena där man skulle kunna ordna säkra parkeringar om bara viljan fanns. Men man vill inte betala vad det kostar, sade han.

Stölderna är långt ifrån de enda problem som hemsöker den svenska åkeribranschen. Sveriges Åkeriföretags vd Johan Lindström redovisade ett antal siffror som branschorganisationen tagit fram: Att över 40 procent av godstrafiken på svenska vägar är utländsk, att 200 svenska åkerier gick i konkurs förra året, att nästan hälften av de kvarvarande åkerierna har lönsamhetsproblem… Och i kölvattnet av den olagliga cabotagetrafiken kommer en mängd olika brott.

Thomas Morell, Sveriges Åkeriföretags regionchef i Skaraborg, berättade om utländska förare som köper förarkort och behörigheter direkt av bemanningsföretaget eller andra oseriösa bolag.

– Det handlar inte om yrkesmän, det handlar om människor som är arbetslösa i sina hemländer och ser chansen att tjäna ett par kronor, sade han.

Morell visade bilder på annonser i branschtidningar som säljer förarkort för en spottstyver, på östeuropeiska långtradare som kört fast på svenska cykelbanor, och annonser på Blocket som säljer lastbilar med valfri nationalitet på registreringsskylten.

– Med till exempel makedonisk nummerplåt så finns bilen inte, den dyker inte upp i några datasystem när polisen stoppar den. Har du dessutom en förare som inte kan prata svenska, så blir det bara en så kallad primärrapport som åklagaren kastar i papperskorgen.

Bland de politiker som svarat på inbjudan fanns socialdemokratiska Leif Pettersson från riksdagens trafikutskott. Han hade en klar uppfattning om vad som borde göras med utländska lastbilar som bryter mot svenska lagar och regler:

– Kedja fast dem tills de gör rätt för sig. Jag är beredd att verka för en sådan åtgärd. Den möjligheten nämns också i en rapport från Trafikutskottet i våras, sade han.

Detta fick gehör från flera chaufförer i salen, inte minst på grund av den press det skulle sätta på transportköparna.

– När vi ”klampat” tio ekipage och Volvos lina i Skövde står stilla en vecka. Och Volvo frågar transportörerna: ”vart fan är vårt gods någonstans?” Då kommer det att hända grejer, menade Freddy Welle, chaufför och vice ordförande i Transports åkerisektion i Göteborg

Transports tredje vice ordförande Martin Viredius framhöll att det trots allt finns vissa ljuspunkter.

– EU-lagstiftningen ger oss faktiskt utmärkta redskap att ta tag i illegalt cabotage, lönedumpning och andra problem. Vi, Sveriges Åkeriföretag och Transportgruppen i Svenskt Näringsliv är eniga i ett remissvar till regeringen där vi kräver stopp för det falska egenföretagandet. Hjulen har börjat rulla, det gjorde de inte för ett år sedan, sade han.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.

Avtal 2025
Tommy Wreeth talar på avtalsrådet den 28 oktober 2024.

Transport mejslar fram sina krav

Transport. I slutet av oktober samlades förtroendevalda från hela landet för att mejsla fram krav till nästa års avtalsrörelse. Först ut var åkeri, bensin och garage tätt följt av terminal och hamn och stuveri.

förarlös taxi

Musk presenterade förarlös taxi

Teknik. I mitten av oktober presenterade Elon Musk Teslas nyaste produkt. En förarlös taxi utan ratt. Det är en tvåsitsig bil med måsvingedörrar.

Spegling i sidorutor på gul färdtjänstbuss

Taximål i domstol

Taxi. I våras stämde Transport taxibolaget Telepass för kollektivavtalsbrott. Den 14 oktober möttes parterna i Arbetsdomstolen (AD) för en första muntlig förberedelse i målet.

två sttaplar med mynt, en lägre med två kvinnofigurer på toppen, en högre med två mansfigurer på toppen. Ska illustrera löneskillnader mellan kvinnor och män.

Löneklyftan mellan kvinnor och män ökar – och minskar

Jämställdhetsanalys. Inkomstskillnaden mellan kvinnor och män var 23,3 procent år 2022 – en ökning med 1,2 procentenheter på två år, visar en ny rapport. En anledning är att de med de allra högsta inkomsterna drar ifrån och i den gruppen är det mest män.

Tannbergsskolan i Lycksele tilldelades pris som Årets Transportskola. Foto: Liza Simonsson

Årets transportskola ligger i Lycksele

Utbildning. Hög kvalitet på undervisningen, lösningsorienterat synsätt och jämställdhetsarbete – allt med fokus på elevernas behov. Det är några skäl till att Tannbergsskolan i Lycksele tilldelats pris som Årets Transportskola.

Skydd 2024

Med säkerheten i fokus

Bevakning. I dagarna tre har säkerhetsbranschens alla aktörer mötts i Älvsjö. Ett allvarligt säkerhetsläge i omvärlden präglade också mycket av diskussionen på Nordens största mässa i sitt slag.

Gul Sverige-taxi på Stockholmsgata

17 får gå när växeln flyttar

Taxi. Cabonline stänger sin taxibokning i Sundsvall. Växeln flyttar till Lettland – all personal har varslats om uppsägning vid arbetsplatsen.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnstrejk i USA sänder svallvågor globalt

Hamn. Fraktkaos, högre priser i hela världen, sänke för amerikansk ekonomi och hotad julhandel på flera kontinenter. En strejk bland hamnarbetare i USA har enorm påverkan. Och även om konflikten för tillfället är avblåst är kampen mot automation i hamnarna inte över.

Skydd 2024

Årets säkerhetspersonal prisad

Bevakning. Bästa kollegorna jobbar båda på Avarn. På den pågående säkerhetsmässan fick Moa Karlberg och Jean-Pierre Khachaji ta emot pris som Årets säkerhetspersonal.