Vi stöttade varandra med allt vi hade

Krönika. Årets avtalsrörelse ser ut att bli krånglig för förbundet. Mycket på grund av att facken inom industrin tecknade treåriga avtal med 6,8 procents löneökningar.

LO-styrelsen la traditionsenligt fast ett så kallat reservationsbud utifrån industrifackens uppgörelse. Detta bud kom att hamna på en löneökningsnivå på 1 740 kronor på de avtalsområden där arbetstagarna tjänar under 25 000 kronor i månaden. Det innebär att nästan alla Transports avtal hamnar där.

Dessvärre delar Svenskt Näringsliv inte LO:s beräkningsgrund. För arbetsgivarna är det 6,8 procent som gäller, inget annat. Kräver man ett krontalpåslag över detta måste man lämna vad Svenskt Näringsliv kallar ”kurant motvaluta” i form av avräkningar från avtalen. Så som exempelvis flexiblare arbetstidsregler.

I våra avtal finns ingen ”kurant motvaluta”. Det som våra företrädare kämpat för att få in i avtalen kommer vi inte att sälja ut. Man ska också komma ihåg att om alla löner på arbetsmarknaden höjs med samma procenttal så innebär det inte att löneskillnaderna blir konstanta under de närmaste tre åren. I stället ökar orättvisorna. Glöm inte det när det pratas om märken i avtalsrörelsen!

Vi vet att löneglidning kommer att ske under dessa tre år. Faktum är att det redan har börjat. Inom den petrokemiska industrin har industrifacken redan sett till att få ut lite mer än märket. Än värre blir det när man ser till den löneglidning som tjänstemännen kommer att få sig till del. Förlorarna blir som vanligt privat tjänstesektor och de kvinnligt dominerade avtalsområdena.

Nu till något helt annat. Jag var för en tid sedan inbjuden till en ”tura” (en båtresa till den danska sidan av Öresund) av Transports avdelning i Helsingborg. Som brukligt är när avdelningen kallar så ”turade” vi tre gånger denna eftermiddag.

Avdelningen hade bjudit in ett antal medlemmar som man ville hedra. Det handlade om att överlämna Transports guldnål, något som föräras dem som har haft fackliga uppdrag inom förbundet i mer än tjugo år. Vidare delades förbundets silvernål ut till de som varit medlemmar i mer än trettio år. Slutligen fanns det fem medlemmar som varit det i mer än femtio år. Dessa fem fick ta emot ett diplom och ett vackert glaskonstverk med förbundets logotyp inristat.

Jag hade äran att fästa nålarna på rockslagen och överlämna diplomen. Jag känner de här medlemmarna, eftersom jag kommer från Helsingborgsavdelningen, och det slog mig att dessa gubbar, så långt jag kunde dra mig till minnes, inte behövt min hjälp en enda gång då jag arbetade som lokalombudsman.

Vid kaffet började vi prata om detta. En av gubbarna berättade att han hade arbetat sedan han var tolv år gammal. Han hade varit medlem i facket under hela sitt arbetsliv.

Mannen halade fram sin medlemsbok. Där kunde man se hur kontingenten (medlemsavgiften) betalts månad för månad, år efter år. Han bekräftade att han aldrig behövt påkalla hjälp från facket. Sedan sa han: ”Jag har betalt min kontingent varje månad, med glädje och med stolthet. Jag har sett hur jävliga arbetsgivare behandlat många av mina kamrater. Jag har själv varit utsatt för arbetsgivarens vrede. Det var många av oss som blev både sparkade och uppsagda. I dessa stunder av oro och hopplöshet så samlades vi och stöttade varandra med allt vi hade.”

Så fortsatte han sin berättelse om ett långt arbetsliv, där facket var den naturliga sammanhållande länken mellan gubbarna. Vi satt som förtrollade och lyssnade och det var som om tiden nästan stod still. Det fick bli en tura till.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.

Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Tysk natt

Davids krönika. Jag gillar Tyskland och jag kommer bra överens med tyskar. Hundratals gånger har jag kört genom landet och lossat och lastat på vägen. Bara vid något enstaka tillfälle har det varit problem.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Låt oss gå all in med julbestyr i december

Novent. Precis som förra året var september månad ovanligt varm och om det fortsätter så här, kommer september förvandlas till en sommarmånad. Trots grönska och värme ser jag de första julsakerna till försäljning och medelst ett mejl får jag veta att det går att beställa årets glögg. Jag förfasas. I september?!

Arbetare syns sällan i media

Klass. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.

Får vi stanna eller måste vi lämna?

Upphandling. Ordet upphandling får mig att rysa av obehag. Upphandling är den process som företag, organisationer med flera använder för inköp av varor och/eller tjänster. I min bransch handlar det främst om bevakningstjänster.

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.

Allt har blivit så dyrt

Ledare. Det tredje och fjärde av fem av Transports avtalsråd pågår just nu. Förtroendevalda från hela landet har samlats och diskuterat fram och tillbaka för att ta fram krav inför de kommande avtalsförhandlingarna. Förhandlingar som kommer allt närmare.

Lönedumpning hotar Europas transportsektor – kommer EU-kommissionen att agera?

Lönedumpning. Arbetsvillkoren för Europas transportarbetare är under press. Dåliga arbetsförhållanden, bristande kontroll och lönedumpning hotar arbetarnas trygghet och leder till osund konkurrens och kriminalitet i transportsektorn. I det här läget krävs det politiker som står upp för Sveriges och Europas arbetare. I dag startar utfrågningarna av de blivande EU-kommissionärerna. Mitt krav på den nya transportkommissionären är tydligt. Kommer han att presentera konkreta lagstiftningsförslag som förbättrar arbetsvillkoren för arbetarna i alla transportslag? Det vore inte en dag för tidigt.

Återigen får chaufförerna ta kostnaden

Debatt. Färdtjänstchauffören och skyddsombudet Ronnie Persson riktar skarp kritik mot Region Värmlands upphandling av servicetrafik. Anders Wahlén, servicetrafikchef i regionen har svarat. Slutreplik från Ronnie Persson.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Hederliga gängkriminella?

Kriminalitet. Är svenska gängkriminella bättre än invandrade gängkriminella? Ja det verkar nästan så. De kanske värnar svenska värderingar med små röda stugor med svenska flaggor på tomten? Ja de till och med värnar den svenska demokratin!

Nämn aldrig att du kör lastbil!

Hälsa. Nämn inte att du kör lastbil. I varje fall inte under ett läkarbesök för då kan det gå riktigt illa.

Verkligheten

Musik. Det är tråkigt att diska. Så jag ställer upp cd-spelaren på köksbordet, stoppar i en gammal cd med The Latin Kings – och hoppas att det ska gå bra den här gången. Det gör det inte.

Arbetare syns sällan i media

Krönika. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.

Den fackliga kampen är global

Ordförandeord. Vikten av internationellt fackligt samarbete kan aldrig underskattas. Vårt förbund arbetar inom ett flertal internationella federationer.

Friskvård och skyddsombud

Ledare. Arbetsmiljöverkets statistik visar en otäck ökning både på antalet dödsfall relaterade till arbetsplatsolyckor och anmälda arbetsolyckor som ledde till sjukfrånvaro.

Med samlad kraft kan vi få ett slut på Teslakonflikten

Öppet brev. Teslakonflikten har nu pågått under en så lång tid att det saknar motsvarighet i modern svensk fackföreningshistoria. Sverige har åter arbetsköpare som organiserar storskaligt strejkbryteri.

Fusket och utnyttjandet måste få ett slut!

Debatt. Varje år kommer chaufförer från övriga Europa till Sverige för att arbeta. Sex månader i sträck, långt från sina familjer, bor de i sina lastbilar – sover, äter och arbetar till mycket låga löner och ofta orimliga villkor – innan dem åker hem för några dagars vila. Sedan börjar cykeln om igen. Denna verklighet är oacceptabel.

Men våra villkor då?

Debatt. Läste i senaste numret av Transportarbetaren om Andres som fick gå efter att han drack energidryck på sin mack. Eftersom jag själv är stationsanställd så fick det mig att tänka på några saker.