Vi stöttade varandra med allt vi hade

Krönika. Årets avtalsrörelse ser ut att bli krånglig för förbundet. Mycket på grund av att facken inom industrin tecknade treåriga avtal med 6,8 procents löneökningar.

LO-styrelsen la traditionsenligt fast ett så kallat reservationsbud utifrån industrifackens uppgörelse. Detta bud kom att hamna på en löneökningsnivå på 1 740 kronor på de avtalsområden där arbetstagarna tjänar under 25 000 kronor i månaden. Det innebär att nästan alla Transports avtal hamnar där.

Dessvärre delar Svenskt Näringsliv inte LO:s beräkningsgrund. För arbetsgivarna är det 6,8 procent som gäller, inget annat. Kräver man ett krontalpåslag över detta måste man lämna vad Svenskt Näringsliv kallar ”kurant motvaluta” i form av avräkningar från avtalen. Så som exempelvis flexiblare arbetstidsregler.

I våra avtal finns ingen ”kurant motvaluta”. Det som våra företrädare kämpat för att få in i avtalen kommer vi inte att sälja ut. Man ska också komma ihåg att om alla löner på arbetsmarknaden höjs med samma procenttal så innebär det inte att löneskillnaderna blir konstanta under de närmaste tre åren. I stället ökar orättvisorna. Glöm inte det när det pratas om märken i avtalsrörelsen!

Vi vet att löneglidning kommer att ske under dessa tre år. Faktum är att det redan har börjat. Inom den petrokemiska industrin har industrifacken redan sett till att få ut lite mer än märket. Än värre blir det när man ser till den löneglidning som tjänstemännen kommer att få sig till del. Förlorarna blir som vanligt privat tjänstesektor och de kvinnligt dominerade avtalsområdena.

Nu till något helt annat. Jag var för en tid sedan inbjuden till en ”tura” (en båtresa till den danska sidan av Öresund) av Transports avdelning i Helsingborg. Som brukligt är när avdelningen kallar så ”turade” vi tre gånger denna eftermiddag.

Avdelningen hade bjudit in ett antal medlemmar som man ville hedra. Det handlade om att överlämna Transports guldnål, något som föräras dem som har haft fackliga uppdrag inom förbundet i mer än tjugo år. Vidare delades förbundets silvernål ut till de som varit medlemmar i mer än trettio år. Slutligen fanns det fem medlemmar som varit det i mer än femtio år. Dessa fem fick ta emot ett diplom och ett vackert glaskonstverk med förbundets logotyp inristat.

Jag hade äran att fästa nålarna på rockslagen och överlämna diplomen. Jag känner de här medlemmarna, eftersom jag kommer från Helsingborgsavdelningen, och det slog mig att dessa gubbar, så långt jag kunde dra mig till minnes, inte behövt min hjälp en enda gång då jag arbetade som lokalombudsman.

Vid kaffet började vi prata om detta. En av gubbarna berättade att han hade arbetat sedan han var tolv år gammal. Han hade varit medlem i facket under hela sitt arbetsliv.

Mannen halade fram sin medlemsbok. Där kunde man se hur kontingenten (medlemsavgiften) betalts månad för månad, år efter år. Han bekräftade att han aldrig behövt påkalla hjälp från facket. Sedan sa han: ”Jag har betalt min kontingent varje månad, med glädje och med stolthet. Jag har sett hur jävliga arbetsgivare behandlat många av mina kamrater. Jag har själv varit utsatt för arbetsgivarens vrede. Det var många av oss som blev både sparkade och uppsagda. I dessa stunder av oro och hopplöshet så samlades vi och stöttade varandra med allt vi hade.”

Så fortsatte han sin berättelse om ett långt arbetsliv, där facket var den naturliga sammanhållande länken mellan gubbarna. Vi satt som förtrollade och lyssnade och det var som om tiden nästan stod still. Det fick bli en tura till.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

”Förväntad kompromiss”

Kollektivavtal. Det kunde varit värre – men också bättre. Och oklart vad som egentligen är normerande, utöver lönenivå. Så kommenterar Transports ordförande Tommy Wreeth parterna inom industrins överenskommelse.

Transportarbetarens logga

Förhandlingar in i det sista för ”märkesavtal”

Kollektivavtal. Senast vid midnatt ska fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om kollektivavtal – de avtal som utgör märket för löneökning i årets avtalsförhandlingar.

Här tas sista avtalskraven fram

Avtal 2025. Avtalsrörelsen har sparkat i gång för taxiförare och flygplatsarbetare. I mitten av mars mejslade de fram sina krav.

Arbetsvillkor inom taxi

Taxibranschen är ett av de mest orättvisa yrken jag har sett i Sverige

Debatt. Jag jobbar för Taxi Stockholm, ett av de taxibolag som har kollektivavtal och anses ha bättre arbetsvillkor för sina chaufförer jämfört med andra bolag. Det säger många erfarna chaufförer som tidigare har jobbat för andra företag. Jag vill beskriva de vanliga rutinerna i detta bolag, som enligt många chaufförer anses vara det bästa i Stockholm.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Äntligen en bok där facket är med

Chaufförsliv. Egentligen borde jag kanske inte göra reklam för mig själv och skriva detta. Men varför låta bli nu när jag har möjlighet? Min förra bok hette Den fredlösa och kom 2022. Nu är det dags igen och den nya boken heter Du är en av oss.

Världens bästa lastbil!

Förarfavorit. Av någon anledning, om det var för att jag transporterat Scaniagods till Holland i närmare femton år, fick jag en förfrågan om att komma upp till Scania-ingenjörerna på ”Berget” och hålla föredrag.

Algoritmerna stjäl ditt liv

Rädda barnen. Efter vad jag kan minnas från min skoltid så fanns det inga hemmasittare. Alla barn gick i skolan mer eller mindre kontinuerligt. Några diagnoser fanns inte heller, bara busiga barn.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam

Gröt – från fattigmat till hetaste trenden

Mat. I det svenska bondesamhället var gröt en stapelvara, serverad både till frukost och middag. Under större delen av 1900-talet och början av 2000-talet förknippades gröt främst med äldre generationer och småbarn. Men nu har gröten gjort en remarkabel comeback och pryder menyerna på trendiga kaféer och restauranger.

Dags att allas bidrag värdesätts

Statusjakt. Rubriken i SvD får mig att haja till. Artikeln handlar om ängsliga föräldrar som skyddar barnen från minsta motgång i livet och ger dem odelad uppmärksamhet.

Regeringen prioriterar rika i stället för oss

Under-skattade. ”Det måste löna sig att tjäna 125 000 kronor i månaden”. Uttalandet tillhör finansminister Elisabeth Svantesson och är ett slag i ansiktet på majoriteten av Sveriges arbetare.

Jag ser med tilltro på förbundets framtid

Ordförandeord. En fungerande organisation byggs alltid från grunden och kräver både kontinuerligt underhåll och förnyelse. Detta gäller givetvis även för en fackförening.

Vad får man säga?

Ledare. Och hur får man säga det? Runt om oss sker attacker mot det fria ordet. I Sverige liksom i andra länder.

AMF har sålt sitt innehav i Uber

Replik. Till att börja med. LO och Taxi Stockholm är helt överens om att Uber och andra gigbolag genom sin affärsmodell skapar oreda på arbetsmarknaden och agerar med oschyst konkurrens mot seriösa aktörer i taxibranschen.

Hur kan LO försvara AMF:s investering i Uber?

Debatt. Landorganisationen i Sverige (LO) representerar 13 fackförbund och ska vara en ledande kraft i arbetsrättsliga frågor. Efter en granskning av Expressen framgår det dock att LO, genom sitt ägandeskap i AMF, har investerat sina medlemmars pengar i Uber – vars affärsmodell möjliggör orimliga arbetstider och slavlika löner för sina anslutna förare.

Därför kan vi inte acceptera märket

Ordförandeord. Det märks i omgivningen att vi närmar oss en avtalsrörelse i rask takt. Såväl internt som externt skruvas både förväntningar och tonläget upp. Vissa av våra motparter på arbetsgivarsidan har redan försökt att på olika sätt måla ut oss som det stora hotet mot dem.

Utan transportare stannar Sverige

Ledare. Storhelgerna har avlösts av oxveckor som räcker ända fram till påsk. Men vad gör väl det om man trivs på jobbet? Att arbeta tillsammans mot ett gemensamt mål är både utmanande och roligt.

Trelleborgs hamn sviker om Tesla

Debatt. Trelleborgs hamns beslut om att hyra ut lokaler till Tesla under en pågående arbetsmarknadskonflikt är inte bara provocerande – det är ett öppet svek mot fackliga rättigheter och den svenska modellen.