Lou Fermisson, ordförande på Transportklubben vid AAP, Danijel Kovacic, ordförande för Norwegians Transportklubb och Ekaterina Parenkova som håller i klubban på Eurowings kraftsamlar för att förbättra arbetsvillkoren för kabinpersonalen.
Close
Lou Fermisson, ordförande på Transportklubben vid AAP, Danijel Kovacic, ordförande för Norwegians Transportklubb och Ekaterina Parenkova som håller i klubban på Eurowings kraftsamlar för att förbättra arbetsvillkoren för kabinpersonalen.
Close
Kabinpersonalens nya klubbar

”Vi vill att företagen ska lyssna på oss”

Flyg. Höjd lön efter sänkningen under pandemin. Att företaget lyssnar på oss och behandlar oss rättvist. Bättre scheman och mindre helgjobb. Rätt till ob-­ersättning. Det är några av frågorna som de fackligt engagerade vid Transports nya kabinklubbar vill driva.

Transportarbetaren träffar klubbarnas ordföranden när de och andra styrelseledamöter sammanstrålar på Transports förbundskontor i juni. Lou Fermisson är ordförande i flygbolaget AAP. Hon hoppas få stöd från Transport för att förmå företaget att lyssna på kabinpersonalen.

– Vi har många problem och ett är att vi inte blir lyssnade på. När det gäller sommarsemester ska vi ha den i juni, juli och augusti, men bolaget lägger ut den från maj till oktober.

Hon lyfter bristen på kompensation för övertid och höjd lön som viktiga krav. De återkommande flygförseningarna innebär att personalen ofta tvingas vänta i timtal i heta flygplan utan air condition och ventilation.

– Vi får inget uppehållsrum att gå till och den snabba växlingen mellan varma och kalla miljöer gör att vi lätt blir sjuka, säger hon.

Danijel Kovacic är ordförande på Norwegians Transportklubb. Han tycker att lönekuvertet borde vara tjockare när värdarna och värdinnorna jobbar tre helger av fyra.

– Många fick gå ner i lön när avtalen förhandlades om efter pandemin. Vi borde få bättre balans mellan arbete och fritid i våra scheman. Nu har vi stand by-dagar när vi kan bli inkallade att jobba mellan cirka 10 och 22 och bolaget har svårt att rekrytera personal, säger han.

– Med bättre arbetstider och högre löner skulle det bli lättare att hitta anställda och mindre tungt för oss som jobbar.

De anställda har i alla fall ett friskvårdsbidrag på 4 000 kronor per år.

– Vi städar ombord och på toaletterna, korsar bälten efter varje flygning och plockar skräp. Det tar på ryggen så pengarna behövs för att betala för kiropraktik och massage. Ibland har vi fyra flygningar på en dag, vi jobbar hårt och ofta under tidspress.

Sysslorna gör att Danijel Kovacic känner sig mer hemma i ett arbetar- än ett tjänstemannafack. Ekaterina Parenkova, som är ordförande i Transportklubben på Eurowings, håller med.

– Det viktigaste är att få till ett kollektivavtal. Då kan vi börja förhandla om våra villkor med stöd av en stark fackförening som Transportarbetareförbundet, som lyssnar på vad deras medlemmar vill, säger hon.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Flygvärdinna i mittgången på ett passagerarplan

Transport får många frågor om kabinavtalet

Flyg. Den 1 februari tog Transport över avtalet för flygets kabinpersonal från Unionen. Nu är arbetet med ett nytt kollektivavtal i full gång.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Så blir taxitelefonisternas fackbyte till Unionen

Taxiväxel. Som en del i gränsdragningsuppgörelsen mellan Transport och Unionen går taxitelefonisterna över till Unionen.

Tommy Wreeth. Foto: Petrus Iggström

Därför kan vi inte acceptera märket

Ordförandeord. Det märks i omgivningen att vi närmar oss en avtalsrörelse i rask takt. Såväl internt som externt skruvas både förväntningar och tonläget upp. Vissa av våra motparter på arbetsgivarsidan har redan försökt att på olika sätt måla ut oss som det stora hotet mot dem.

Flera krav på Renova efter dödsolycka

Arbetsmiljö. Renova måste ha bättre rutiner och instruktioner. Det är några av de krav som Arbetsmiljöverket ställer på företaget efter den arbetsplatsolycka där Lars-Ingemar Krook omkom förra året.

Det våras för miljözonen

Trafikpolitik. Efter flera turer i domstol har förvaltningsdomstolen sagt ja till att införa en miljözon i centrala Stockholm. Om det går enligt plan görs det nu i vår.

Lastbil på väg

Polisen fokuserar på yrkestrafik

Vägtrafik. Den här veckan pågår en av Polisens trafikveckor. Det betyder extra fokus på kontroll av yrkestrafiken i hela landet.

Skattefusk för 100 miljoner kronor inom åkeribranschen

Åkeri. Totalt 100 miljoner kronor som skulle ha betalats in i skatt. Det upptäckte Skatteverket när man kontrollerade landets åkerier under 2021 till och med 2024. Lejonparten gäller fusk och fel kring löner och arbetsgivaravgifter som inte redovisats.

Regeringen: Strängare regler för arbetslösa

Arbetslöshet. (UPPDATERAD) Stramare regler och hårdare sanktioner för den som inte följer reglerna. Den inriktningen på arbetslöshetsförsäkringen annonserar regeringen. "Trist, men inte oväntat att regeringen fokuserar på att misstänkliggöra arbetslösa som arbetsovilliga och smitare."

Uppdrag Transportombud
Linnea Hammarqvist, Patrik Nilsson och Ida Hallberg utanför Scania där Avarn Security tog över bevakningsuppdraget sommaren 2024. Och där Ida klev in som Transportombud. Foto: Lilly Hallberg

Fackets ombud på golvet

Fackligt arbete. Till Ida Hallberg vände sig kollegorna med förtroende i en turbulent tid. Som ombud tog hon frågor vidare direkt, kom tillbaka med info. Och skapade närhet till facket på arbetsplatsen.

Arbetsförmedlingen Malmö

Nu ökar varslen inom transportbranschen

Arbetslöshet. I december ökade antalet inskrivna på Arbetsförmedlingen. Samtidigt pekar varselsiffrorna inom transportområdet kraftigt uppåt.

Tydliga rutiner krävs för säkra gripanden

Bevakning. I början av december 2024 avled en väktare, som anslöt för att hjälpa två ordningsvakter vid ett krogbråk i Gamla stan i Stockholm. Omständigheterna kring hans död är oklara och utreds. Men hur bör man som väktare agera i liknande situationer?

Miljöarbetare bra på att stoppa jobb vid halka

Arbetsmiljö. I januari har det varit flera fall med svår halka runtom landet. I flera kommuner har villaägare ilsknat till då soporna inte hämtats i tid. Men det finns ett skäl till att sopbilarna har stått still.

The Course Starting Point

Utbildning. Här börjar det – Startpunkten på engelska är en chans för fler att få en introduktion till den egna fackföreningen.