”Vi vill bara att det ska vara rätt”
Nystartad. Medarbetarna på Sparlunds Buss & Taxi i Vara tröttnade på felaktiga löneutbetalningar. Nu har de bildat en arbetsplatsklubb för att komma till rätta med problemen.
När familjeföretaget vann en upphandling om färdtjänst förra året, mer än fördubblades antalet anställda. Företaget som tidigare hade ett hängavtal på bussbranschavtalet tecknade taxiavtal med Transport för de nyanställda chaufförerna.
– Men arbetsgivaren hade dålig koll på det nya avtalet och fortsatte att tillämpa bussbranschavtalet, säger Lena Pettersen som är ordförande i den nya arbetsplatsklubben.
– Enligt taxiavtalet ska lönerna betalas ut den 25:e, men de fortsatte att betala ut löner den 28:e som de alltid hade gjort, säger Jerry Walthéreson som är ordförande i avdelning 17 och har hjälpt medlemmarna på arbetsplatsen sedan problemen började i höstas.
Det visade sig snart att det också var problem med arbetad tid och övertid.
– Företaget hade på eget bevåg räknat upp komptid, medan avtalet säger att har du jobbat övertid så får du ut det i pengar om du inte har en överenskommelse med arbetsgivaren om att spara det i komp. Sedan försvann det komp utan att folk hade tagit ut det. Det var mycket sådant som gjorde att missnöjet grodde, säger Jerry.
– Det var problem med i princip allt som stod i avtalet. Men det har blivit bättre, säger Mathias Bäck.
Han är ledamot i den nya klubben som inte ens är en månad gammal när Transportarbetaren hälsar på.
– Tanken med klubben är att de som behöver hjälp ska ha någonstans inom företaget att vända sig, säger Lena.
De tror att problemen beror på att företaget har vuxit för fort. Förhoppningen är att det ska utvecklas till en bra arbetsplats och att klubben ska bidra till det.
– Vi vill jobba tillsammans med arbetsgivaren. Vi vill ju inte jävlas, vi vill bara att det ska vara rätt, säger Mathias.
– Folk hade gått miste om flera tusen kronor för att företaget har gjort fel och betalat ut ob i stället för övertidsersättning om inte facket hade uppmärksammat dem på det. Sådant händer hela tiden. Det vill vi förebygga, säger Lena.
Arbetsplatsklubbar är ovanliga inom taxi eftersom organisationsgraden bland taxichaufförer är så pass låg. På Sparlunds Buss & Taxi är 40 procent av de anställda med i Transport. Det är ovanligt många för att vara inom taxi.
– Men vi behöver bli uppemot 60 procent för att bli en stark kraft, säger Mathias.
Med tanke på hur många som går med nu så kan de vara uppe i det vid slutet av året, tror Jerry.
– Många går med nu för att de ser att det redan har blivit en förändring. De hoppas att det ska bli ännu bättre, säger Lena.