Färdtjänstförarna på Keolis i Jönköping vill slippa loss ur taxiföraravtalet och få ett eget avtal med timlön och lönetrappa. Från vänster: Peshraw Karim, Ove Kåremalm, Tove Griph, Özkan Omerov, Jan-Olof Svanberg, Sven-Erik Österberg och Jens Östergaard.
Close
Färdtjänstförarna på Keolis i Jönköping vill slippa loss ur taxiföraravtalet och få ett eget avtal med timlön och lönetrappa. Från vänster: Peshraw Karim, Ove Kåremalm, Tove Griph, Özkan Omerov, Jan-Olof Svanberg, Sven-Erik Österberg och Jens Östergaard.
Close

”Vi vill ha ett eget färdtjänstavtal”

Ställer krav. – Det finns inga likheter mellan taxi och färdtjänst. Ge oss ett eget avtal! Jens Östergaard och Sven-Åke Österberg har i flera år kämpat för att färdtjänstförarnas villkor och löner ska skiljas från taxichaufförernas.

Inför sommarens kongress upprepas kravet i en motion från Jönköpings taxisektion, som också stöds av hemavdelningen.

Färdtjänstförarna Jens Östergaard och Sven-Åke Österberg vill att Transport, i förhandlingarna med arbetsgivarna, ska lägga på ett extra kol för att få till ett separat kollektivavtal.

Det ska vara en överenskommelse som ska omfatta landets chaufförer som kör skolbarn, funktionshindrade, sjuka och äldre, något som numera kräver förarcertifikat i flera delar av landet, berättar Jens och Sven-Åke.

Kollegorna på Keolis serviceresor i Jönköping sluter upp kring kravet i ett fullsatt lunchrum.

– Inom färdtjänsten måste man vara både psykolog, ledsagare och medmänniska. Det är något helt annat än att köra taxi, säger Ove Kåremalm.

Arbetskamraterna nickar och pekar på orättvisan i att färdtjänstförarna, som i dag avlönas enligt taxiföraravtalet, tjänar 2 000 till 3 000 kronor mindre än Keolis busschaufförer.

Färdtjänstförarnas löner är så låga att de knappt motiverar någon som väljer mellan a-kassa och arbete att välja ratten, anser ställföreträdande arbetsledaren Thomas Persson.

– Lönerna måste upp om vi ska få tag  i några chaufförer.

Temperaturen stiger i lunchrummet. Röster blandas om ansvaret för att hantera sköra människor i utsatta situationer. Psykiskt sjuka och nyopererade. Om bårar och trappklättrare, som kräver specialutbildning.

– Det är tungt att bära en bår, säger Tove Griph.

Özkan Omerov fyller på:

– Många gånger är personerna vi ska hämta inte påklädda. Då går man in och hjälper dem på med kläderna, fast det inte är vårt jobb. Egentligen hinner vi inte. Men vad säger man till en gammal farbror som undrar: Kan du hjälpa mig in? Det är ju inte paket vi transporterar utan människor!

– Ställer vi inte upp, haglar klagomålen in, och det slår tillbaka mot chaufförerna, upplyser en kollega.

En diskussion drar i gång om för snålt tilltagna körtider. Skrivbordsprodukter, långt från verkligheten, enligt förarna.

– Stressen gör att du mår dåligt, säger Richard Malmqvist.

Färdtjänstförarna ger kalla handen till att köra på taxiförarnas provisonslön, en viss procent på inkört belopp (generellt kring 37 procent) och timersättning.

– Fast månadslön, gärna med lönetrappa, så att lönen ökar med fler år i yrket vore bra, tycker chaufförerna i Jönköping.

– Den låga lönen leder till att anställda kommer och går. Och att hela tiden söka nya tar tid och kostar pengar, påpekar arbetsledaren Thomas Persson. Han stödjer chaufförernas krav på ett eget avtal.

Om Transport lyckas teckna ett separat avtal, hur går det då med chaufförer som kör både taxi och färdtjänst?

– Det är ett av många problem vi jobbar med att lösa. Vi skulle med glädje ha skrivit på ett separat avtal för länge sen, om det verkligen garanterade bättre villkor för chaufförerna, säger Transports centrala ombudsman Lars Mikaelsson som ansvarar för taxiföraravtalet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Texkning av man som ligger och solbadar på en badhanduk på en sandstrand, med solkräm, hink, parasoll och leksaksbil bredvid sig.

Håll koll på semesterlönen

Lön & avtal. Alla arbetstagare har rätt till semester. Men hur mycket du får betalt avgörs av lagen eller ditt kollektivavtal.

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.