”Vi vill ha ett eget färdtjänstavtal”
Ställer krav. – Det finns inga likheter mellan taxi och färdtjänst. Ge oss ett eget avtal! Jens Östergaard och Sven-Åke Österberg har i flera år kämpat för att färdtjänstförarnas villkor och löner ska skiljas från taxichaufförernas.
Inför sommarens kongress upprepas kravet i en motion från Jönköpings taxisektion, som också stöds av hemavdelningen.
Färdtjänstförarna Jens Östergaard och Sven-Åke Österberg vill att Transport, i förhandlingarna med arbetsgivarna, ska lägga på ett extra kol för att få till ett separat kollektivavtal.
Det ska vara en överenskommelse som ska omfatta landets chaufförer som kör skolbarn, funktionshindrade, sjuka och äldre, något som numera kräver förarcertifikat i flera delar av landet, berättar Jens och Sven-Åke.
Kollegorna på Keolis serviceresor i Jönköping sluter upp kring kravet i ett fullsatt lunchrum.
– Inom färdtjänsten måste man vara både psykolog, ledsagare och medmänniska. Det är något helt annat än att köra taxi, säger Ove Kåremalm.
Arbetskamraterna nickar och pekar på orättvisan i att färdtjänstförarna, som i dag avlönas enligt taxiföraravtalet, tjänar 2 000 till 3 000 kronor mindre än Keolis busschaufförer.
Färdtjänstförarnas löner är så låga att de knappt motiverar någon som väljer mellan a-kassa och arbete att välja ratten, anser ställföreträdande arbetsledaren Thomas Persson.
– Lönerna måste upp om vi ska få tag i några chaufförer.
Temperaturen stiger i lunchrummet. Röster blandas om ansvaret för att hantera sköra människor i utsatta situationer. Psykiskt sjuka och nyopererade. Om bårar och trappklättrare, som kräver specialutbildning.
– Det är tungt att bära en bår, säger Tove Griph.
Özkan Omerov fyller på:
– Många gånger är personerna vi ska hämta inte påklädda. Då går man in och hjälper dem på med kläderna, fast det inte är vårt jobb. Egentligen hinner vi inte. Men vad säger man till en gammal farbror som undrar: Kan du hjälpa mig in? Det är ju inte paket vi transporterar utan människor!
– Ställer vi inte upp, haglar klagomålen in, och det slår tillbaka mot chaufförerna, upplyser en kollega.
En diskussion drar i gång om för snålt tilltagna körtider. Skrivbordsprodukter, långt från verkligheten, enligt förarna.
– Stressen gör att du mår dåligt, säger Richard Malmqvist.
Färdtjänstförarna ger kalla handen till att köra på taxiförarnas provisonslön, en viss procent på inkört belopp (generellt kring 37 procent) och timersättning.
– Fast månadslön, gärna med lönetrappa, så att lönen ökar med fler år i yrket vore bra, tycker chaufförerna i Jönköping.
– Den låga lönen leder till att anställda kommer och går. Och att hela tiden söka nya tar tid och kostar pengar, påpekar arbetsledaren Thomas Persson. Han stödjer chaufförernas krav på ett eget avtal.
Om Transport lyckas teckna ett separat avtal, hur går det då med chaufförer som kör både taxi och färdtjänst?
– Det är ett av många problem vi jobbar med att lösa. Vi skulle med glädje ha skrivit på ett separat avtal för länge sen, om det verkligen garanterade bättre villkor för chaufförerna, säger Transports centrala ombudsman Lars Mikaelsson som ansvarar för taxiföraravtalet.