”Vi vill ha schysta spelregler”

Ordföranden Pernilla Tindvall var med och drog i gång det fackliga arbetet på Tranpenad förra våren och har nu hunnit bli lite varmare i kläderna. Klubben såg till att de anställda fick lön, som de borde ha haft, i efterskott.

Tranpenadklubben tog Transportavdelningen till hjälp för att kolla upp ett antal löner mellan 2010 och 2012. Det ledde till att bolaget fick betala ut sammanlagt 1,5 miljoner kronor i efterhand. Ungefär 900 000 kronor av dem gick till 26 anställda, resten var bland annat sociala avgifter. (Läs mer i artikeln ”Inhyrda startar egna klubbar”).

Patrik Zetterlund är huvudskyddsombud och sekreterare i klubben. I likhet med kollegorna tycker han det är anmärkningsvärt att kundföretagen i dag kan hyra in anställda till en och samma arbetsplats i flera år. De anser att inhyrda ska tas in tillfälligt, för att täcka sjukdomar och längre ledigheter, inte jobba kvar mer permanent. Själv var Patrik uthyrd till samma bolag i två år.

– Efter ett halvår är det väl rimligt att kundföretagen hunnit se om en inhyrd person är bra och fungerar på jobbet, och anställer honom eller henne. Det är ett systemfel när man kan hyras in till samma kundföretag hur länge som helst. Som bemanningsanställd lever man hela tiden med en osäkerhet och är inte garanterad att få jobba kvar, säger Patrik.

Han och arbetskamraterna anser att uthyrningsverksamheten borde regleras strängare. Och att hindren i form av ersättnings- och tidsgränser borde rivas, så att det blev enklare för kundföretagen att ta över och anställa inhyrda efter sex månader.

Att Patrik gick med i klubbstyrelsen förklarar han med att han varit lite dålig på att engagera sig tidigare. Då ”lallade” han på och tog jobbet med en klackspark:

– Men det här känns meningsfullt. Dessutom är det en bonus att man hjälper till så att även andra får det bättre.

För mycket paragrafer och formalia kan avskräcka unga, menar han.

– Visst behövs det lite ordning och reda, men man ska inte haka upp sig på det formella utan se till att göra roliga saker ihop också, som att spela brännboll. Lär man känna varandra först, så behöver man inte bli så nervös att säga sin åsikt på ett möte sedan.

Patrik tycker att alla bemanningsföretag behöver en facklig klubb för att de anställda ska kunna påverka sin situation. Grunden är att rätta till felaktigheter.

– Det handlar om moral, att företagen ska sköta sig och inte försöka mygla och lura folk. Fem kronor för lite i ersättning kanske inte låter något särskilt, men slår man ut det på ett år så blir det mycket pengar.

– Det är klart att bolagen är vinstdrivande och vill maximera sin vinst, men vi är ju där och gör vårt jobb. Vi vill ha schysta spelregler. Vi tycker inte det är kul att bråka och jävlas med ledningen. Vi vill bara ha det vi har rätt till, säger Patrik Zetterlund.

Thomas Högström är förvånad över att bemanningsbranschen lämnats, som han anser, vind för våg under sin 20-åriga existens.

– Det är först nu som facket börjat engagera sig. Även om fackförbunden ogillar bemanning så behöver de anpassa sig till dagens situation. De måste ta kampen för bättre villkor och mer reglering, så att vi som jobbar som uthyrda får en säkrare position på arbetsmarknaden. Jag är med för att jag vill dra mitt lilla strå till stacken.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

förarlös taxi

Musk presenterade förarlös taxi

Teknik. I mitten av oktober presenterade Elon Musk Teslas nyaste produkt. En förarlös taxi utan ratt. Det är en tvåsitsig bil med måsvingedörrar.

Spegling i sidorutor på gul färdtjänstbuss

Taximål i domstol

Taxi. I våras stämde Transport taxibolaget Telepass för kollektivavtalsbrott. Den 14 oktober möttes parterna i Arbetsdomstolen (AD) för en första muntlig förberedelse i målet.

två sttaplar med mynt, en lägre med två kvinnofigurer på toppen, en högre med två mansfigurer på toppen. Ska illustrera löneskillnader mellan kvinnor och män.

Löneklyftan mellan kvinnor och män ökar – och minskar

Jämställdhetsanalys. Inkomstskillnaden mellan kvinnor och män var 23,3 procent år 2022 – en ökning med 1,2 procentenheter på två år, visar en ny rapport. En anledning är att de med de allra högsta inkomsterna drar ifrån och i den gruppen är det mest män.

Tannbergsskolan i Lycksele tilldelades pris som Årets Transportskola. Foto: Liza Simonsson

Årets transportskola ligger i Lycksele

Utbildning. Hög kvalitet på undervisningen, lösningsorienterat synsätt och jämställdhetsarbete – allt med fokus på elevernas behov. Det är några skäl till att Tannbergsskolan i Lycksele tilldelats pris som Årets Transportskola.

Skydd 2024

Med säkerheten i fokus

Bevakning. I dagarna tre har säkerhetsbranschens alla aktörer mötts i Älvsjö. Ett allvarligt säkerhetsläge i omvärlden präglade också mycket av diskussionen på Nordens största mässa i sitt slag.

Gul Sverige-taxi på Stockholmsgata

17 får gå när växeln flyttar

Taxi. Cabonline stänger sin taxibokning i Sundsvall. Växeln flyttar till Lettland – all personal har varslats om uppsägning vid arbetsplatsen.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnstrejk i USA sänder svallvågor globalt

Hamn. Fraktkaos, högre priser i hela världen, sänke för amerikansk ekonomi och hotad julhandel på flera kontinenter. En strejk bland hamnarbetare i USA har enorm påverkan. Och även om konflikten för tillfället är avblåst är kampen mot automation i hamnarna inte över.

Skydd 2024

Årets säkerhetspersonal prisad

Bevakning. Bästa kollegorna jobbar båda på Avarn. På den pågående säkerhetsmässan fick Moa Karlberg och Jean-Pierre Khachaji ta emot pris som Årets säkerhetspersonal.

Hallå och grattis, alla skyddsombud!

ARBETSMILJÖ. Grattis alla skyddsombud på skyddsombudens dag, den 23 oktober! "Javisst ja, det är det ingen som har koll på. Jag glömmer det också alltid", säger skyddsombudet Johan Kanmert på miljöföretaget Renova i Göteborg.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

Transport bakom LO:s inledande avtalskrav

Avtal 2025. Låglönesatsning och nya medel för att bekämpa ofrivillig deltid. Det är två av kraven som LO-förbunden enats om inför nästa års avtalsrörelse. Hur höga lönekrav det blir är inte klart och frågan om arbetstidsförkortning ska snabbutredas till den 15 maj.

Norwegian är ett av de flygbolag där Transport organiserar kabinpersonal.

Fackliga förhandlingar om kabinavtal fortsätter

Facket. Förhandlingarna mellan Transport och Unionen om vem som ska organisera kabinpersonalen inom flyget fortsätter. Statliga Medlingsinstitutet gav en tidsfrist till den sista oktober. Men båda fackförbunden har sökt mer tid.

Mindre konflikt med starka fack

Rapport. Enligt en föreställning fungerar fackförbund splittrande och skapar ”bråk”. I verkligheten dämpar starka fack upplevelsen av konflikter, enligt en analys byggd på enkäter med 16 822 anställda i 31 länder.

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.