”Vi vill nå ut till arbetsgivarna”

– Jag har svårt att se att vår marknadsföring skulle vara aggressiv. Det är oerhört viktigt att vi når ut till arbetsgivarna. Så bemöter Eva Lindh-Pernheim på Arbetsförmedlingens huvudkontor Transports kritik om att Arbetsförmedlingen uppmanar till lönedumpning.

Flera av Transports lokala ombudsmän har reagerat kraftigt över vad de upplever som Arbetsförmedlingens nya ”aggressiva” lansering av olika former av statligt anställningsstöd, som lönebidrag och nystartsjobb. (Se artikel här intill.)

Rubriken ”Vi hjälper dig sänka dina lönekostnader” på förmedlingens hemsida har väckt ont blod. Ombudsmännen är också kritiska till den bristande kontrollen av företag som får bidrag, bekostade med skattemedel. De menar att de stora summor, som pumpas ut till taxinäringen, snedvrider konkurrensen och slår ut seriösa åkerier, som inte har statligt stöd.

Uppmanar ni till lönedumpning? Arbetsförmedlingens chef, som ansvarar för det statliga stödet, Eva Lindh-Pernheim svarar:

– Förutsättningen för alla våra anställningsformer är att arbetsgivarna betalar avtalsenliga löner. Har de inte kollektivavtal ska företaget betala lön, som motsvarar avtalet i den bransch beslutet gäller, svarar Eva Lindh-Pernheim.

I fackets öron skorrar det illa när Arbetsförmedlingen lovar företag att lönekostnaden ”inte behöver överstiga 3 500 kronor i månaden om du anställer en långtidsarbetslös ungdom”. Löften ges också om att ”pröva personen upp till ett halvår som en praktikant. Helt utan kostnad!”

– Jag har svårt att uttala mig om hur olika fackliga representanter uppfattar all information. Grunden för oss är att nå ut till och försöka få kontakt med arbetsgivare, och det här är en väg att informera.

Eva Lindh-Pernheim upplever inte att Arbetsförmedlingen är aggressiv i sin framtoning

– Vi försöker skapa individuella arbetsmöjligheter, utifrån vad enskilda personer har för förutsättningar. Den som varit sjuk länge, har någon form av funktionsnedsättning eller saknar egna kontakter på arbetsmarknaden ska få möjlighet att komma ut i ett arbete, kommenterar Eva Lindh-Pernheim.

Hon säger sig inte känna igen beskrivningen från taxichaufförer och fack att Arbetsförmedlingen ”pumpar ut” förare med bidrag utan säger hellre:

– Vi har ett antal personer med lönebidrag och på nystartsjobb inom taxi.

Innan Arbetsförmedlingen godkänner en bidragsanställning kontrollerar man alltid att företaget finns registrerat hos Skattemyndigheten. Bolaget får inte ha näringsförbud, skatteskulder eller ”betydande” betalningsanmärkningar, uppger hon.

Tobias Holmberg är ordförande i handikappförbundet Unga Rörelsehindrade. Han upplever Arbetsförmedlingens annons som väldigt obehaglig.

– Jag blir förbannad över sättet man försöker få ut personer med mer eller mindre svårigheter på arbetsmarknaden. Vad är tanken? Ska Arbetsförmedlingen skänka bort arbetskraft från människor med nedsatt arbetsförmåga till företag?

Tobias Holmberg tycker att Arbetsförmedlingen hade en bättre kampanj tidigare, med temat ”Se kraften”.

– Där försökte man skildra människors olika förmåga på ett förhållandevis bra sätt. Vad man gör nu är raka motsatsen. Det låter som om man vill ge bort arbetskraft, för att den är dålig, eller sälja ut människor till lägsta pris.

– Liknelsen vid gamla tiders utauktionering av föräldralösa och hjon tycker jag är träffande, menar han.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

Johan Danielsson (S) i Europaparlamentet september 2024.

Lönedumpning hotar Europas transportsektor – kommer EU-kommissionen att agera?

Lönedumpning. Arbetsvillkoren för Europas transportarbetare är under press. Dåliga arbetsförhållanden, bristande kontroll och lönedumpning hotar arbetarnas trygghet och leder till osund konkurrens och kriminalitet i transportsektorn. I det här läget krävs det politiker som står upp för Sveriges och Europas arbetare. I dag startar utfrågningarna av de blivande EU-kommissionärerna. Mitt krav på den nya transportkommissionären är tydligt. Kommer han att presentera konkreta lagstiftningsförslag som förbättrar arbetsvillkoren för arbetarna i alla transportslag? Det vore inte en dag för tidigt.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.