Debatt

Vi vill stärka det brottsförebyggande arbetet

Facklig samling – 10 fackliga organisationer
Close
Facklig samling – tio fackliga organisationer inleder ett samarbete för att stärka det brottsförebyggande arbetet.
Close

Debatt. Det brottsförebyggande arbetet måste stärkas genom en bred mobilisering från hela samhället. Nu inleder vi ett långsiktigt samarbete för att bromsa den negativa utvecklingen, med en kriminalitet som sjunker allt lägre ner i åldrarna. Vi påbörjar arbetet med facklig samling för att stärka det brottsförebyggande arbetet och samordna det tidiga stödet till barn och unga i riskzon.

Vi ser en rad olika samhällsutmaningar som vi måste komma tillrätta med. Det gängrelaterade våldet eskalerar, omfattande handel med narkotika göder den organiserade brottsligheten och kriminella nätverk som står bakom dödsskjutningar rekryterar barn till sin verksamhet.

Vi ser en ökning av hot och våld mot våra medlemmar som jobbar inom vård, skola, omsorg, socialtjänst, räddningstjänst, polis, tull, kustbevakning, kriminalvård, statens institutionsstyrelse, som ordningsvakter, väktare, busschaufförer och tågvärdar.

Såväl politiker som landets rikspolischef har uttryckt att en bred mobilisering från hela samhället är nödvändig för att vända utvecklingen. En sådan mobilisering krävs också för att vända den ökade segregationen i samhället i stort. Vi kan inte blunda för att socioekonomisk utsatthet är en grogrund för kriminalitet.

Som representanter för de fackliga organisationerna och alla våra medlemmar som i sin yrkesutövning påverkas av ovan beskrivna utveckling, vill vi tio förbund och centralorganisationer vända den negativa utvecklingen och stärka det brottsförebyggande arbetet. Samtidigt som vi skapar en bättre arbetsmiljö för våra medlemmar. Vid det första möte som utgjort startskottet för vårt samarbete i denna viktiga fråga har vi enats om viktiga utgångspunkter för vår gemensamma väg framåt:

  • Vi vill fortsätta att tillsammans långsiktigt driva på för att höja statusen för det brottsförebyggande arbetet genom att se till att frågan alltid är på agendan. Och genom att öka kunskaperna om hur våra medlemmar genom politiska beslut ges de bästa förutsättningarna för att arbeta brottsförebyggande.
  • För att genomföra ovan tillsätter vi en gemensam arbetsgrupp.

De yrkesgrupper som vi inom fackförbunden representerar ägnar sig till stor del åt vitt skilda arbetsuppgifter. Men många har det gemensamt att de på olika sätt kommer i kontakt med barn och unga som är på väg åt fel håll, eller som redan har hamnat på en bana som inte bara är destruktiv för dem själva utan också för deras omgivning – och i förlängningen för hela samhället.

Våra medlemmars arbete utgör på olika sätt mycket viktiga delar i en samhällsmobilisering mot brottsligheten. Men ska deras kompetenser och engagemang fullt ut komma samhället till nytta behöver deras förutsättningar att göra ett riktigt bra jobb förstärkas. Hur dessa förstärkningar behöver se ut skiljer sig åt mellan olika yrkesgrupper, men vi har också sett att det finns mycket som förenar oss när vi sökt svar på hur vi anser att samhällets brottsförebyggande förmåga kan stärkas.

  • Ett tydligare ansvar. Ansvaret för det brottsförebyggande arbetet måste förtydligas så att det blir klarare vilka olika aktörer som har brottsförebyggande uppdrag – och vilka skyldigheter de har att samverka. När ansvaret tydliggörs genom lag och det förebyggande arbetet får högre prioritet blir det också upp till politikerna att tillse att resurser finns för att leva upp till ansvaret.
  • Ökad samverkan för ökat helhetssyn. Det är med samhällets samlade resurs som det brottsförebyggande arbetet hanteras bäst. Men på samma sätt som krav bör ställas på olika verksamheter att samverka så bör samverkansansvar även finnas inom regeringen och regeringskansliet. Bara genom att se helhetsbilden kan rätt beslut fattas för ett effektivt brottsförebyggande arbete.
  • Större fokus på arbetsmiljö. Våra medlemmar har i sina samhällsuppdrag till uppgift att göra samhället tryggt och flera har uppdrag att jobba brottsförebyggande på olika sätt. Andra behöver få ett sådant uppdrag. För att det här ska kunna lyckas måste våra medlemmar själva vara trygga i sin arbetsvardag. Hot och våld behöver därför motverkas.
  • Dela och utveckla kompetens. Vi ser stora vinster med att samordna alla de kunskaper och förmågor våra medlemmar besitter. I en gemensam kompetensplattform för ett effektivare brottsförebyggande arbete, grundat i vetenskap och beprövad erfarenhet. Det handlar om att få olika yrkesgruppers skilda kompetenser att ännu bättre kugga i varandra – utan att för den skull ge avkall på de enskilda behoven av kompetensutveckling.

Kan vi med gemensamma krafter och ökande resurser se till att våra medlemmar ges bättre förutsättningar att förebygga brott så kommer det att bespara samhället stora kostnader i form av minskad brottslighet och ett minskat tryck på rättsväsendet. Men ett välfungerande brottsförebyggande arbete besparar inte bara samhället utgifter. Viktigast av allt är att det besparar oss alla olika former av lidande. Och det innebär att vi inte låter barnen betala notan för samhällets tillkortakommanden.

Det är med den starka tron att vi tillsammans kan göra skillnad som vi nu fortsätter vårt arbete med facklig samling för att stärka det brottsförebyggande arbetet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Johan Danielsson (S) i Europaparlamentet september 2024.

Lönedumpning hotar Europas transportsektor – kommer EU-kommissionen att agera?

Lönedumpning. Arbetsvillkoren för Europas transportarbetare är under press. Dåliga arbetsförhållanden, bristande kontroll och lönedumpning hotar arbetarnas trygghet och leder till osund konkurrens och kriminalitet i transportsektorn. I det här läget krävs det politiker som står upp för Sveriges och Europas arbetare. I dag startar utfrågningarna av de blivande EU-kommissionärerna. Mitt krav på den nya transportkommissionären är tydligt. Kommer han att presentera konkreta lagstiftningsförslag som förbättrar arbetsvillkoren för arbetarna i alla transportslag? Det vore inte en dag för tidigt.

Tommy Sundvall foto Maria Mäki

Men våra villkor då?

Debatt. Läste i senaste numret av Transportarbetaren om Andres som fick gå efter att han drack energidryck på sin mack. Eftersom jag själv är stationsanställd så fick det mig att tänka på några saker.

Örjan Wallon och Tommy Sahlberg. Avdelning 51.

Vägens hjältar förtjänar uppskattning

Debatt. Dygnet runt, sju dagar i veckan, sommar, vinter, höst och vår. Vilka jag pratar om? Det är vägens hjältar, de som ser till att tidningen kommer till din postlåda, de som kör taxibilen som tar dig till flyget, de som levererar paketen du har beställt.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Algoritmerna stjäl ditt liv

Rädda barnen. Efter vad jag kan minnas från min skoltid så fanns det inga hemmasittare. Alla barn gick i skolan mer eller mindre kontinuerligt. Några diagnoser fanns inte heller, bara busiga barn.

Tysk natt

Överlevare. Jag gillar Tyskland och jag kommer bra överens med tyskar. Hundratals gånger har jag kört genom landet och lossat och lastat på vägen. Bara vid något enstaka tillfälle har det varit problem.

Hederliga gängkriminella?

Kriminalitet. Är svenska gängkriminella bättre än invandrade gängkriminella? Ja det verkar nästan så. De kanske värnar svenska värderingar med små röda stugor med svenska flaggor på tomten? Ja de till och med värnar den svenska demokratin!

Trelleborgs hamn sviker om Tesla

Debatt. Trelleborgs hamns beslut om att hyra ut lokaler till Tesla under en pågående arbetsmarknadskonflikt är inte bara provocerande – det är ett öppet svek mot fackliga rättigheter och den svenska modellen.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Regeringen prioriterar rika i stället för oss

Under-skattade. ”Det måste löna sig att tjäna 125 000 kronor i månaden”. Uttalandet tillhör finansminister Elisabeth Svantesson och är ett slag i ansiktet på majoriteten av Sveriges arbetare.

Låt oss gå all in med julbestyr i december

Novent. Precis som förra året var september månad ovanligt varm och om det fortsätter så här, kommer september förvandlas till en sommarmånad. Trots grönska och värme ser jag de första julsakerna till försäljning och medelst ett mejl får jag veta att det går att beställa årets glögg. Jag förfasas. I september?!

Arbetare syns sällan i media

Klass. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

2025 handlar om nya avtal

Ledare. Året börjar gå mot sitt slut. En tid för reflektion infinner sig när man lämnar någonting. Så är det i alla fall för mig. Under 2024 har vi på Transportarbetaren arbetat med att se hur tidningen ska se ut i ny kostym nästa år.

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.

Allt har blivit så dyrt

Ledare. Det tredje och fjärde av fem av Transports avtalsråd pågår just nu. Förtroendevalda från hela landet har samlats och diskuterat fram och tillbaka för att ta fram krav inför de kommande avtalsförhandlingarna. Förhandlingar som kommer allt närmare.

Lönedumpning hotar Europas transportsektor – kommer EU-kommissionen att agera?

Lönedumpning. Arbetsvillkoren för Europas transportarbetare är under press. Dåliga arbetsförhållanden, bristande kontroll och lönedumpning hotar arbetarnas trygghet och leder till osund konkurrens och kriminalitet i transportsektorn. I det här läget krävs det politiker som står upp för Sveriges och Europas arbetare. I dag startar utfrågningarna av de blivande EU-kommissionärerna. Mitt krav på den nya transportkommissionären är tydligt. Kommer han att presentera konkreta lagstiftningsförslag som förbättrar arbetsvillkoren för arbetarna i alla transportslag? Det vore inte en dag för tidigt.

Återigen får chaufförerna ta kostnaden

Debatt. Färdtjänstchauffören och skyddsombudet Ronnie Persson riktar skarp kritik mot Region Värmlands upphandling av servicetrafik. Anders Wahlén, servicetrafikchef i regionen har svarat. Slutreplik från Ronnie Persson.

Arbetare syns sällan i media

Krönika. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.