Vid svår halka: Låt stå!
Väghållning Vintern har slagit till på många håll i landet. För chaufförer kan arbetsplatsen bli livsfarlig. Men yrkesförare har rätt att ställa bilen om riskerna är för stora.
Snö, blåst och halka ställde till det i trafiken på flera håll tidigare i veckan, bland annat i Västerbotten. Flera seriekrockar skedde i Umeå och på onsdagsförmiddagen körde en lastbil i diket i Almsele utanför Åsele, rapporterar SVT Västerbotten. Också i Dalarna och Närke var det under onsdagen problem på vägarna med flera avåkningar av lastbilar.
En chaufför skriver, på en Facebooksida för yrkesförare, att 56:an mellan Sala och Heby är en isgata. I helgen omkom en person på riksvägens sträckning norrut från Heby, efter en kollision med en lastbil i svår halka.
– Bedömer man att det är fara för liv och hälsa på grund av att det är jättehalt, och kanske mycket snö, har man rätt att som anställd avbryta sitt arbete, säger Martin Miljeteig, central arbetsmiljöombudsman på Transport.
Men det är nödvändigt att direkt informera arbetsgivaren.
– Gör du inte det kan du göra dig skyldig till arbetsvägran och få avdrag på lönen, säger han.
Om arbetsgivaren gör en annan bedömning, och hävdar att det går att genomföra arbetet, ger Martin Miljeteig rådet att vända sig till sitt lokala skyddsombud. Finns inget skyddsombud på arbetsplatsen är det i stället till sin avdelning och det regionala skyddsombudet.
Sparar på väghållning
Charina Nordwall är regionalt skyddsombud i avdelningen Mellersta Norrland. Hon är också ordförande i yrkesförarrådet i Västernorrland. Många gånger har hon hört lastbilschaufförer larma om risker på grund av väglaget. Och också att andra chaufförer, som de som kör buss, ju har rätt att avbryta jobbet om riskerna är för stora.
– Varje gång svarar jag att man har rätt att stanna. Men tyvärr är det många som inte vågar. Det måste vara extremt, extremt, extremt halt för att stanna bilen, säger hon.
– Lojaliteten mot både företag och kollegor är så stor. Godset måste komma fram, mjölken ska ut till butikerna… Och att stanna kan innebära att någon annan måste köra.
Charina Nordwall reagerar starkt på att Trafikverket konstaterat att det finns en ”överstandard” när det gäller vinterväghållningen. Det statliga verket har gjort en översyn av driften.
– Alltså, man vill spara pengar. Men samtidigt visar andra studier att 50–60 personer dör på vägarna varje år, för att de inte lyckats bemästra det hala väglaget, säger hon.
Olycksstatistiken kommer från Strada, det nationella informationssystemet för vägtransporter.
Vit vinter kan bli mardröm
Nollvisionen utgår från att allt ska göras för att förhindra att människor dör eller skadas allvarligt i trafiken, framhåller Charina Nordwall. Men när det gäller vinterväghållningen blir prioriteringen fel. I en debattartikel i e-tidningen Nordsverige ställer hon retoriskt frågan varför standarden ska vara sämre på de mindre vägarna. Just de vägar där de flesta olyckor sker.
– För oss som har vägen som arbetsplats kan den vita vintern bli en mardröm.
Själv har Charina Nordwall på morgonen kört de 30 milen mellan avdelningens kontor i Örnsköld och Östersund.
– Med anpassad hastighet gick det bra, men det var tvättbräda på vissa håll. Det blir så med för lite plogning, snön blir ihopkörd.
För stora områden för plogarna, och för sällan utförd plogning, ser hon som grundproblemen. Dessutom att tidsramarna är orealistiska. Vid kraftiga snöfall är vissa sträckor också på Europavägarna omöjliga att hinna röja i tid.
– Det är problem i hela landet, men de kan se olika ut. Här i norr är det ofta just tvättbrädesstruktur. Och spårbildning, efter personbilar, som gör spåren så smala att tunga fordon lättare får sladd som sedan inte går att parera, säger Charina Nordwall.
– Vädret kan vi inte styra över, men åtgärderna kan vi välja.
Inför jul önskar hon att inga allvarliga olyckor ska behöva ske på grund av bristande väghållning.
– Och att Trafikverket tar larmen på allvar när chaufförerna rapporterar in.