Plogbil i snöväder
Close
En yrkesförare som bedömer väglaget som alltför svårbemästrat har rätt avbryta arbetet.
Close

Vid svår halka: Låt stå!

Väghållning Vintern har slagit till på många håll i landet. För chaufförer kan arbetsplatsen bli livsfarlig. Men yrkesförare har rätt att ställa bilen om riskerna är för stora.

Snö, blåst och halka ställde till det i trafiken på flera håll tidigare i veckan, bland annat i Västerbotten. Flera seriekrockar skedde i Umeå och på onsdagsförmiddagen körde en lastbil i diket i Almsele utanför Åsele, rapporterar SVT Västerbotten. Också i Dalarna och Närke var det under onsdagen problem på vägarna med flera avåkningar av lastbilar.

En chaufför skriver, på en Facebooksida för yrkesförare, att 56:an mellan Sala och Heby är en isgata. I helgen omkom en person på riksvägens sträckning norrut från Heby, efter en kollision med en lastbil i svår halka.

– Bedömer man att det är fara för liv och hälsa på grund av att det är jättehalt, och kanske mycket snö, har man rätt att som anställd avbryta sitt arbete, säger Martin Miljeteig, central arbetsmiljöombudsman på Transport.

Men det är nödvändigt att direkt informera arbetsgivaren.

– Gör du inte det kan du göra dig skyldig till arbetsvägran och få avdrag på lönen, säger han.

Om arbetsgivaren gör en annan bedömning, och hävdar att det går att genomföra arbetet, ger Martin Miljeteig rådet att vända sig till sitt lokala skyddsombud. Finns inget skyddsombud på arbetsplatsen är det i stället till sin avdelning och det regionala skyddsombudet.

Sparar på väghållning

Charina Nordwall är regionalt skyddsombud i avdelningen Mellersta Norrland. Hon är också ordförande i yrkesförarrådet i Västernorrland. Många gånger har hon hört lastbilschaufförer larma om risker på grund av väglaget. Och också att andra chaufförer, som de som kör buss, ju har rätt att avbryta jobbet om riskerna är för stora.

– Varje gång svarar jag att man har rätt att stanna. Men tyvärr är det många som inte vågar. Det måste vara extremt, extremt, extremt halt för att stanna bilen, säger hon.

– Lojaliteten mot både företag och kollegor är så stor. Godset måste komma fram, mjölken ska ut till butikerna… Och att stanna kan innebära att någon annan måste köra.

Charina Nordwall reagerar starkt på att Trafikverket konstaterat att det finns en ”överstandard” när det gäller vinterväghållningen. Det statliga verket har gjort en översyn av driften.

– Alltså, man vill spara pengar. Men samtidigt visar andra studier att 50–60 personer dör på vägarna varje år, för att de inte lyckats bemästra det hala väglaget, säger hon.

Olycksstatistiken kommer från Strada, det nationella informationssystemet för vägtransporter.

Vit vinter kan bli mardröm

Nollvisionen utgår från att allt ska göras för att förhindra att människor dör eller skadas allvarligt i trafiken, framhåller Charina Nordwall. Men när det gäller vinterväghållningen blir prioriteringen fel. I en debattartikel i e-tidningen Nordsverige ställer hon retoriskt frågan varför standarden ska vara sämre på de mindre vägarna. Just de vägar där de flesta olyckor sker.

– För oss som har vägen som arbetsplats kan den vita vintern bli en mardröm.

Själv har Charina Nordwall på morgonen kört de 30 milen mellan avdelningens kontor i Örnsköld och Östersund.

– Med anpassad hastighet gick det bra, men det var tvättbräda på vissa håll. Det blir så med för lite plogning, snön blir ihopkörd.

För stora områden för plogarna, och för sällan utförd plogning, ser hon som grundproblemen. Dessutom att tidsramarna är orealistiska. Vid kraftiga snöfall är vissa sträckor också på Europavägarna omöjliga att hinna röja i tid.

– Det är problem i hela landet, men de kan se olika ut. Här i norr är det ofta just tvättbrädesstruktur. Och spårbildning, efter personbilar, som gör spåren så smala att tunga fordon lättare får sladd som sedan inte går att parera, säger Charina Nordwall.

– Vädret kan vi inte styra över, men åtgärderna kan vi välja.

Inför jul önskar hon att inga allvarliga olyckor ska behöva ske på grund av bristande väghållning.

– Och att Trafikverket tar larmen på allvar när chaufförerna rapporterar in.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Thomas:
    14 december, 2019

    Problemet är ju att åkeriet inte tar de på alvar utan kontrar med de har ju gått förr.
    Jag har ett exempel för 2 vintrar sedan då SMHI gick ut med en klass2 varning för kraftigt snöfall man väntade ca 50-60 cm snö på kort tid samt kraftig vind efter kusten all buss trafik ställdes in samt en del tåg avgångar efter kusten på E4an va det stopp i alla dom vanligaste ställen där det är svårt att köra vinter tid , jag ringde chefen och fråga om de inte va bättre och vänta ut ovädret lite men fick till svar att vid sådana väder ska man köra med insidan av huvudet går ju bra för dom o säga som sällan kör själva men tydligen är det så att de finns inge dåligt väder för tradartrafiken , detta va bara ett av tillfällena som omständigheterna på E4an vart olidligt kör offra sträckan Hudiksvall-umeå .

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Lustgastuber i soporna kan explodera

Miljö. Lustgastuber i soporna är ett arbetsmiljöproblem. Tuberna kan explodera och skada både miljöarbetare och folk som passerar sopbilarna. Vid ett ungdomsboende i Göteborg har hämtningen stoppats för andra gången.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.