Debatt / Slutreplik. Performiq, ni vägrar att ta konsekvenser av era handlingar, vilket jag kan förstå. Ett erkännande av sanningen skulle se riktigt illa ut för er. Med största sannolikhet skulle fler än jag ifrågasätta om ni ska få fortsätta bedriva er verksamhet.
Jag var placerad på ett kundföretag som hade behov av personal både innan, under och efter att jag tog upp att jag utsattes för sexuella trakasserier – på lång sikt skulle även fler arbetstillfällen komma att bli ett faktum – vilket ni på Performiq var väl medvetna om. Jag ställer mig då väldigt frågande till att jag blir avslutad när behovet av mer personal finns.
Performiq, ni uttalar er som en partiledare i valtider, så ospecifikt som det är möjligt. Ni påstår att en internutredning har genomförts, att rutiner finns och att ni inte har gjort något fel. Absolut, hur ska ni kunna göra fel när ni inte är kompetenta nog att göra något över huvud taget? Ska vi vara helt ärliga så har jag under min tid hos företaget, konstigt nog, aldrig ens träffat konsultchefen på Performiq, jag vet inte ens hur hon ser ut.
Det är extremt vidrigt att Performiq så lättvindigt och väldigt lägligt – för företaget – skyller sitt systematiska utnyttjande av människor på en pandemi. En pandemi som så många människor fallit offer för. Faktum är, som jag ovan har nämnt, att kundföretaget skulle expandera sin verksamhet, vilket Performiq var väl informerade om.
Det är skrämmande att er konsultchef får hänvisa till sina egna anteckningar och till samtalshistorik, där inget annat än tid och datum syns, och påstå att ni har stöttat mig genom det ”svåra” jag gick igenom.
När jag återigen lyssnar på de inspelade samtalen, så hör man klart och tydligt att kvinnan som ringde och avslutade min anställning, när jag ifrågasatte beslutet som kom väldigt lägligt vid sexuella trakasserier, inte var informerad om vad som hänt, utan endast ville framföra att jag var avslutad.
Jag undrar vem personen som ska ha stöttat mig är, för den människan har jag aldrig träffat eller pratat med. Men kanske har ni förväxlat mig med någon annan anställd?
Ni verkar ju ärligt talat inte ha koll på varken kunder, anställda, regler, lagar, bemötande, uppföljning, företagshälsovård, rutiner, dokumentation eller hur man driver en verksamhet överlag.
Jag skäms över ert bemötande, och jag tänkte skriva att jag skäms över hur ni har hanterat situationen, men blir svårt för ni har inte hanterat den över huvud taget. Jag hoppas de som är och de som i framtiden kommer att bli anställda hos er, inte blir så illa behandlade att även de blir sjukskrivna, men i ärlighetens namn, det ser inte ljust ut.