”Viktigast är att arbetskraften är billig”

Känslorna är upprörda efter gårdagens sändning av Uppdrag granskning. Där beskrevs hur skogsarbetare från Afrika utnyttjas grovt i svenskt skogsbruk. – Jag är inte ett dugg förvånad. Det här lever vi med i den svenska åkeribranschen, kommenterar Transports förbundsordförande Lars Lindgren.

Den svenska åkerinäringen hämtar sedan länge chaufförer med dumpade löner, undermåliga levnadsvillkor, fejkat egenföretagande och tvivelaktiga bemanningsföretag från länder i Östeuropa. Det leder till osund konkurrens, beskriver Lars Lindgren.

– Skillnaden i tv-programmet var att arbetarna kom från Kamerun i Afrika. Tidigare har vi också sett hur bärplockare från Thailand och byggjobbare från andra låglöneländer utnyttjas och tvingas leva under vidriga villkor.

Attityden bland arbetsgivare på den svenska marknaden har förändrats.

– Nu bryr man sig inte längre om hur människor som kommer hit tvingas leva. Det enda viktiga är att arbetskraften är billig. Att tala om modernt slaveri tycker jag är fel, det är fråga om rent slaveri. Utsatta människor utnyttjas grovt.

Fackförbundet GS, som organiserar Sveriges skogsarbetare, och Transport är överens om att villkoren på svensk arbetsmarknad i första hand ska regleras av arbetsmarknadens parter, fack och arbetsgivare. Men utöver det ställer facken en rad krav på politiska åtgärder och beslut för att bromsa dagens utveckling.

De går ut på:

• att skapa ett nationellt register för företag som är verksamma i Sverige

• att huvudentreprenören ska ta ansvar för att underentreprenörer följer anställnings och arbetsvillkor

• mer resurser till Arbetsmiljöverket och Skatteverket. Transport föreslår även mer resurser till fackförbunden, för att kontrollera företag.

Ytterligare krav handlar om arbetstillstånd för arbetstagare från tredje land. Där driver Transport och GS den gemensamma inriktningen att:

• förhandskontrollera om arbetsgivare är seriösa

• stärka den rättsliga statusen för erbjudanden om arbeten

• inbetalda skatter och avgifter ska kontrolleras i efterhand av Skatteverket

• sanktioner riktas mot arbetsgivare som bryter mot uppställda regler.

Till det fogar Lars Lindgren också inventering av vilka behov som finns av arbetskraft från andra länder. Han är kritisk till förändringen av reglerna för arbetskraftsinvandringen, för några år sedan. Det innebar bland annat att kravet på att arbetsgivaren ska tillhandahålla kost och logi togs bort, liksom att facket tillfrågades ifall det fanns behov av olika yrkesgrupper.

– De kraven borde återinföras. Vi kan acceptera att svenska arbetsgivare tar hit arbetstagare till bristyrken, eftersom matchningen mellan arbetstagare och lediga jobb på arbetsmarknaden i dag är så dålig.

– Men vi tar avstånd från alliansens så kallade jobbpakt med sämre villkor och lägre löner för ungdomar. Varför ska skogen planteras på vardagar? Kan den inte lika gärna sättas ut av studerande ungdomar i helgerna? Vi behöver verkligen behovsprövning.

Transports ordförande trycker också på uppköparnas ansvar för att de tjänster de köper verkligen utförs enligt uppgjorda avtal, lagar och regler.

– Stora bolag som SCA, Holmen och andra har givetvis en uppfattning om vad det kostar och hur mycket tid ett uppdrag rimligen tar. Dessutom ansvarar uppköpare för verksamhetskontroller, där man håller koll på att arbeten utförs som man bestämt, menar Lars Lindgren.

Han tillägger:

– Det är otroligt att två stora bolag låter skiten skvätta på sig på det här viset, att man nedlåter sig till att svärta ner svenska bolags rykte på detta sätt.

Enligt Uppdrag granskning lockades arbetarna från Kamerun till Sverige med kontrakt som angav en månadslön på 18 500 kronor. Därefter ändrades villkoren till ren ackordslön med betalning per planta. Dessutom tog arbetsgivaren överpris för undermålig logi och mat. Hans företag anlitades av skogsbolagen Holmen och SCA. Nu har kamerunarnas arbetstillstånd, för ett halvår, gått ut och de är kvar som papperslösa utan arbete, lön och bostad.

Efter avslöjandet efterlyser GS ett tydligare huvudmannaskap, som gäller när man anlitar entreprenörer.

– Vi vill att skogsägarna ska ta ett större ansvar för entreprenörsföretagen och det kan man göra med det lokala facket. Det initiativet tar nu SCA och det vill vi att samtliga skogsägare gör, säger förbundets avtalssekretare Tommy Andersson.

Efter att första ha avsagt sig ansvaret, i Uppdrag granskning, lovar nu både SCA och Holmen att skärpa sina rutiner så att missförhållandena inte ska upprepas.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.

Tommy Wreeth talar på avtalsrådet den 28 oktober 2024.

Transport mejslar fram sina krav

Avtal 2025. I slutet av oktober samlades förtroendevalda från hela landet för att mejsla fram krav till nästa års avtalsrörelse. Först ut var åkeri, bensin och garage.

förarlös taxi

Musk presenterade förarlös taxi

Teknik. I mitten av oktober presenterade Elon Musk Teslas nyaste produkt. En förarlös taxi utan ratt. Det är en tvåsitsig bil med måsvingedörrar.

Spegling i sidorutor på gul färdtjänstbuss

Taximål i domstol

Taxi. I våras stämde Transport taxibolaget Telepass för kollektivavtalsbrott. Den 14 oktober möttes parterna i Arbetsdomstolen (AD) för en första muntlig förberedelse i målet.

två sttaplar med mynt, en lägre med två kvinnofigurer på toppen, en högre med två mansfigurer på toppen. Ska illustrera löneskillnader mellan kvinnor och män.

Löneklyftan mellan kvinnor och män ökar – och minskar

Jämställdhetsanalys. Inkomstskillnaden mellan kvinnor och män var 23,3 procent år 2022 – en ökning med 1,2 procentenheter på två år, visar en ny rapport. En anledning är att de med de allra högsta inkomsterna drar ifrån och i den gruppen är det mest män.

Tannbergsskolan i Lycksele tilldelades pris som Årets Transportskola. Foto: Liza Simonsson

Årets transportskola ligger i Lycksele

Utbildning. Hög kvalitet på undervisningen, lösningsorienterat synsätt och jämställdhetsarbete – allt med fokus på elevernas behov. Det är några skäl till att Tannbergsskolan i Lycksele tilldelats pris som Årets Transportskola.

Skydd 2024

Med säkerheten i fokus

Bevakning. I dagarna tre har säkerhetsbranschens alla aktörer mötts i Älvsjö. Ett allvarligt säkerhetsläge i omvärlden präglade också mycket av diskussionen på Nordens största mässa i sitt slag.

Gul Sverige-taxi på Stockholmsgata

17 får gå när växeln flyttar

Taxi. Cabonline stänger sin taxibokning i Sundsvall. Växeln flyttar till Lettland – all personal har varslats om uppsägning vid arbetsplatsen.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnstrejk i USA sänder svallvågor globalt

Hamn. Fraktkaos, högre priser i hela världen, sänke för amerikansk ekonomi och hotad julhandel på flera kontinenter. En strejk bland hamnarbetare i USA har enorm påverkan. Och även om konflikten för tillfället är avblåst är kampen mot automation i hamnarna inte över.

Skydd 2024

Årets säkerhetspersonal prisad

Bevakning. Bästa kollegorna jobbar båda på Avarn. På den pågående säkerhetsmässan fick Moa Karlberg och Jean-Pierre Khachaji ta emot pris som Årets säkerhetspersonal.

Hallå och grattis, alla skyddsombud!

ARBETSMILJÖ. Grattis alla skyddsombud på skyddsombudens dag, den 23 oktober! "Javisst ja, det är det ingen som har koll på. Jag glömmer det också alltid", säger skyddsombudet Johan Kanmert på miljöföretaget Renova i Göteborg.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

Transport bakom LO:s inledande avtalskrav

Avtal 2025. Låglönesatsning och nya medel för att bekämpa ofrivillig deltid. Det är två av kraven som LO-förbunden enats om inför nästa års avtalsrörelse. Hur höga lönekrav det blir är inte klart och frågan om arbetstidsförkortning ska snabbutredas till den 15 maj.

Norwegian är ett av de flygbolag där Transport organiserar kabinpersonal.

Fackliga förhandlingar om kabinavtal fortsätter

Facket. Förhandlingarna mellan Transport och Unionen om vem som ska organisera kabinpersonalen inom flyget fortsätter. Statliga Medlingsinstitutet gav en tidsfrist till den sista oktober. Men båda fackförbunden har sökt mer tid.

Mindre konflikt med starka fack

Rapport. Enligt en föreställning fungerar fackförbund splittrande och skapar ”bråk”. I verkligheten dämpar starka fack upplevelsen av konflikter, enligt en analys byggd på enkäter med 16 822 anställda i 31 länder.