Viktigt att tidigt bedöma gravidas arbetsmiljö
Arbetsmiljö. Vänta inte med att berätta för din chef om du är lastbilschaufför och blir gravid. Vibrationer, buller, partiklar och tung fysisk belastning kan innebära en risk. Därför är det viktigt att arbetsgivaren tidigt i graviditeten gör en individuell riskbedömning av arbetsmiljön.
Det rådet ger Jenny Selander, docent i arbets- och miljömedicin vid Karolinska Institutet (KI). Hon stödjer sig på en studie, där forskarna undersökt hur gravida kvinnor i olika yrken påverkas av helkroppsvibrationer, buller, kemikalier, partiklar, metaller, tunga lyft och psykosocial belastning i yrket.
När det gäller helkroppsvibrationer berörs såväl lastbils- som truck-, taxi- och bussförare. Forskarna pekar på en ökad risk för mamman och barnet vid vibrationer som överstiger 0,5 meter per sekund i kvadrat, mätt under 8 timmar.
Vid så höga värden måste arbetsgivaren, enligt Arbetsmiljöverkets föreskrifter, vidta åtgärder för att förebygga skador – inte bara för gravida utan för alla chaufförer.
Risk för för tidig födsel
– I lastbilar ligger vibrationerna, i vissa fall, kring 0,5 eller mer och ju högre exponering desto större risk att barnet föds för tidigt, säger Jenny Selander.
– Därför är det jätteviktigt att arbetsgivaren gör individuella mätningar och individuella riskbedömningar av vibrationerna. Men också av buller, partiklar och tung fysisk belastning. Det gäller att se hur de olika delarna samverkar.
Jenny Selander betonar att forskarnas bedömningar ligger på gruppnivå medan arbetsmiljön skiljer sig från person till person. Beroende på arbetsuppgifter, fordonsstandard (nya eller gamla fordon), vilket underlag föraren kör på med mera.
Upprepade stötar, exempelvis orsakat av dåligt vägunderhåll, potthål och iskanter kan, enligt Arbetsmiljöverket, också innebära en särskild risk för chaufförer, oavsett kön.
Uppmärksamma riskerna
– Än så länge är det ganska ovanligt med höga exponeringar för vibrationer, buller och partiklar bland dem vi studerat. Men i och med att fler kvinnor börjar jobba i tunga, traditionellt manliga yrken behöver vi bli mer uppmärksamma på riskerna, säger Jenny Selander.
Studien tyder inte på att helkroppsvibrationer kan leda till lägre födelsevikt hos barnet, berättar Jenny Selander. Men bland chaufförer med vibrationer på över 0,5 meter per sekund i kvadrat upptäcktes en ökad risk för att barnet föds för tidigt och att kvinnan kan drabbas av högt blodtryck, graviditetsrelaterad diabetes och havandeskapsförgiftning.
Säkraste sättet att undvika för tidig födsel bland chaufförer som utsätts för mycket helkroppsvibrationer är att byta arbetsuppgifter eller stanna hemma, konstaterar Jenny Selander. Fast hon betonar att lastbilsförarna generellt sett var friska.
– Tunga arbeten kräver god fysik. Om riskerna är högre i början av graviditeten har vi tyvärr inte kunnat se, men det är viktigt att insatserna görs tidigt för att undvika för tidig födsel. De råden behöver mammor i riskyrken få redan på mödravården.
Företagshälsovården
Vibrationsmätningar kräver expertis och Jenny Selander rekommenderar att chefer och skyddsombud tar hjälp av företagshälsovården i den delen av riskbedömningen.
Kvinnor med osäkra anställningar kan väljas bort om de berättar att de väntar barn?
– Jättetråkigt, vi vill inte att kvinnor diskrimineras men måste samtidigt skydda dem och barnen. Arbetsgivare kan, om det behövs, omplacera kvinnor. I sista hand kan kvinnorna också ansöka om graviditetspenning från Försäkringskassan.
När det gäller partiklar (som i avgaser) såg forskarna en ökad risk för lägre tillväxt och födelsevikt hos barnet. Vid buller över 80 decibel ökade även risken för graviditetsdiabetes och lägre födelsevikt.