Lastbilschaufför och gravid? Berätta för din arbetsgivare så att riskbedömning kan göras.
Close
Lastbilschaufför och gravid? Berätta för din arbetsgivare så att riskbedömning kan göras.
Close

Viktigt att tidigt bedöma gravidas arbetsmiljö

Arbetsmiljö. Vänta inte med att berätta för din chef om du är lastbilschaufför och blir gravid. Vibrationer, buller, partiklar och tung fysisk belastning kan innebära en risk. Därför är det viktigt att arbetsgivaren tidigt i graviditeten gör en individuell riskbedömning av arbetsmiljön.

Det rådet ger Jenny Selander, docent i arbets- och miljömedicin vid Karolinska Institutet (KI). Hon stödjer sig på en studie, där forskarna undersökt hur gravida kvinnor i olika yrken påverkas av helkroppsvibrationer, buller, kemikalier, partiklar, metaller, tunga lyft och psykosocial belastning i yrket.

När det gäller helkroppsvibrationer berörs såväl lastbils- som truck-, taxi- och bussförare. Forskarna pekar på en ökad risk för mamman och barnet vid vibrationer som överstiger 0,5 meter per sekund i kvadrat, mätt under 8 timmar.

Vid så höga värden måste arbetsgivaren, enligt Arbetsmiljöverkets föreskrifter, vidta åtgärder för att förebygga skador – inte bara för gravida utan för alla chaufförer.

Risk för för tidig födsel

– I lastbilar ligger vibrationerna, i vissa fall, kring 0,5 eller mer och ju högre exponering desto större risk att barnet föds för tidigt, säger Jenny Selander.

– Därför är det jätteviktigt att arbetsgivaren gör individuella mätningar och individuella riskbedömningar av vibrationerna. Men också av buller, partiklar och tung fysisk belastning. Det gäller att se hur de olika delarna samverkar.

Jenny Selander betonar att forskarnas bedömningar ligger på gruppnivå medan arbetsmiljön skiljer sig från person till person. Beroende på arbetsuppgifter, fordonsstandard (nya eller gamla fordon), vilket underlag föraren kör på med mera.

Upprepade stötar, exempelvis orsakat av dåligt vägunderhåll, potthål och iskanter kan, enligt Arbetsmiljöverket, också innebära en särskild risk för chaufförer, oavsett kön.

Uppmärksamma riskerna

– Än så länge är det ganska ovanligt med höga exponeringar för vibrationer, buller och partiklar bland dem vi studerat. Men i och med att fler kvinnor börjar jobba i tunga, traditionellt manliga yrken behöver vi bli mer uppmärksamma på riskerna, säger Jenny Selander.

Studien tyder inte på att helkroppsvibrationer kan leda till lägre födelsevikt hos barnet, berättar Jenny Selander. Men bland chaufförer med vibrationer på över 0,5 meter per sekund i kvadrat upptäcktes en ökad risk för att barnet föds för tidigt och att kvinnan kan drabbas av högt blodtryck, graviditetsrelaterad diabetes och havandeskapsförgiftning.

Säkraste sättet att undvika för tidig födsel bland chaufförer som utsätts för mycket helkroppsvibrationer är att byta arbetsuppgifter eller stanna hemma, konstaterar Jenny Selander. Fast hon betonar att lastbilsförarna generellt sett var friska.

– Tunga arbeten kräver god fysik. Om riskerna är högre i början av graviditeten har vi tyvärr inte kunnat se, men det är viktigt att insatserna görs tidigt för att undvika för tidig födsel. De råden behöver mammor i riskyrken få redan på mödravården.

Företagshälsovården

Vibrationsmätningar kräver expertis och Jenny Selander rekommenderar att chefer och skyddsombud tar hjälp av företagshälsovården i den delen av riskbedömningen.

Kvinnor med osäkra anställningar kan väljas bort om de berättar att de väntar barn?

– Jättetråkigt, vi vill inte att kvinnor diskrimineras men måste samtidigt skydda dem och barnen. Arbetsgivare kan, om det behövs, omplacera kvinnor. I sista hand kan kvinnorna också ansöka om graviditetspenning från Försäkringskassan.

När det gäller partiklar (som i avgaser) såg forskarna en ökad risk för lägre tillväxt och födelsevikt hos barnet. Vid buller över 80 decibel ökade även risken för graviditetsdiabetes och lägre födelsevikt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Lustgastuber i soporna kan explodera

Miljö. Lustgastuber i soporna är ett arbetsmiljöproblem. Tuberna kan explodera och skada både miljöarbetare och folk som passerar sopbilarna. Vid ett ungdomsboende i Göteborg har hämtningen stoppats för andra gången.

På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.