”Viktigt att vakter inte fastnar i vi och dom-tänk”

I juni demonstrerade hundratals bussförare i Göteborg mot ”väktarvåldet”. Ulf Jarnefjord jobbar på Transport och har tidigare forskat i beteendeförändringar hos ordningsvakter som arbetar länge i tuffa miljöer. – Min slutsats är att vakterna måste få växla om med lugnare jobb. Annars är risken stor att man utvecklar ett vi och dom-tänkande.

Sedan 2003 har Ulf Jarnefjord varit regionalt skyddsombud i Transports Göteborgsavdelning. Innan dess jobbade han drygt 25 år som väktare i Securitas.

För 15 år sedan skrev han en avhandling som handlade om hur ordningsvakter påverkas av att under lång tid jobba på stökiga platser – alltså publika miljöer som affärscentrum eller tågstationer.

Bakgrunden till forskningen, berättar han, var faktiskt en skandalhistoria i Göteborg. En liten grupp ordningsvakter som jobbade tillsammans vid Frölunda torg 1997–1998 började systematiskt råna personer de omhändertagit.

Offren, som var kraftigt berusade, fördes till ett ”griprum”. I väntan på att polisen skulle hämta dem passade vakterna på att muddra plånböckerna på pengar.

Kollegor fattade misstankar och en övervakningskamera avslöjade till slut de tre ordningsvakterna, som så småningom dömdes till fängelse.

– Jag kände dem som vanliga hyggliga, skötsamma killar. Någonting hände på vägen. Min slutsats blev att det inte hjälpte med rätt rekrytering, rätt utbildning, rätt utrustning. Det krävs mer, om man ska undvika risken att den här typen av beteenden uppstår. Sanna fenomen uppstod i polisens omtalade piketgrupp, baseboll-ligan, säger Ulf Jarnefjord.

Precis som många andra i Transport har han följt de senaste mediedreven mot väktare och ordningsvakter. Han konstaterar att bevakningsbranschen – och förutsättningarna för de anställda – förändrats dramatiskt de senaste 20 åren.

– Efterfrågan på ordningsvakter har vuxit enormt. Från början var det mest vakter på krogen och på större centralstationer. Nu finns de överallt. I vartenda affärscentrum. För egen del ser jag aldrig en polis som patrullerar längre.

Samtidigt har komplexiteten ökat i uppdraget. Fler kriminella bär vapen. På många platser finns tiggare. Butiksägarna vill helst ha bort dem – utan att vakterna har befogenhet att ingripa eller avhysa. Tvärtom kan tiggarna behöva skydd mot angrepp.

– Det har blivit väldigt tufft för ordningsvakterna, summerar Ulf Jarnefjord. Bränner det till måste de fatta rätt beslut på en halv sekund. Samtidigt är de omgivna av allmänheten där varenda kotte i dag bär på en filmkamera. Blir det spektakulära bilder är sekvensen blixtsnabbt ute på sociala medier.

Medierapporteringen kring incidenter som nioåringen i Malmö och bussföraren i Göteborg påverkar många i bevakningsföretagen. De inblandade väktarna och vakterna har i flera fall utsatts för hot. Men även andra anställda får utstå gliringar och påhopp.

En vanlig uppfattning bland Transports väktarmedlemmar är att såväl journalister som folk i gemen gärna dömer utan att ha sett hela händelseförloppet som fångats på film. Ulf Jarnefjord håller med:

– När det gäller händelsen med nioåringen i Malmö hade ordningsvakterna faktiskt fått en direkt order från polisen, som är deras arbetsledare, att gripa och kvarhålla pojken.

– Man måste nog vara klar över att det är väldigt, väldigt svårt att gripa en person, som sätter sig till våldsamt motvärn, så att det gör sig bra på film.

Generellt sett anser Jarnefjord att man bör vänta in utredningarna innan man ”dömer” eller kritiserar ordningspersonalens insatser. När det gäller busshistorien tycker han ändå att mycket talar för att
ingripandet gick över styr:

– Fast kunden, Västtrafik, gör det lätt för sig som bryter avtalet med G4S. Västtrafik skötte biljettkontrollerna i egen regi tidigare och fick då mängder av klagomål på oprofessionellt agerande.

– G4S kunde ha besinnat sig också. De anställda upplever att företaget var snabbt ute med att kritisera sin egen personal.

De negativa reaktionerna leder lätt till en igelkottseffekt, påpekar han. När väktare och vakter känner att ”hela världen” är emot dem sluter de sig samman. ”Det är vi mot alla andra.”

Vad behövs för att förebygga nya fall av väktarvåld, som det kommit att kallas i medierna?

Ulf Jarnefjord lyfter på nytt fram behovet av varierade arbetsuppgifter. Den som arbetar på platser med mycket stök, behöver också få varva ned på exempelvis ett museum. Det kan också vara bra att då och då få nya arbetskamrater, för att undvika mindre lyckade grupperingar.

Han efterlyser också ett bättre uppföljningsarbete där företagen kontinuerligt ser över rutinerna för rekrytering. Tekniken är viktig, liksom organisationen. Har personalen rätt utrustning? Finns det tydliga instruktioner för hur tiggare ska behandlas?

För att bli väktare eller ordningsvakt krävs en utbildning på bara några veckor. Är det tillräckligt?

– Det kan man verkligen fråga sig, säger Jarnefjord. Bevakningsföretagen har tagit över många uppgifter från polisen, en yrkesgrupp som suttit flera år i skolbänken. Vårt eget utbildningsorgan, Bya, har en kurs som heter ”Professionellt bemötande”. Efterfrågan från företagen är tyvärr liten.

En framtida lösning kan bli små kroppsburna kameror som ordningsvakterna bär utanpå uniformen. De filmar kontinuerligt allt som sker. Försök görs redan, bland annat hos Securitas vakter i affärscentrumet Nordstan i Göteborg.

– Det har fallit väldigt väl ut, säger Ulf Jarnefjord. Kamerorna har en preventiv effekt och ingripandena som ordningsvakterna tvingas göra har gått ner kraftigt.

– Baksidan är att vi får ännu ett inslag i kontrollsamhället och det är kanske inte odelat positivt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.

BRA till Arlanda efter nytt avtal med SAS

Flyg. Omkring 90 procent av flygtrafiken försvinner från Bromma flygplats 2025 och flyttar i stället till Arlanda. Det står klart sedan flygbolaget BRA och SAS tecknat ett sjuårigt avtal till ett värde av 6 miljarder kronor.