Viktigt med åtgärder efter ILO-kritik
För några veckor sedan kritiserade FN:s arbetsmarknadsorgan, ILO, den svenska lagstiftning som kom till efter EU-domstolens Lavaldom. Trots uppmaning om att ändra lagen är det inte säkert att det kommer att bli några förändringar. – Om Sverige inte följer ILO:s krav kan vi inte kräva att något annat land gör det heller, säger Transports ordförande Lars Lindgren.
Som Transportarbetaren tidigare har berättat har ILO:s juridiska expertkommitté kritiserat den svenska lagstiftningen. De menar att lagstiftningen strider mot internationella konventioner om facklig förenings- och förhandlingsrätt.
Katarina Brännström (M) sitter med i den parlamentariska kommitté som utreder Lex Laval. Strax efter att kommitténs utlåtande hade presenterats sa hon till Dagens Arena att kritiken inte säkert kommer att påverka utredningen.
– I utredningsdirektivet utgår man från EU-rätten och hur man hanterat den i svensk lag. ILO kritiserar nu att vi har följt EU-rätten och där får regeringen svara ILO. Men jag kan inte se att det är något vi ska behandla i utredningen, sa hon.
Arbetsmarknadsminister Hillevi Engström (M) skrev senare i ett mail till fackförbundstidningen Publikt att kommentaren från expertkommittén är ”ett led i en viktig och fortsatt dialog som regeringen har med ILO i denna fråga”. Hon meddelar att regeringen kommer att analysera kommentaren noggrant, men skriver inte något om vilka konkreta förändringar det skulle kunna bli.
Hillevi Engström påpekar också att ILO:s kommitté efterfrågar information från Sverige om utstationering, ett område där regeringen redan har tagit flera initiativ. Hon lyfter fram att regeringen bland annat har tillsatt en utredning och har lämnat förslag till riksdagen om anmälningsskyldighet och kontaktperson vid utstationering.
Regeringen har i Lavalfrågan lutat sig mot EU-rätten, som i det här fallet strider mot ILO. Men Lars Lindgren, ordförande för Svenska Transportarbetareförbundet, menar att ILO:s konventioner måste väga mycket tyngre än EU-rätten.
– Vi anser att man måste ändra lagstiftningen så att vi får rätt att vidta stridsåtgärder för att tvinga företag att teckna kollektivavtal.
Han efterlyser tydliga åtgärder för att ILO:s konventioner inte ska förlora sin kraft.
– Om Sverige inte rättar sig efter det här innebär det att vi inte heller kan ställa krav på att länder som till exempel Kina eller Colombia ska göra det, säger han.
Lars Lindgren tycker att det är viktigt att reda ut om Europas fyra friheter (fri rörlighet för varor, personer, tjänster och kapital) går att förena med ILO:s konventioner, och hoppas att LO kommer att fortsätta arbeta med frågan.