”Mötet med passagerarna är det bästa med jobbet. En del blir som nära vänner”, säger Viktor Petrov.
Close
”Mötet med passagerarna är det bästa med jobbet. En del blir som nära vänner”, säger Viktor Petrov.
Close
Månadens medlem

Viktor finns där för kollegorna

Fackombudet. Om vi haft en Viktor på alla taxiåkerier i Sverige hade branschen sett annorlunda ut. Så säger Transports ombudsman i Linköping. Själv ler färdtjänstföraren Viktor Petrov och slår ifrån sig. Fast kollegorna ringer i ett på hans mobil.

Viktor Petrov har egentligen semester, men är på Transports avdelning i Linköping för att träffa ombudsman Mats Andersson. Han rosar Viktors konst att snacka med chaufförer och rekrytera nya medlemmar. Taxiavtalet med månadslön i stället för procent på inkört belopp förhandlades fram för några år sen. Det var det som fick Viktor att engagera sig.

– Före avtalet kunde facket inte göra så mycket. Med det fick vi helt nya förutsättningar att jobba fackligt. Att köra på provision är rent slaveri. Det går inte att leva på.

Mobilen ringer i ett hos fackliga ombudet och färdtjänstföraren Viktor Petrov. Erfarenheten från både golv och chefsskap är till stor hjälp. ”Och så får jag jättebra stöd från Transports Linköpingsavdelning. Nästa steg blir nog att starta klubb, tror jag”, säger han.
Mobilen ringer i ett hos fackliga ombudet och färdtjänstföraren Viktor Petrov. Erfarenheten från både golv och chefsskap är till stor hjälp. ”Och så får jag jättebra stöd från Transports Linköpingsavdelning. Nästa steg blir nog att starta klubb, tror jag”, säger han. Foto: Justina Öster

Viktor klev i rollen som fackligt ombud och får stöd från avdelningen. Några fackliga kurser har han gått, men främst lutar han sig mot sin arbetslivs- och livserfarenhet. Viktor har två högskoleutbildningar i bagaget. Den ena ledde till byggnadsingenjör och arbete som projektledare på stora byggen, den andra till datorteknik. I många år arbetade han inom industrin. Både som arbetare och produktionschef.

– Så jag har lärt mig en del om båda sidor.

När konjunkturen svängde tänkte han att han kunde köra bil ett tag, taxi.

– Och så fastnade jag. Men. Man vet aldrig vart livet tar vägen, jag trodde aldrig att jag skulle bo och leva i Sverige.

Viktor har rötter i såväl Serbien som Bosnien och Kroatien. Själv säger han att han kommer från före detta Jugoslavien, med sin fru och fyraårige son. De landade i Lycksele, tack vare ett svenskt utväxlingsprogram. Viktor var officer i kriget, tillfångatogs och fängslades som krigsfånge. Där tar hans berättelse om folkmorden stopp.

– Det är inga roliga minnen, och att berätta så att folk förstår skulle ta minst en vecka.

Hobbyn är fiske. Här har Viktor dragit en storröding, ”en av världens vackraste fiskarter,” ur Vättern.
Hobbyn är fiske. Här har Viktor dragit en storröding, ”en av världens vackraste fiskarter,” ur Vättern. Foto: Privat

Ankomsten till Sverige med två meter snö och minus 30 grader delar Viktor däremot med sig av. En liten väska rymde allt deras bagage. Lägenheten väntade med tre madrasser, kaffe och lite mjölk. En okänd granne hängde julklappar på dörren.

– De finaste vi någonsin fått! Inte för innehållet utan för vad de betydde. Jag är så tacksam för att vi fick komma hit. Jag saknar ord.

– När du kommer ny till ett annat land blir du som ett spädbarn igen. Du måste lära om allt på nytt. Enda skillnaden är att du kan gå, beskriver Viktor.

När det gäller taxi och färdtjänst återstår massor att göra. Viktor räknar upp långa arbetsdagar, stress, problem med adresser och ojämn arbetsfördelning.

– Jobbet i sig är stressigt och dåligt betalt. Det fina ligger i mötet med gamla, handikappade och sjuka. Vi pratar, kommer varandra nära. Människor jag kör mycket blir som mina vänner.

Du kunde vara ledig och njuta av semestern. I stället jobbar du fackligt?

– Vem ska annars göra det?

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. robert:
    7 oktober, 2020

    Jätte fin berättelse .

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Taxistolpe

Åtta av tio taxiföretagare skattade för lite

Taxi. Åtta av tio av de taxiföretag som granskats sedan 2020 fått ändring av sin skatt på grund av fusk eller fel, visar en sammanställning från Skatteverket.

Jonna Grip. Foto: Justina Öster

”Det är kul att gå på möten”

Fackligt arbete. ”Vi kommer från Transport”. ”Jaha, vad ska ni frakta för något då?” Så kan det låta när Jonna Grip ger sig ut för att prata fackliga frågor på mackar.

Månadens medlem
Jonna Grip. Foto: Justina Öster

”Det är kul att gå på möten”

Fackligt arbete. ”Vi kommer från Transport”. ”Jaha, vad ska ni frakta för något då?” Så kan det låta när Jonna Grip ger sig ut för att prata fackliga frågor på mackar.

Månadens seniorer
Pensionärssektionen i Örebro.

”Ge oss mer inflytande i Transport!”

Örebro. Pensionärssektionen i Örebro gör ett dubbelt upprop: Hallå, var är ni alla pensionärer som jobbat i Transports branscher? Hallå förbundet, lyft våra frågor och ge oss mer inflytande!

Hallå där!
Fredrik Cederlöw, flygttekniker och silvermedaljör i yrkes-VM. Foto: World Skills Sweden

Fredrik Cederlöw

…flygtekniker och silvermedaljör i Yrkes-VM i Lyon. Hur känns det nu, några veckor efter silvermedaljen?

Arbets-liv
Sofie Norén och Carina Olin träffar Transportarbetaren hemma hos Sofie i Blentarp.

Sofie och Carina startar nätverk för arbetslösa

Arbetslöshet. Carina och Sofie blev vänner genom facket. Nu är de arbetslösa och vill samla fler i samma situation. För att lyfta de problem och svårigheter de står inför.

Månadens medlem

Taxitelefonisten som kör droska när han är ledig

Kombinera jobb. Nils Lundgren är taxitelefonist, under de lediga veckorna jobbar han ­extra med att köra taxi. "Det är som att välja vilket av sina barn man älskar mest, det går inte. Jobben är så olika och jag älskar båda."

Arbets-liv
Per Peterson trivs jättebra på sin nuvarande arbetsplats, men han tvingas söka nytt jobb för att få pappalivet att gå ihop. Foto: Lilly Hallberg

Föräldraroll och drömyrke – en omöjlig ekvation?

Arbetstider. För chauffören Per Petersson ledde åkarens beslut att plussa på två timmar till kris. Som ensamstående pappa lever han nu med ständig stress, logistiken för det egna livet är bara löst september ut. Sonen går alltid först.

Månadens avdelning
Tre av fyra från Jönköpingsavdelningen: Madelene Kohult, Morgan Sparrenholt och Anna Axelsson. Saknas på bilden gör regionala skyddsombudet Håkan Jansson.

Uppdrag i händelsernas centrum

Norra Småland. De fyra på kontoret i Jönköping försöker vara ute så mycket som möjligt för att möta medlemmar. Men ser också värdet i att möta varandra för att prata och stämma av, om än hastigt – det är ett påfallande glatt gäng som organiserar i ett stort område med en av landets viktigaste transporthubbar.

Månadens medlem
Christopher Vuori har satsat en ansenlig summa på sin favorithobby Warhammer 40 000. Men han har en betydligt ljusare framtidstro än spelets mörka inhumana och krigiska dystopi.

I pakt med monster och mörka krafter

Vaktar flera världar. Det började med Star Wars och Sagan om ringen. I dag är Warhammer 40K väktaren och ordningsvakten Christopher Vuoris helt överskuggande hobby. Trummor och slagverk har fått vika för krigsspelet som utspelar sig i en mörk fantasy- och science fictionvärld i rymden.

Hallå där!

Jennie Agerblom

…åkare, vars bil var utställd för Billackeringen Mjölby på Elmia Lastbil.

Digitalisering & AI
Fredrik Söderqvists doktorsavhandling handlar om maktbalansen på arbetsmarknaden och arbetsplatsen i moderna arbetsmarknader.

Reducera inte de anställda till biorobotar

Appar som chefer och realtidsövervakning. Digitalisering och datastyrt ledarskap är här och kommer att stanna. Men hur det används beror till stor del på hur arbetsgivare och fack samverkar, det är en slutsats som går att dra från LO-ekonomen Fredrik Söderqvists doktorsavhandling.

Arbetsplats: Bärgningsbil
Max Torell, bärgare

”Det går inte att vara rädd i det här yrket”

Mitt jobb. Max Torell har ett av Sveriges farligaste jobb. Han är bärgare. – En kille tryckte en pistolmynning mot mitt bakhuvud och sa: ”Ge mig bilen eller jag skjuter”. Både kriminella och bilister som saknar respekt för vägarbetare gör hans arbetsmiljö livsfarlig.

Månadens klubb
Ordförande Christopher Vuori och ledamot Sanna Eklund, som också jobbar halvtid som ordförande i Transports avdelning 11, Gävle. Foto: Justina Öster

”Samtal är vårt starkaste verktyg”

Bevakning. Organisering och samtal med kollegorna som är utspridda på arbetsplatser runt om i Gävleborgs län. Att skapa en förståelse för vad facket är och gör. Det är grundbulten i den lokala Securitasklubbens arbete.