Close
Centerpartiet vill att alla företag med upp till 50 anställda undantas helt från turordningsreglerna vid uppsägningar. För många av Transports medlemmar skulle anställningstryggheten försvinna. I exemplet Kalles åkeri, där företaget vill dra ner personalstyrkan från 35 till 31 personer, skulle arbetsgivaren ensidigt få bestämma vilka fyra förare som måste sluta.
Close
Val 2018: Las

Vilka får gå när åkeriet säger upp?

Uppsägningar. Turordningsreglerna vid uppsägningar är en het fråga inför höstens val. De rödgröna vill behålla, eller till och med skärpa, principen om ”sist-in-först-ut”. De borgerliga vill luckra upp reglerna. Vad ska gälla på ett skogsåkeri som vill säga upp fyra av 35 chaufförer? Vi frågade de åtta riksdagspartierna.

Striden om anställningsskyddslagen (las) och turordningsreglerna har pågått i många år. Facket ser sist-in-först-ut som ett viktigt skydd mot godtyckliga uppsägningar. Arbetsgivarlägret hävdar att principen är en broms för företag som vill växa.

Var står de politiska partierna i dag?

Transportarbetaren har skickat ut en enkät till de åtta riksdagspartierna. Frågorna utgår från ett påhittat exempel, Kalles timmerbilsåkeri. Företaget vill säga upp fyra chaufförer. Vilka får gå? De yngsta, om man strikt följer turordningen? Eller de äldsta, om företaget får välja?

Turordningsreglerna har tidigare splittrat de rödgröna. År 2000 gjorde Miljöpartiet upp med de borgerliga partierna om ett undantag. Arbetsgivare med högst tio anställda fick rätt att undanta två personer, när personalstyrkan skulle bantas. Regeln som brukar kallas två-undantaget infördes 2001 och lever fortfarande kvar.

I debatten om las är det många som har tvärsäkra uppfattningar om hur reglerna påverkar arbetsmarknaden. En del menar att turordningsprincipen mest blivit ett spel för gallerierna. Fack och arbetsgivare gör ofta upp om avsteg från sist-in-först-ut genom så kallad avtalsturlista.

Via inhyrning av arbetskraft, visstider, deltider och så kallad hyvling har arbetsgivarna också fått ett batteri av möjligheterna att runda las, påpekar andra.

Forskningen ger heller inget entydigt stöd. Sverige är ett av få länder som reglerat turordningen vid uppsägningar i lag, baserat på anställningstid. I andra stater betonas andra faktorer, som ålder.

Skriften Ekonomisk debatt har gått igenom den forskning som finns kring turordningsreglerna. Totalt hittade man bara sex studier, varav fem berör två-undantaget.

När småföretag med högst tio anställda granskades utifrån två-undantaget noterade forskarna:

  • Något höjd produktivitet.
  • Lite lägre sjukfrånvaro.
  • Pappornas uttag av vab minskade med närmare åtta procent.
  • Undantaget skapade också en tröskeleffekt. Ett fåtal (3,4 procent) av företagen som hade just tio anställda uppgav att de var mindre benägna att anställa en elfte person.

Artikeln i Ekonomisk debatt är skriven av tre ekonomer vid Institutet för Näringslivsforskning. Artikeln avslutas med orden:

”Den viktiga frågan om turordningsreglernas samhällsekonomiska effektivitet är ännu obesvarad och vi vet inte heller mycket om hur de optimalt bör utformas.”

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Gul Sverige-taxi på Stockholmsgata

17 får gå när växeln flyttar

Taxi. Cabonline stänger sin taxibokning i Sundsvall. Växeln flyttar till Lettland – all personal har varslats om uppsägning vid arbetsplatsen.

Fusket i åkeribranschen
På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

Kultur
Transportarbetarens John Antonsson tipsar om fem spännande filmer du kan krypa upp i tevesoffan och titta på i halloweentider. Glöm inte popcornen!

Läskiga filmer för oktobermörkret

Skräck & spänning. Torsdagen den 31 oktober firas halloween i Sverige. Då klär ungar (och vissa vuxna) ut sig för att säga ”bus eller godis”? Det är också ett utmärkt läge att se läskiga filmer.

Helsingborgs hamn
Containrar i Helsingborgs hamn

Hamnarbetarna är trötta på frågor om kokainhärvan

Sektion 7 Helsingborg. Stuveriarbetare i Helsingborg får frågor från folk utifrån om vad som egentligen händer i hamnen – ”insiderhärvan” med koppling till kokainsmuggling har fått enorm uppmärksamhet i media det senaste året.

Arbetsmiljö
Flygtankarna på Stockholm Fuelling Services kan träna på arbetstid, till skillnad från de flesta andra transportare. Foto: John Antonsson

Knappt 6 av 10 transportare får friskvårdsbidrag

Hälsa. 2 111 transportarbetare svarade när tidningen gjorde en enkätundersökning om friskvårdsbidrag och träning på arbetstid. Trots att yrkesgrupperna är hårt drabbade av sjukskrivningar får bara 5,5 procent av de som deltog i enkäten träna på arbetstid. Samtidigt är det 58 procent som får friskvårdsbidrag.

Digitalisering & AI
Förarlös truck i stor lagerlokal.

Robotar tar över de trista jobben

Lager & terminal. Det handlar om designade flöden, anpassade efter verksamheten, beskrivet teoretiskt. I praktiken rör sig förarlösa truckar över ett gigantiskt lagergolv och tömmer sopkärl eller kör fram stålburar. När Postnord TPL införde lösningen med robotar var den helt ny och fanns ingen annanstans i landet.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Kultur
Det ska löna sig att välja gröna alternativ, som kollektivtrafik framför bil och tåg framför flyg. Men flyget har länge premierats på tågets bekostnad, ansåg en stor del av deltagarna i medborgarrådet som tog fram två olika förslag på en tuffare och en mildare form av flygskatt.

”Nästa generation ska känna hopp”

Klimatdebatt. ”Det ska vara enkelt att göra rätt och kostsamt att göra fel – en balans mellan morot och piska är nödvändig för att klimatmålen ska nås”. Det uttalandet enades Sveriges första nationella medborgarråd om klimatet att ge landets politiker. Plus flera långtgående förslag.

Snabbkoll
Texkning av man som ligger och solbadar på en badhanduk på en sandstrand, med solkräm, hink, parasoll och leksaksbil bredvid sig.

Håll koll på semesterlönen

Lön & avtal. Alla arbetstagare har rätt till semester. Men hur mycket du får betalt avgörs av lagen eller ditt kollektivavtal.

Elektrifiering av transportsektorn

Hur går det med elvägarna?

Klimat. Bygget av en första permanent elväg i Sverige är satt på paus. Men tekniken är absolut inte död, säger forskningschef Lina Nordin. Fyra olika modeller av elväg har testats i Sverige och Trafikverket följer noga utvecklingen i andra länder.