Close
Tisdagen bjöd på regn och blåst i Visby.
Close
Almedalen

Tuff arbetsmarknad väntar för nästa generation

Facket. I tjänstehjonsstadgan från 1833 hade arbetarna långtgående förpliktelser. Men husbonden hade också ett uttalat ansvar för arbetarna. Vilket socialt ansvar tar dagens arbetsgivare som anställer på visstid, deltid, hyvlar tjänster och hakar på gig-trenden?

LO-förbundens egen juristbyrå, LO-TCO Rättsskydd, inledde onsdagen med ett provocerande seminarium.

Budskapet var att det ansvar som staten och arbetsgivarna tidigare tog för att arbetarna åtminstone skulle ha tak över huvudet och något att stoppa i munnen nu stjälpts över på den enskilde individen.

Rättsskyddets jurister Anne Alfredson och Ellinor Gudmundsson förklarade  hur anställningsskyddslagen (las) kom till.

Den infördes 1974, efter en tid av hög arbetslöshet och strukturförändringar på arbetsmarknaden. Statsmakterna ville skydda utsatta arbetstagare och borga för bestående anställningar.

Grunden i las blev fast jobb, alltså tillsvidareanställning, reglerad turordning vid uppsägning, företrädesrätt till återanställning och krav på saklig grund – om en arbetsgivare ville säga upp personal. Provanställning fanns ursprungligen inte och möjligheten till visstidsanställning var starkt begränsad.

Las ifrågasattes av arbetsgivarna redan från start. Under åren som gått har den urholkats genom en flora av visstidsanställningar och undantag i turordningsreglerna.

Anne Alfredson och Ellinor Gudmundsson beskrev hur Arbetsdomstolen (AD) genom en rad domar bidragit till att underminera anställningsskyddet än mer. AD har bland annat slagit fast att arbetsgivare kan hyra in personal, även om det finns uppsagda personer med återanställningsrätt. Domstolen har också öppnat för omreglering av tjänster, så att företag enkelt kan omplacera folk eller skära ner heltider till deltid.

LO-TCO Rättsskydd har tagit fram statistik som ger en bild av konsekvenserna.

År 2016 var:

  • 25 procent av alla anställda i Sverige deltidare.
  • deltider betydligt vanligare bland arbetare än tjänstemän. 33 procent av arbetarna jobbade deltid, mot 21 procent för tjänstemännen.
  • skillnaden stor mellan könen. 53 procent av LO:s kvinnor arbetade deltid. Mot 17 procent för männen.

När det gäller visstider har ökningen varit kraftig. År 1990 hade nio procent av alla anställda tidsbegränsat jobb. 2018 var siffran 21 procent för arbetare. Kvinnorna drabbas värst. En av fyra anställda saknar fast jobb.

Statistiken visar också att 27 procent av de tidsbegränsat anställda saknar ett överenskommet arbetstidsmått.

En del fackförbund är mer utsatta än andra. Inom Kommunals områden har 29 procent av arbetstagarna visstid.

Det brukar heta att visstidstjänster främst erbjuds unga, som kan ha påhugget som inkörsport på arbetsmarknaden. Enligt LO-TCO Rättsskydd var medelåldern på visstidarna i kommuner och landsting 37 år (år 2014).

I dag vill arbetsgivarna ha ännu större flexibilitet. Främst är det turordningsreglerna i las som ifrågasätts.

Dan Holke, chefsjurist på LO-TCO Rättsskydd, anser att samhället redan vänt upp och ner på den pyramid som gällde på 1800-talet. I toppen fanns arbetaren. I basen arbetsgivaren och staten, som stod för en grundtrygghet – om än torftig.

– I dag är det arbetstagarna som bär risken, sa Holke.

Han anser att utvecklingen kommer att slå tillbaka mot samhället. När människor inte får arbeten som ger försörjning och på sluttampen en rimlig pension, är det staten och skattebetalarna som kommer att tvingas täcka upp.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

Texkning av man som ligger och solbadar på en badhanduk på en sandstrand, med solkräm, hink, parasoll och leksaksbil bredvid sig.

Håll koll på semesterlönen

Lön & avtal. Alla arbetstagare har rätt till semester. Men hur mycket du får betalt avgörs av lagen eller ditt kollektivavtal.

Midsommarfirande Foto:Shutterstock

Så mycket tjänar du på att jobba i midsommar

Lön. Många är lediga i midsommarhelgen. Men vissa måste tyvärr jobba även då. Som plåster på såren ger det extra betalt. Mer för vissa, mindre för andra.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Så vill Trafikverket undvika förra årets snökaos på vägarna

Trafik. En ny dygnetrunt-funktion för drift och underhåll som gör att Trafikverket kan handla direkt, utan dröjsmål. Det finns med i myndighetens nya handlingsplan med åtgärder för att förebygga en upprepning av vinterkaoset på landets vägar.

Avtal 2025

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", uttryckte sig Tommy Öhrwall.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.