Snabbkoll: Studier

6 tips för dig som vill gå en facklig kurs

Snabbkoll. Vad har du rätt till som anställd? Vilken roll har facket på jobbet? Hur ska du egentligen tolka kollektivavtalet? Det finns många saker du kan få svar på genom att gå en kurs.

1. Ny, eller vill veta lite mer

Bara nyfiken? Då finns en ganska ny kurs som heter Startpunkten. Fyra timmar lång är den fackliga introduktionsutbildningen. Kursen går ofta på kvällstid eller på helgen. Startpunkten är till för nya medlemmar och den som funderar på att gå med i facket. Vad facket gör, och vilka rättigheter och skyldigheter som följer med medlemskapet är saker du får lära dig.

För dig som vill djupdyka i just ditt kollektivavtal finns en kurs som heter Avtalspunkten. Där kan du lära dig mer om exempelvis löner och de olika anställningsformerna. Kursen är fyra till åtta timmar lång.

Den som har, precis har fått eller ska få ett fackligt förtroendeuppdrag på jobbet kan söka till Vi i Transport. Det är en kurs på 40 timmar som handlar om allt från mötesteknik till ideologi (mer om ledighet för studier längre ner).

 

2. För dig som är förtroendevald

För den som är facklig förtroendeman (det heter till och med så i lagen) finns till exempel en längre kurs som heter Fackligt ledarskap i Transport. Den är mellan 80 och 100 timmar. Vanligtvis är man borta i en vecka. Pluggar sedan lite hemifrån för en ny tripp till kursgården. Har du svårt att vara borta från familj eller djur på kvällstid? Prata med avdelningen, många studieledare gör sitt bästa för hitta lösningar som passar alla.

Det finns också andra kurser. På transport.se finns en fullständig förteckning.

 

3. Så får du ledigt

Du kan få ledigt för vissa fackliga studier enligt förtroendemannalagen. Studierna ska i alla fall indirekt ha betydelse för det fackliga arbetet på arbetsplatsen.

Det finns vissa möjligheter för arbetsgivare att neka eller skjuta på ledighet enligt lagen, men den rätten är begränsad och får inte missbrukas. Enligt lag ska du söka ledigt minst två veckor innan. Men vill du ha en chans att låta facket förhandla om ett nej, se då till att söka ledigt med framförhållning.

 

4. Vem pyntar lönen?

Det finns några olika sätt att få pengar för fackliga studier.

Till vissa kurser betalar Transport ut ett skattefritt stipendium eller ett skattepliktigt utbildningsarvode till deltagarna.

I vissa fall har fackligt förtroendevalda ha rätt till ledighet med bibehållen lön från jobbet. Det gäller kurser eller studiedagar som har direkt betydelse för det lokala fackliga uppdraget.

 

5. Så söker du

Transports olika avdelningar har information om vilka kurser som är planerade. Vissa har lagt ut det på sin hemsida, andra behöver du ringa och fråga.

Vissa kurser är på internat, alltså där deltagarna sover över. Andra gånger sker det i exempelvis fackavdelningens lokaler. När det är övernattning betalar Transport boende och mat.

 

6. Ledig för andra studier?

Det får du också vara! Studieledighetslagen gäller alla, oavsett om du är vikarie eller fast anställd. Men du måste ha varit anställd hos arbetsgivaren i minst sex månader, eller tolv månader under en tvåårsperiod.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Illustration snabbkoll. Illustratör: Mattias Käll

Det här gäller för dig som är behovsanställd

Bevakningsavtalet. I bevakningsavtalet finns en anställningsform som heter behovsanställning. Den skiljer sig en del från andra tillfälliga anställningar.

Tre av fyra från Jönköpingsavdelningen: Madelene Kohult, Morgan Sparrenholt och Anna Axelsson. Saknas på bilden gör regionala skyddsombudet Håkan Jansson.

Uppdrag i händelsernas centrum

Norra Småland. De fyra på kontoret i Jönköping försöker vara ute så mycket som möjligt för att möta medlemmar. Men ser också värdet i att möta varandra för att prata och stämma av, om än hastigt – det är ett påfallande glatt gäng som organiserar i ett stort område med en av landets viktigaste transporthubbar.

Ung miljöarbetare kör sopbil.

Kompetens- och utbildningsanställning i max två år

Utbildningsanställning. Med kompetens- och utbildningsanställning hoppas Transport och Sobona få fler anställda till branschen. I max två år kan utbildningen pågå.

Sophämtare lever farligt
Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Lustgastuber i soporna kan explodera

Miljö. Lustgastuber i soporna är ett arbetsmiljöproblem. Tuberna kan explodera och skada både miljöarbetare och folk som passerar sopbilarna. Vid ett ungdomsboende i Göteborg har hämtningen stoppats för andra gången.

Fusket i åkeribranschen
På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

Kultur
Transportarbetarens John Antonsson tipsar om fem spännande filmer du kan krypa upp i tevesoffan och titta på i halloweentider. Glöm inte popcornen!

Läskiga filmer för oktobermörkret

Skräck & spänning. Torsdagen den 31 oktober firas halloween i Sverige. Då klär ungar (och vissa vuxna) ut sig för att säga ”bus eller godis”? Det är också ett utmärkt läge att se läskiga filmer.

Helsingborgs hamn
Containrar i Helsingborgs hamn

Hamnarbetarna är trötta på frågor om kokainhärvan

Sektion 7 Helsingborg. Stuveriarbetare i Helsingborg får frågor från folk utifrån om vad som egentligen händer i hamnen – ”insiderhärvan” med koppling till kokainsmuggling har fått enorm uppmärksamhet i media det senaste året.

Arbetsmiljö
Flygtankarna på Stockholm Fuelling Services kan träna på arbetstid, till skillnad från de flesta andra transportare. Foto: John Antonsson

Knappt 6 av 10 transportare får friskvårdsbidrag

Hälsa. 2 111 transportarbetare svarade när tidningen gjorde en enkätundersökning om friskvårdsbidrag och träning på arbetstid. Trots att yrkesgrupperna är hårt drabbade av sjukskrivningar får bara 5,5 procent av de som deltog i enkäten träna på arbetstid. Samtidigt är det 58 procent som får friskvårdsbidrag.

Digitalisering & AI
Förarlös truck i stor lagerlokal.

Robotar tar över de trista jobben

Lager & terminal. Det handlar om designade flöden, anpassade efter verksamheten, beskrivet teoretiskt. I praktiken rör sig förarlösa truckar över ett gigantiskt lagergolv och tömmer sopkärl eller kör fram stålburar. När Postnord TPL införde lösningen med robotar var den helt ny och fanns ingen annanstans i landet.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Kultur
Det ska löna sig att välja gröna alternativ, som kollektivtrafik framför bil och tåg framför flyg. Men flyget har länge premierats på tågets bekostnad, ansåg en stor del av deltagarna i medborgarrådet som tog fram två olika förslag på en tuffare och en mildare form av flygskatt.

”Nästa generation ska känna hopp”

Klimatdebatt. ”Det ska vara enkelt att göra rätt och kostsamt att göra fel – en balans mellan morot och piska är nödvändig för att klimatmålen ska nås”. Det uttalandet enades Sveriges första nationella medborgarråd om klimatet att ge landets politiker. Plus flera långtgående förslag.

Snabbkoll
Texkning av man som ligger och solbadar på en badhanduk på en sandstrand, med solkräm, hink, parasoll och leksaksbil bredvid sig.

Håll koll på semesterlönen

Lön & avtal. Alla arbetstagare har rätt till semester. Men hur mycket du får betalt avgörs av lagen eller ditt kollektivavtal.

Elektrifiering av transportsektorn

Hur går det med elvägarna?

Klimat. Bygget av en första permanent elväg i Sverige är satt på paus. Men tekniken är absolut inte död, säger forskningschef Lina Nordin. Fyra olika modeller av elväg har testats i Sverige och Trafikverket följer noga utvecklingen i andra länder.