Vinnare på tung festival
Mässa. I helgen var det dags för tjugonde upplagan av Trailer Trucking Festival – Sveriges tyngsta lastbilsfest hölls på Mantorp park och bjöd på såväl branschnyheter, som kran-SM, ljusshow och tävlingar om bästa fordon i en rad klasser, från B (bulkbil) till V (veteranbil).
Trots ihållande regn lockades sammanlagt nära 14 000 besökare till motorparken Mantorp i Mjölby för truckingfestival, som öppnade den sista fredagen i augusti i år.
Trailer Trucking Festival är både folkfest och branschmässa.
På området utanför motorbanan ryms både intresseorganisationer och lastbilsentusiaster, liksom fordonstillverkare. Och på fredagskvällen var det traditionsenligt mäktig ljusshow när mörkret sänkte sig.
Sett till nyheter var det mycket fokus på el och hållbarhet. Tillverkarna fick en chans att demonstrera fordonens mångsidighet. Bland annat kom Volvo lastvagnar med åtta timmerbilar till Mantorp.
Årets tuffaste
Tidningen Trailer startade år 1980 tävlingen ”Sveriges tuffaste lastbil”, nu Nordic Trophy, och en av höjdpunkterna på trucking-festivalen. I år var det en schweizare som tog hem den åtråvärda pokalen med en filmiskt sköna, gröna bil.
Frans Müller från Ermensee i Schweiz segrade med sin ”Indy”, en Scania 660S med tema från Indiana Jones-filmvärld. Det är andra gången i tävlingens historia som segern går till ett vinnarekipage utanför Norden.
När det gäller Nordic Trophy så är det omröstning som gäller, liksom i de båda ”publikens val”-klasserna: mästerklassen respektive utmanarklassen.
Men på truckerfestivalen utser en jury också vinnare, tvåa och trea, i ytterligare närmare 30 klasser. Och kanske säger det något om bredden att det finns klasser för allt från ”bästa lack” och ”bästa inredning” till ”Sveriges tufffaste FH16” och ”Bästa styckegodsbil”.