Däckverkstad
Close
Vinterdäck på sommarvägar förlänger bromssträckan.
Close

Vinterdäck på sommarvägar – en trafikfara

Däck. Att köra på vinterdäck sommartid är dåligt för miljön och äventyrar säkerheten. Ändå tyder en färsk Sifo-undersökning på att uppåt 147 000 bilar kan rulla på sommarvägarna med vinterdäcken på.

Uppskattningen görs av däcktillverkaren Michelin, som för åttonde året i rad gett Sifo i uppdrag att fråga 4 000 nordiska bilister om bildäck och trafiksäkerhet. Drygt 1 290 av de intervjuade bilisterna var svenskar.

Enligt undersökningen uppskattades tre procent av de svenska bilisterna i juni fortfarande åka på dubbfria vinterdäck eller dubbdäck. Fogar man till det alla bilförare som kör på helårsdäck stiger beräkningen till omkring 342 000 bilar.

– Oroväckande, kommenterar Michelins miljö- och säkerhetsansvariga Marcus Karlsson.

Han påpekar att vinterdäck saknar de egenskaper som krävs på sommarvarma körbanor och lyfter fram en tidigare rapport från Statens väg- och transportforskningsinstitut. I granskningen jämförs vinter- och sommardäck på barmark och testerna visar att bromssträckan på torr asfalt blir ungefär 15 procent längre för vinter- än sommardäck. Detta oavsett hur fort man kört innan man bromsade.

Är asfalten våt blir bromssträckan ännu längre för vinterdäcken, enligt rapporten.

Michelin reagerar också över att så pass många intervjuade bilförare i landet kör på ”helårsdäck”. De är inte olagliga, men innebär ändå en ”stor säkerhetsrisk”, anser däcktillverkaren.

I Sverige ska vinterdäck användas från den 1 oktober till den 31 mars. Dubbdäck är tillåtet från den 1 oktober till den 15 april, och olagligt övrig tid.

I däckbolagets undersökning uppgav 55 procent av svenskarna att de behållit vinterdäcken på efter den 15 april, främst på grund av dåligt vägunderlag och väder. Ser man på bilisterna i norra delen av landet var siffran ännu högre, drygt 80 procent.

Michelin ger en rad tips för en säkrare sommartrafik, förutom att använda sommardäck på sommaren och vinterdäck på vintern:

  • Kontrollera och anpassa lufttrycket efter antal passagerare och last.
  • Kontrollera och sätt däcken med störst mönsterdjup bak.
  • Enligt lag gäller minst 1,6 millimeter mönsterdjup för sommardäck och minst 3 millimeter för vinterdäck.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Tjocke Farbrorn:
    6 juli, 2017

    Jag har påsulat michelin året runt däck
    Det var inga hinder enl säljaren.
    Nu ligger de i ngn sorts gråzon avs tekniska egenskaper.
    Ingen säljare som sa stopp, snarare tvärtom.
    Är det då inte så att man lär sig kompensera för de längre bromssträckorna o attdänka farten
    skillnaderna märks inte då i svenska farter.

Lästips:

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Anamaria Lara Sjögren kör kranväxlare och är med i långköraren Svenska Truckers på TV3. Programmet är nu inne på sin nionde säsong.

Anamaria är med i Svenska Truckers

Åkeri. Anamaria Lara Sjögren har jobbat i åkeribranschen sedan hon tog studenten. Hon har just skrivit på för ytterligare två nya säsonger av Svenska Truckers. – Jag kollar inte själv längre, kan inte se mig själv på tv, säger hon.

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.