Antal varslade, diagram
Rekordmånga varslas

Viruset slår ut jobben

Coronakrisen. På ett par veckor skakade coronaviruset om arbetsmarknaden i grunden. Transportbranschen tillhör de hårdast drabbade – för flyg och taxi har kunderna närmast helt försvunnit. Varslen om uppsägningar nådde redan i mars historiskt mörka tal.

Arbetsgivarnas varsel om uppsägningar nådde historiskt höga nivåer i mars. Fram till den 21 april hade över 60 000 anställda varslats om att de kan förlora jobbet. I gruppen transport och magasinering ingår bland annat lastbilschaufförer, anställda inom taxi, terminal- och lagerpersonal, hamnarbetare, flygplatspersonal, sjömän, bussförare och lokförare.
(Källa: Arbetsförmedlingen)

Krisen liknas vid krigstillstånd

nnica Collstam
Förhandlar om framtiden för taxi. Annica Collstam, ombudsman med ansvar för taxi på Transports Stockholmsavdelning. Foto: Jan Lindkvist

Ingen har svar på när ”undantagstillståndet” hävs. Viruset slog direkt och hårt mot taxinäringen, som kämpar för överlevnad.

På Transports Stockholmsavdelning sliter ombudsmannen Annica Collstam, som har ansvar för taxiavtalet. För två månader sedan hade hon inte ens en mapp märkt corona. Nu är hennes arbetsdagar extremt långa.

Förhandlingarna om varsel och permitteringar måste gå undan. Men allt ska förhandlas och protokollföras.

– Jag är inte ensam, vi fördelar det som går. Alla tar förhandlingar. Och jag har bra stöd från förbundet centralt, säger hon.

Många drabbade

Korttidspermitteringen inom taxi i Stockholm, den 16 april:

  • 1 877 personer.
  • 316 åkerier.
  • 46 åkerier, samt två beställarcentraler, väntar på överenskommelser.

– Det är dem vi hunnit få in i systemet nu, när halva vecka 16 gått, säger Annica Collstam.

Under det korta samtalet med Transportarbetaren landar ytterligare åtta ärenden i hennes dator.

– I en första våg fick vi in ansökningar från åkerier som gett fullmakt åt Taxi Stockholm, nu kommer enskilda åkare.

Samtliga åkerier som lämnat fullmakt åt Taxi Stockholm ville permittera på den då gällande maxnivån, 60 procent. Dessa åkerier har också förbundit sig att betala minst garantilön. Även majoriteten av övriga vill utnyttja möjligheten att arbetsbefria anställda på 60 procent, med statligt stöd.

Transport går inte med på att företag kombinerar uppsägning med korttidspermittering. Det innebär att ombudsmännen måste undersöka att de som söker om permitteringsstöd inte samtidigt varslat de anställda om uppsägning. Åkerier som har överenskommelse med Taxi Stockholm måste i så fall säga upp den överenskommelsen. Vilket också betyder förhandlingar, ofta samma dag.

Samtidigt finns en stor oro inför kommande lönevecka. På fredagen ska lönen ut. Men finns det pengar?

– Vi får mycket frågor om det och har förberett oss. Har de kollektivavtal kan vi kräva garantilön, säger Annica Collstam.

– Vi måste rädda det som räddas kan. Och jag hoppas att det är de seriösa inom taxi som klarar sig.

10 000 permitterade

I mitten av mars kom SAS chockbesked: Flygbolaget permitterar 10 000 anställda. En månad senare, den 15 april: Malmö hamn säger upp 40 anställda. Egna sparpaket och statliga stödpaket räcker inte för Skandinaviens största bilhamn. Bilfabrikerna stängde, bilförsäljningen störtdök.

Dagen efter: Korttidspermittering i Mönsterås hamn, 30 berörda. Kraftigt minskad efterfrågan på virke från Storbritannien och Irland till följd av pandemin.

Svenska Taxiförbundet går samma vecka ut med krav på riktat stöd. Taxikonkurserna ökade med 200 procent i mars jämfört med samma månad förra året.

Alla inom åkerinäringen har påverkats. Branschorganisationen Sveriges Åkeriföretag undersökte hur viruset har slagit. Värst drabbade är åkare inriktade på distribution.

Hälften av företagen har fått färre uppdrag. Mer än var femte åkare inom distribution har eller kommer att säga upp personal.

Hos dem som kör livsmedel har 42 procent fått mindre att göra, samtidigt som 23 procent tvärtom fått mer jobb. Bäst har hittills skogstransporterna klarat sig, 85 procent av skogsåkerierna har oförändrad arbetsbelastning.

”Stor skillnad mellan olika näringar”

Marcus Dahlsten
Marcus Dahlsten. Foto: Lena Engstrand

Marcus Dahlsten är vd för Transportföretagen. Han beskriver coronakrisen som mer lik ett krigstillstånd än en lågkonjunktur. Samtidigt framhåller han att det är stor skillnad mellan olika näringar. Arbetsgivarorganisationen består av nio olika förbund.

– För persontrafiken är det akut. Bussbolag, flyg, taxi… Efterfrågan sjönk i stort sett till noll från en dag till en annan, säger han.

Exemplen är många. Lågmarginalföretag utan mycket sparat. När, eller om,  allt återgår till det vanliga vill Marcus Dahlsten inte säga något bestämt om.

– Även om krisen är över kommer det att ta lång tid, år, innan det blir som tidigare. Ett segment som har det oerhört svårt är beställningsbussföretag. Det kommer att dröja länge innan pensionärer vill åka till Holland och titta på tulpaner.

Transportföretagen vill liksom facket se möjligheten att permittera på 100 procent. Arbetsgivarorganisationen välkomnar visserligen regeringens senaste utökning, att med statligt stöd kunna permittera på 80 procent. Men det är inte tillräckligt.

– Just för transportsektorn är det viktigt att kunna permittera ner till 0. Efterfrågan är helt borta. En restaurang kan ju ha take away, ett flygbolag kan inte ”bara flyga lite”. SAS har ett plan i luften, för samhällsviktiga transporter, säger Marcus Dahlsten.

Kontantstöd

Transportföretagen driver också frågan om kontantstöd till företag vars omsättning fallit kraftigt, utifrån nyckeltal. Danmark har redan infört modellen efter att EU-kommissionen gett klartecken. Norge har följt efter. Men även om det finns ett politiskt stöd för kontantstöd har den svenska regeringen hittills varit emot.

Marcus Dahlsten är dock optimistisk när det gäller avtalsrörelsen, att den blir av i höst:

– Det är ju en bit kvar till oktober.

Däremot vill arbetsgivarorganisationens vd inte säga något om kommande förhandlingar, än mindre tala om utrymme för löneökningar.

– I grund och botten känner jag inte en oro för transport som bransch. Däremot är det oerhört viktigt att vi behåller strukturer, som för inrikesflyget. Strukturer som är nödvändiga för en så vettig återstart som möjligt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Lennart:
    28 april, 2020

    Jag förstår inte vad permitteringar upp till 100 % skall hjälpa företag med leasingfordon och andra fasta kostnader när dom löper vidare, bättre att göra som Thomas Morell skrev till Eneroth om ett tillfälligt stopp för cabotagetransporter. Det hade kunnat hjälpt en del svenska åkerier, men det gav inget positivt gehör från Eneroth.

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Regeringen: Strängare regler för arbetslösa

Arbetslöshet. (UPPDATERAD) Stramare regler och hårdare sanktioner för den som inte följer reglerna. Den inriktningen på arbetslöshetsförsäkringen annonserar regeringen. "Trist, men inte oväntat att regeringen fokuserar på att misstänkliggöra arbetslösa som arbetsovilliga och smitare."

Arbetsförmedlingen Malmö

Nu ökar varslen inom transportbranschen

Arbetslöshet. I december ökade antalet inskrivna på Arbetsförmedlingen. Samtidigt pekar varselsiffrorna inom transportområdet kraftigt uppåt.

Transportarbetarens logga

The Course Starting Point

Utbildning. Här börjar det – Startpunkten på engelska är en chans för fler att få en introduktion till den egna fackföreningen.

Flera krav på Renova efter dödsolycka

Arbetsmiljö. Renova måste ha bättre rutiner och instruktioner. Det är några av de krav som Arbetsmiljöverket ställer på företaget efter den arbetsplatsolycka där Lars-Ingemar Krook omkom förra året.

Det våras för miljözonen

Trafikpolitik. Efter flera turer i domstol har förvaltningsdomstolen sagt ja till att införa en miljözon i centrala Stockholm. Om det går enligt plan görs det nu i vår.

Lastbil på väg

Polisen fokuserar på yrkestrafik

Vägtrafik. Den här veckan pågår en av Polisens trafikveckor. Det betyder extra fokus på kontroll av yrkestrafiken i hela landet.

Skattefusk för 100 miljoner kronor inom åkeribranschen

Åkeri. Totalt 100 miljoner kronor som skulle ha betalats in i skatt. Det upptäckte Skatteverket när man kontrollerade landets åkerier under 2021 till och med 2024. Lejonparten gäller fusk och fel kring löner och arbetsgivaravgifter som inte redovisats.

Regeringen: Strängare regler för arbetslösa

Arbetslöshet. (UPPDATERAD) Stramare regler och hårdare sanktioner för den som inte följer reglerna. Den inriktningen på arbetslöshetsförsäkringen annonserar regeringen. "Trist, men inte oväntat att regeringen fokuserar på att misstänkliggöra arbetslösa som arbetsovilliga och smitare."

Uppdrag Transportombud
Linnea Hammarqvist, Patrik Nilsson och Ida Hallberg utanför Scania där Avarn Security tog över bevakningsuppdraget sommaren 2024. Och där Ida klev in som Transportombud. Foto: Lilly Hallberg

Fackets ombud på golvet

Fackligt arbete. Till Ida Hallberg vände sig kollegorna med förtroende i en turbulent tid. Som ombud tog hon frågor vidare direkt, kom tillbaka med info. Och skapade närhet till facket på arbetsplatsen.

Snabbkoll
Håller du på att duka under av alla arbetsuppgifter, krav och måsten? Hoppa inte över lunchen! Din arbetsgivare är skyldig att kontinuerligt kolla upp din arbetsbelastning och se till att du får tid för återhämtning. Illustration: Mattias Käll

Så skapar vi ett bättre arbetsklimat

Skyddsronder. Den fysiska arbetsmiljön är viktig, men hur vi mår psykiskt och socialt minst lika angeläget. För att förebygga stress, utbrändhet och psykisk ohälsa ska psykosociala skyddsronder göras på landets arbetsplatser minst en gång per år, enligt arbetsmiljölagen.

Hur kan LO försvara AMF:s investering i Uber?

Debatt. Landorganisationen i Sverige (LO) representerar 13 fackförbund och ska vara en ledande kraft i arbetsrättsliga frågor. Efter en granskning av Expressen framgår det dock att LO, genom sitt ägandeskap i AMF, har investerat sina medlemmars pengar i Uber – vars affärsmodell möjliggör orimliga arbetstider och slavlika löner för sina anslutna förare.

Arbetsliv
Pedagogen Liliane Jbeilly har nära till skratt och visar ord och uttryck med hela kroppen för att Walid Dahda, Abdulnasser Alzoukani och kollegorna ska hänga med. Foto: Justina Öster

Här får de anställda lära sig svenska på arbetstid

SFI. 2025 är här. ”Har ni några önskningar”, frågar läraren Liliane Jbeilly. ”Jag vill bli rik”, svarar en av de anställda på TPL Postnord i Ljungby med ett gott skratt. De deltar i ett projekt, finansierat av EU och arbetsgivaren, och tränar svenska. På arbetstid.

Arbetsförmedlingen Malmö

Nu ökar varslen inom transportbranschen

Arbetslöshet. I december ökade antalet inskrivna på Arbetsförmedlingen. Samtidigt pekar varselsiffrorna inom transportområdet kraftigt uppåt.

Tema: Konfliktvapnet
Svensk strejkrätt. Illustration: Ingrid Fröhlich

Nu ska facket avväpnas

Strejkrätten. Fackliga sympatier i Tesla-konflikten har väckt en gammal fråga till liv. Röster höjs för att begränsa strejkrätten.

Richard Berglund, truckförare på Volvo, och Daniel Vänman, vaktmästare på Bilia är strejkvakter varje fredag. Här värmer de sig en stund i byggboden som står på andra sidan gatan från Teslas verkstad. Foto: John Antonsson

Fotfolket som inte ger upp hoppet om Tesla

Strejkrätten. Strejken har pågått sedan den 27 oktober 2023. Strejkvakterna står utanför Tesla i Umeå under alla öppna dagar. Richard Berglund och Daniel Vänman har stått minst en dag i veckan sedan strejken utbröt.