Droger på jobbet

”Vissa rehabiliterar andra avskedar”

Alna. Företagen famlar, rådfrågar fack och arbetsgivarorganisationer om hur de ska hantera narkotikamissbruk. Tydliga regler saknas, därför blir stöd, uppsägning eller avsked i hög grad upp till arbetsgivarnas goda vilja.

Ingela Eriksson, Alna.
Ingela Eriksson. Foto: Alna

Informationsansvariga Ingela Eriksson vid Alna sätter fingret på otydligheten. Organisationen startades ursprungligen av arbetsgivare och fack för att hjälpa till med råd, stöd och utbildning kring droger. Alna erbjuder också utredningar och behandling.

– Illegala droger är illegala. Det är därför arbetsgivarens ansvar blir otydligt och olika företag handskas med skadligt bruk på olika sätt. Många arbetsgivare säger tvärt att illegal verksamhet kan vi inte ha på vår arbetsplats, säger hon.

Facket stödjer sig på las, föreskrifter i arbetsmiljölagen och Socialförsäkringsbalken och hävdar att arbetsgivaren har rehabiliteringsansvar för narkotikaberoende anställda?

– I princip har arbetsgivaren det. Men så kommer vi till det kniviga, att narkotika är olagligt och då kan arbetsgivaren frisäga sig från sitt ansvar, hävdar Ingela Eriksson.

Hon beskriver cannabis som förrädiskt.

– Det kan sitta kvar i kroppens fettvävnad och ge utslag på test i upp till sex veckor. Men vi har nolltolerans för narkotika, enligt Svea rikes lag.

Lagstiftningen krockar och frågan skulle behöva tydliggöras, betonar Eriksson. Ändå uppfattar hon att många arbetsgivare är generösa och erbjuder anställda, som mår dåligt, behandling.

Ingela Eriksson ser drogtester som ett komplement till tydliga riktlinjer och utbildning av chefer och medarbetare.

– Enbart tester är att kasta pengarna i sjön, jämfört med utbildade chefer som ser tidiga tecken och vågar ta samtal. Riskerna för skadligt bruk är högre vid skift- och ensamarbete och då kan tester vara ett stöd, säger Ingela Eriksson.

Servicetrafik
Taxiträff i Söderhamn i slutet av februari. Fack, trafikföretag, politiker och tjänstemän från regionen samlades för att diskutera taxibranschen och offentliga upphandlingar. Foto: Lilly Hallberg

Striden för anständiga villkor

Taxi. När lägsta bud blir helt avgörande vid offentliga upphandlingar blir konsekvenserna ofta stora – för färdtjänstförare, för barn och sjuka beroende av transport, för trafikföretag. Och ytterst för alla skattebetalare.

Sohail Samadi väntar på körning utanför Gävle sjukhus. Han kör för Bocken taxi, ett av 25 bolag som X-trafik upphandlat trafik av. Foto: Lilly Hallberg

Sohail söker annat jobb

Taxi. Utanför Gävle sjukhus väntar Sohail Samadi. Han tycker att det fungerar bra att köra serviceresor för Gävlebolaget Bocken taxi men att det är svårt att klara sig på lönen.

Automatisk förtöjning
Med stora vakuumplattor sugs fartygen in till en av kajerna i Kapellskärs hamn, en process som går tyst till och tar omkring 30 sekunder.

Hamnen där skeppen sugs fast

Kapellskär. Plötsligt är fartyget i väg. Lösgjort från de stora vakuumplattorna på ett nästan overkligt, ljudlöst vis. Kapellskär i Roslagen är först i landet med automatisk förtöjning – vid anlöp tar det 30 sekunder att suga in M/S Finnsirius till kajen.

Snabbkoll
Håller du på att duka under av alla arbetsuppgifter, krav och måsten? Hoppa inte över lunchen! Din arbetsgivare är skyldig att kontinuerligt kolla upp din arbetsbelastning och se till att du får tid för återhämtning. Illustration: Mattias Käll

Så skapar vi ett bättre arbetsklimat

Skyddsronder. Den fysiska arbetsmiljön är viktig, men hur vi mår psykiskt och socialt minst lika angeläget. För att förebygga stress, utbrändhet och psykisk ohälsa ska psykosociala skyddsronder göras på landets arbetsplatser minst en gång per år, enligt arbetsmiljölagen.

Hur kan LO försvara AMF:s investering i Uber?

Debatt. Landorganisationen i Sverige (LO) representerar 13 fackförbund och ska vara en ledande kraft i arbetsrättsliga frågor. Efter en granskning av Expressen framgår det dock att LO, genom sitt ägandeskap i AMF, har investerat sina medlemmars pengar i Uber – vars affärsmodell möjliggör orimliga arbetstider och slavlika löner för sina anslutna förare.

Arbetsliv
Pedagogen Liliane Jbeilly har nära till skratt och visar ord och uttryck med hela kroppen för att Walid Dahda, Abdulnasser Alzoukani och kollegorna ska hänga med. Foto: Justina Öster

Här får de anställda lära sig svenska på arbetstid

SFI. 2025 är här. ”Har ni några önskningar”, frågar läraren Liliane Jbeilly. ”Jag vill bli rik”, svarar en av de anställda på TPL Postnord i Ljungby med ett gott skratt. De deltar i ett projekt, finansierat av EU och arbetsgivaren, och tränar svenska. På arbetstid.

Tema: Konfliktvapnet
Svensk strejkrätt. Illustration: Ingrid Fröhlich

Nu ska facket avväpnas

Strejkrätten. Fackliga sympatier i Tesla-konflikten har väckt en gammal fråga till liv. Röster höjs för att begränsa strejkrätten.

Richard Berglund, truckförare på Volvo, och Daniel Vänman, vaktmästare på Bilia är strejkvakter varje fredag. Här värmer de sig en stund i byggboden som står på andra sidan gatan från Teslas verkstad. Foto: John Antonsson

Fotfolket som inte ger upp hoppet om Tesla

Strejkrätten. Strejken har pågått sedan den 27 oktober 2023. Strejkvakterna står utanför Tesla i Umeå under alla öppna dagar. Richard Berglund och Daniel Vänman har stått minst en dag i veckan sedan strejken utbröt.

Valda ombud på sina platser i kongresshallen i Örebro, 2022.

Få utlandsfödda i Transports topp

Representation. Mer än var femte medlem i Svenska Transportarbetareförbundet är i dag född i ett annat land än Sverige. Det syns inte i förbundets ledning – än.

Digitalisering & AI
Transports utredare Jenny Wrangborg och terminalarbetaren Victor Dahlin diskuterar omvandling av yrket, realitet och möjligheter, fackets roll och påverkan av automation på det dagliga arbetet.

Så ser vi på AI och automation

Lager & terminal. Vi möttes på Transports förbundskontor för att tala konsekvenser av algoritmisk styrning på jobbet. Så här sammanfattade ett AI-verktyg vad det handlade om: ”Intervju med lagerarbetare och fackliga företrädare om digitalisering och automation” – rätt korrekt, men på riktigt mer ett samtal.