Visst finns tekniken

Debatt. Utlåtandet att det inte finns ny teknik som skulle kunna ersätta dagens bensin och diesellastbilar känns ytterst märkligt. Tekniken är det minsta problemet, det handlar om ambitionen och politiska beslut. Det skriver Ulf Jarnefjord, regionalt skyddsombud på Transports avdelning 3 (Göteborg), i en replik på Transports remissvar till ”Fossilfrihet på väg” (SOU 2013:84)

I stora delar av Europa kör trådbundna el-bussar på stadens gator, vilket redan fanns i många städer i Sverige under min ungdom. Både i Sverige och på flera håll i Europa förekommer storskaliga försök med ellastbilar, en enkel och billig teknik där befintligt vägnät kan användas. Sista biten när man kopplar bort sig från den trådbundna elen kan olika typer av elhybrider användas. Elen ska självklart produceras av vatten, vind, sol, våg eller annan miljövänlig källa.

Det är riktigt att det tidigare har funnit problem med biogas för tunga fordon men nu finns det mycket som pekar på att teknik och marknad börjar mogna. Nyligen har en svensk lastbilstillverkare lanserat en ny gasmotor och en annan har lanserat flera modeller med metandieselteknik både för komprimerad och flytande gas. Metandieselteknik innebär att dieselmotorn körs på 50-90% metan (naturgas eller biogas) och resten diesel. Transportarbetaren har tidigare skrivit om olika typer av lastbilsbränslen 2013-03-06. Även vätgas som bränsle har en framtida möjlighet och redan idag finns flera lokalbussar i Oslo som drivs med vätgas.

Det finns stora behov av styrmedel som styr mot fler tunga miljölastbilar på vägarna. Hittills har de flesta styrmedel på nationell nivå som gynnat förnybara drivmedel omfattat lätta fordon. Det som behövs är tydliga politiska beslut och styrmedel som leder till att visionen om en fossilfri fordonsflotta infrias. Det tragiska i denna ekvation är marknadslösningen med det billigaste priset, slår ut teknikinvesteringar, teknikutveckling, forskning och leder till social dumping.  Seriösa åkerier i Sverige och andra länder får svårt att konkurrera på lika villkor och investeringar i miljövänliga fordon blir en orimlighet, vilket i sin tur leder till en negativ spiral där utveckling och investeringar riskerar att hämmas när efterfrågan är liten eller minskar. Våra gemensamma skattepengar som skulle kunna gå till investeringar i ny infrastruktur typ elvägar och järnväg, används istället till skattesänkningar så att vi kan köpa mer av det vi inte behöver och till Thailandsresor.

Dessutom går våra skattepengar till att subventionera fossila bränslen. Sverige använder dubbelt så mycket av de gemensamma tillgångarna till användandet av fossila bränslen som till den förnyelsebara energin. Totalt sett handlar det om 26 miljarder svenska kronor årligen till fossila bränslen, visar siffror från OECD. Motsvarande siffra till den förnyelsebara energin är 12,3 miljarder årligen, enligt tidningens ETC:s sammanställning av regeringens siffror. Det är särskilt egendomligt i och med att Sverige är med i Friends of Fossil Fuel Subsidy Reform, en internationell sammanslutning som vill avskaffa alla fossila subventioner.

Tekniken är inte det stora problemet utan viljan att förändra och ta ansvar för kommande generationer. Självklart måste vi ha ett ekonomiskt system som inte bara prioriterar det lägsta priset oavsett vad kostnaden är för våra gemensamma tillgångar och planetens gränser. Ett hållbart samhälle bygger inte bara på teknikförändring utan vi måste förändra vårt konsumtionsmönster och fundera över vad det är som gör oss lyckliga och skapar riktig tillfredställelse i livet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

förarlös taxi

Musk presenterade förarlös taxi

Teknik. I mitten av oktober presenterade Elon Musk Teslas nyaste produkt. En förarlös taxi utan ratt. Det är en tvåsitsig bil med måsvingedörrar.

Den självkörande fyrhjulingen som projektet utvecklat för autonoma mätningar. Foto: Christine Grafström.

Drönare och självkörande fordon i flygplatsforskning

Teknik & trafik. Mittuniversitetet har gjort flera framsteg i forskningen om ny teknik på flygplatserna. De gör bland annat tester med självkörande fyrhjuling och drönarövervakning.

VTI ska bland annat undersöka hur klimatförändringar påverkar gamla flygfält. Foto: Justina Öster

Forskning om framtidens flyg

Flyg. Stora satsningar pågår för att utveckla ny teknik och nya ­bränslen inom flyget. Nu ska forsknings­institutet VTI i tre projekt bidra till att bredda forskningen och bland annat undersöka hur batteriladdning på flygplatser kan gå till.

Tysk natt

Davids krönika. Jag gillar Tyskland och jag kommer bra överens med tyskar. Hundratals gånger har jag kört genom landet och lossat och lastat på vägen. Bara vid något enstaka tillfälle har det varit problem.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Låt oss gå all in med julbestyr i december

Novent. Precis som förra året var september månad ovanligt varm och om det fortsätter så här, kommer september förvandlas till en sommarmånad. Trots grönska och värme ser jag de första julsakerna till försäljning och medelst ett mejl får jag veta att det går att beställa årets glögg. Jag förfasas. I september?!

Arbetare syns sällan i media

Klass. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.

Får vi stanna eller måste vi lämna?

Upphandling. Ordet upphandling får mig att rysa av obehag. Upphandling är den process som företag, organisationer med flera använder för inköp av varor och/eller tjänster. I min bransch handlar det främst om bevakningstjänster.

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.

Allt har blivit så dyrt

Ledare. Det tredje och fjärde av fem av Transports avtalsråd pågår just nu. Förtroendevalda från hela landet har samlats och diskuterat fram och tillbaka för att ta fram krav inför de kommande avtalsförhandlingarna. Förhandlingar som kommer allt närmare.

Lönedumpning hotar Europas transportsektor – kommer EU-kommissionen att agera?

Lönedumpning. Arbetsvillkoren för Europas transportarbetare är under press. Dåliga arbetsförhållanden, bristande kontroll och lönedumpning hotar arbetarnas trygghet och leder till osund konkurrens och kriminalitet i transportsektorn. I det här läget krävs det politiker som står upp för Sveriges och Europas arbetare. I dag startar utfrågningarna av de blivande EU-kommissionärerna. Mitt krav på den nya transportkommissionären är tydligt. Kommer han att presentera konkreta lagstiftningsförslag som förbättrar arbetsvillkoren för arbetarna i alla transportslag? Det vore inte en dag för tidigt.

Återigen får chaufförerna ta kostnaden

Debatt. Färdtjänstchauffören och skyddsombudet Ronnie Persson riktar skarp kritik mot Region Värmlands upphandling av servicetrafik. Anders Wahlén, servicetrafikchef i regionen har svarat. Slutreplik från Ronnie Persson.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Hederliga gängkriminella?

Kriminalitet. Är svenska gängkriminella bättre än invandrade gängkriminella? Ja det verkar nästan så. De kanske värnar svenska värderingar med små röda stugor med svenska flaggor på tomten? Ja de till och med värnar den svenska demokratin!

Nämn aldrig att du kör lastbil!

Hälsa. Nämn inte att du kör lastbil. I varje fall inte under ett läkarbesök för då kan det gå riktigt illa.

Verkligheten

Musik. Det är tråkigt att diska. Så jag ställer upp cd-spelaren på köksbordet, stoppar i en gammal cd med The Latin Kings – och hoppas att det ska gå bra den här gången. Det gör det inte.

Arbetare syns sällan i media

Krönika. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.

Den fackliga kampen är global

Ordförandeord. Vikten av internationellt fackligt samarbete kan aldrig underskattas. Vårt förbund arbetar inom ett flertal internationella federationer.

Friskvård och skyddsombud

Ledare. Arbetsmiljöverkets statistik visar en otäck ökning både på antalet dödsfall relaterade till arbetsplatsolyckor och anmälda arbetsolyckor som ledde till sjukfrånvaro.

Med samlad kraft kan vi få ett slut på Teslakonflikten

Öppet brev. Teslakonflikten har nu pågått under en så lång tid att det saknar motsvarighet i modern svensk fackföreningshistoria. Sverige har åter arbetsköpare som organiserar storskaligt strejkbryteri.

Fusket och utnyttjandet måste få ett slut!

Debatt. Varje år kommer chaufförer från övriga Europa till Sverige för att arbeta. Sex månader i sträck, långt från sina familjer, bor de i sina lastbilar – sover, äter och arbetar till mycket låga löner och ofta orimliga villkor – innan dem åker hem för några dagars vila. Sedan börjar cykeln om igen. Denna verklighet är oacceptabel.

Men våra villkor då?

Debatt. Läste i senaste numret av Transportarbetaren om Andres som fick gå efter att han drack energidryck på sin mack. Eftersom jag själv är stationsanställd så fick det mig att tänka på några saker.