Vittnesmål från ombudsmän och regionala skyddsombud

Transportbranschen. Under årens lopp har Transports ombudsmän och regionala skyddsombud hanterat flera fall av sexuella trakasserier, övergrepp och sexistiska kommentarer på arbetsplatserna. Här är en del av vittnesmålen.

”Det värsta jag varit med om är när en ung kvinna utsattes för allvarliga övergrepp av en manlig provanställd. Jag hjälpte skyddsombudet i samtalen med företaget. Vi uppmuntrade kvinnan så att hon gjorde en polisanmälan. Företaget polisanmälde också händelsen och avslutade mannens anställning.”

Regionalt skyddsombud

 

”På en arbetsplats där det skickades nakenbilder var jag med och fick arbetsgivaren att ta tag i detta. Det slutade med att arbetsgruppen delades upp efter kön.”

Regionalt skyddsombud

 

”På två olika arbetsplatser har två olika mellanchefer fått lämna sina arbetsuppgifter efter att jag vänt mig till deras arbetsgivare. I båda fallen handlade det om deras kommentarer, fortsatta intresse och idoga meddelanden till en kvinna trots att de hade blivit avvisade.”

Regionalt skyddsombud

 

”En medlem berättade om en manlig kollega som sökte upp henne på jobbet och hemma. Som gjorde närmanden och uppvaktade henne trots att hon inte ville det. Jag, arbetsledningen och den utsatta konfronterade honom, och när han insåg att polisanmälan hotade valde han att säga upp sig.”

Regionalt skyddsombud

 

”Jag har haft flera fall där kvinnor som jobbar på bensinmack råkat ut för kunder som har tafsat på dem. De utsatta ville inte polisanmäla. Jag samtalade med arbetsgivarna och de var bra. Kunderna stängdes av och fick inte komma till macken.”

Ombudsman

 

”Utsatt själv inom facket? Ja, tyvärr. En och annan man har försökt ta sig friheter och man försöker hålla sig undan vissa personer. Senast tog ledningen tag i det och hade allvarliga samtal med mannen.”

Ombudsman

 

”En medlem berättade om en bekant som var utsatt på en transportarbetsplats. Jag besökte arbetsplatsen och pratade allmänt om jargonger och trakasserier. Hoppas att den utsatta nu ska ta kontakt med mig så att vi kan agera.”

Ombudsman

 

”Jag har haft ett självständigt säsongsjobb i nio år, sju månader per år. Men när jag skulle jobba i en annan arbetsgrupp gjorde männen klart för mig att jag som kvinna inte fick göra någonting, jag blev degraderad, trakasserad och mobbad. Facket hjälper mig, men vi har stött på problem eftersom jag inte har varit tillsvidareanställd och inte längre får säsongsjobben.”

Medlem

”Blir det stopp nu när vi försöker driva hennes ärende via företagshälsovården är diskrimineringsombudsmannen nästa steg.”

Medlemmens ombudsman

 

”Ett manligt tidningsbud förföljde sin kvinnliga kollega fysiskt med sin bil, men också med telefonsamtal, sms, lappar och brev. Han krävde att få åka med henne i bilen. Mannen blev varnad av arbetsgivaren, och vi stöttade kvinnan att göra en polisanmälan. Men det slutade med att kvinnan sade upp sig.”

Regionalt skyddsombud

 

”En manlig chef stoppade in handen mellan en anställds ben. Han sa till henne att han ”skulle känna på materialet på stolen”. Till detta kom oförskämda anspelningar och upprepade sexuella inviter trots att hon sagt nej. Jag konfronterade chefer högre upp och mannen fick en varning. Ett par månader senare, när han hade fortsatt att skriva till kvinnan, blev han avskedad och fick lämna arbetsplatsen på stående fot.”

Ombudsman

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

2025 handlar om nya avtal

Ledare. Året börjar gå mot sitt slut. En tid för reflektion infinner sig när man lämnar någonting. Så är det i alla fall för mig. Under 2024 har vi på Transportarbetaren arbetat med att se hur tidningen ska se ut i ny kostym nästa år.

Spegling i sidorutor på gul färdtjänstbuss

Taximål i domstol

Taxi. I våras stämde Transport taxibolaget Telepass för kollektivavtalsbrott. Den 14 oktober möttes parterna i Arbetsdomstolen (AD) för en första muntlig förberedelse i målet.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Digitalisering & AI
Transports utredare Jenny Wrangborg och terminalarbetaren Victor Dahlin diskuterar omvandling av yrket, realitet och möjligheter, fackets roll och påverkan av automation på det dagliga arbetet.

Så ser vi på AI och automation

Lager & terminal. Vi möttes på Transports förbundskontor för att tala konsekvenser av algoritmisk styrning på jobbet. Så här sammanfattade ett AI-verktyg vad det handlade om: ”Intervju med lagerarbetare och fackliga företrädare om digitalisering och automation” – rätt korrekt, men på riktigt mer ett samtal.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Kultur
Jul på väg. Stockholms centralstation inför första advent. Foto: Lilly Hallberg

Årets julklapp speglar tidsandan

God jul! Hoho, här kommer tips och råd på julklappar, gåvor och upplevelser till andra och sig själv under långhelgerna. Där de röda dagarna i år ligger så att chansen till lång sammanhängande ledighet är ovanligt stor.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.

Väktare: ”Lite tunna anklagelser mot Securitas”

Bevakning. Kollegorna pratar en del efter Uppdrag gransknings avslöjande i SVT om ett nytt mutbrott på bevakningsjätten Securitas – i samband med en ny miljonupphandling i Malmö. Men inte alls så mycket som förra gången.

Så många spritpraliner kan du äta och ändå köra

Trafik. ”Jag har bara ätit praliner med likör.” Det är en förklaring som nästan aldrig fungerar för den som misstänks för rattfylla. Men det finns godis med sprit som kan ge utslag vid blåsprov. Då krävs det i snitt att i ett svep ha ätit 51 spritfyllda praliner för män, för kvinnor "bara" 34 stycken.

Stockholm överklagar pausad miljözon

Trafikpolitik. Länsstyrelsen har pausat införandet av Stockholms nya miljözon i väntan på prövning i rätten. Nu överklagar kommunen beslutet till Transportstyrelsen.