Vittnesmål från ombudsmän och regionala skyddsombud

Transportbranschen. Under årens lopp har Transports ombudsmän och regionala skyddsombud hanterat flera fall av sexuella trakasserier, övergrepp och sexistiska kommentarer på arbetsplatserna. Här är en del av vittnesmålen.

”Det värsta jag varit med om är när en ung kvinna utsattes för allvarliga övergrepp av en manlig provanställd. Jag hjälpte skyddsombudet i samtalen med företaget. Vi uppmuntrade kvinnan så att hon gjorde en polisanmälan. Företaget polisanmälde också händelsen och avslutade mannens anställning.”

Regionalt skyddsombud

 

”På en arbetsplats där det skickades nakenbilder var jag med och fick arbetsgivaren att ta tag i detta. Det slutade med att arbetsgruppen delades upp efter kön.”

Regionalt skyddsombud

 

”På två olika arbetsplatser har två olika mellanchefer fått lämna sina arbetsuppgifter efter att jag vänt mig till deras arbetsgivare. I båda fallen handlade det om deras kommentarer, fortsatta intresse och idoga meddelanden till en kvinna trots att de hade blivit avvisade.”

Regionalt skyddsombud

 

”En medlem berättade om en manlig kollega som sökte upp henne på jobbet och hemma. Som gjorde närmanden och uppvaktade henne trots att hon inte ville det. Jag, arbetsledningen och den utsatta konfronterade honom, och när han insåg att polisanmälan hotade valde han att säga upp sig.”

Regionalt skyddsombud

 

”Jag har haft flera fall där kvinnor som jobbar på bensinmack råkat ut för kunder som har tafsat på dem. De utsatta ville inte polisanmäla. Jag samtalade med arbetsgivarna och de var bra. Kunderna stängdes av och fick inte komma till macken.”

Ombudsman

 

”Utsatt själv inom facket? Ja, tyvärr. En och annan man har försökt ta sig friheter och man försöker hålla sig undan vissa personer. Senast tog ledningen tag i det och hade allvarliga samtal med mannen.”

Ombudsman

 

”En medlem berättade om en bekant som var utsatt på en transportarbetsplats. Jag besökte arbetsplatsen och pratade allmänt om jargonger och trakasserier. Hoppas att den utsatta nu ska ta kontakt med mig så att vi kan agera.”

Ombudsman

 

”Jag har haft ett självständigt säsongsjobb i nio år, sju månader per år. Men när jag skulle jobba i en annan arbetsgrupp gjorde männen klart för mig att jag som kvinna inte fick göra någonting, jag blev degraderad, trakasserad och mobbad. Facket hjälper mig, men vi har stött på problem eftersom jag inte har varit tillsvidareanställd och inte längre får säsongsjobben.”

Medlem

”Blir det stopp nu när vi försöker driva hennes ärende via företagshälsovården är diskrimineringsombudsmannen nästa steg.”

Medlemmens ombudsman

 

”Ett manligt tidningsbud förföljde sin kvinnliga kollega fysiskt med sin bil, men också med telefonsamtal, sms, lappar och brev. Han krävde att få åka med henne i bilen. Mannen blev varnad av arbetsgivaren, och vi stöttade kvinnan att göra en polisanmälan. Men det slutade med att kvinnan sade upp sig.”

Regionalt skyddsombud

 

”En manlig chef stoppade in handen mellan en anställds ben. Han sa till henne att han ”skulle känna på materialet på stolen”. Till detta kom oförskämda anspelningar och upprepade sexuella inviter trots att hon sagt nej. Jag konfronterade chefer högre upp och mannen fick en varning. Ett par månader senare, när han hade fortsatt att skriva till kvinnan, blev han avskedad och fick lämna arbetsplatsen på stående fot.”

Ombudsman

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Taxiträff i Söderhamn i slutet av februari. Fack, trafikföretag, politiker och tjänstemän från regionen samlades för att diskutera taxibranschen och offentliga upphandlingar. Foto: Lilly Hallberg

Striden för anständiga villkor

Taxi. När lägsta bud blir helt avgörande vid offentliga upphandlingar blir konsekvenserna ofta stora – för färdtjänstförare, för barn och sjuka beroende av transport, för trafikföretag. Och ytterst för alla skattebetalare.

David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Äntligen en bok där facket är med

Davids krönika. Egentligen borde jag kanske inte göra reklam för mig själv och skriva detta. Men varför låta bli nu när jag har möjlighet? Min förra bok hette Den fredlösa och kom 2022. Nu är det dags igen och den nya boken heter Du är en av oss.

Håller du på att duka under av alla arbetsuppgifter, krav och måsten? Hoppa inte över lunchen! Din arbetsgivare är skyldig att kontinuerligt kolla upp din arbetsbelastning och se till att du får tid för återhämtning. Illustration: Mattias Käll

Så skapar vi ett bättre arbetsklimat

Skyddsronder. Den fysiska arbetsmiljön är viktig, men hur vi mår psykiskt och socialt minst lika angeläget. För att förebygga stress, utbrändhet och psykisk ohälsa ska psykosociala skyddsronder göras på landets arbetsplatser minst en gång per år, enligt arbetsmiljölagen.

Avtal 2025

Så tycker vi om nya transportavtalet

Åkeri / Terminal / Bärgning. Den 3 april blev Transports största avtal klart. Det gäller för lastbilsförare, terminal- och bärgningsarbetare samt budbilschaufförer från och med den 1 april 2025. Så här tycker några medlemmar om det nya tvååriga transportavtalet.

Avtal 2025
Transportavtalet 2023 - 2025.

Nytt avtal för åkeri, terminal och bärgning

Transportavtalet. 24 månader och ett totalt avtalsvärde på 6,8 procent blev resultatet för transportavtalet. Avtalet börjar gälla den 1 april 2025 och berör åkeri, terminal och bärgning.

Avtal 2025

”Förväntad kompromiss”

Kollektivavtal. Det kunde varit värre – men också bättre. Och oklart vad som egentligen är normerande, utöver lönenivå. Så kommenterar Transports ordförande Tommy Wreeth parterna inom industrins överenskommelse.

Avtal 2025

Klart med nytt industriavtal

Kollektivavtal. 6,4 procent, två år – i natt kom beskedet att fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om märket som blir vägledande för hela arbetsmarknaden i årets avtalsrörelse.

Avtal 2025

Förhandlingar in i det sista för ”märkesavtal”

Kollektivavtal. Senast vid midnatt ska fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om kollektivavtal – de avtal som utgör märket för löneökning i årets avtalsförhandlingar.

Bolt ger sig in i sjukresebranschen

Serviceresor. Bolt är ett av 14 taxibolag som kan få börja köra sjukresor åt Region Uppsala. Katastrof, anser facket, men regionen säger att de har följt lagen om upphandling.

Svårt komma framåt utan märket

Avtal 2025. Det går trögt i förhandlingarna mellan Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund. En konstruktiv dialog förs ändå säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Wolts bud i strejk – stöd från facket

Gigjobb. På lönedagen, den 25 mars, la Wolts matbud i Norrköping ned arbetet. Ersättningen är hopplöst låg med arbetsveckor på över 70 timmar, enligt de strejkande. Och trots att ingen är med i facket uttrycker Transports ombudsman sitt stöd.

Efter olyckan fick Alexander Eriksson köpa ny säng, flytta in på bottenvåningen i huset och använda rullstol. Sen blev det kryckor och nu kör han bil igen.

Alexander fick ersättning från Afa – till slut

Arbetsskada. Lastbilsföraren Alexander Eriksson fick sina knän krossade när en truck kom i rullning på flaket. Afa försäkring sa nej till hans begäran om ersättning för arbetsskada. Han gick till facket, Transportarbetaren skrev – och till slut fick ­Alexander rätt.

Nya regler för kombinerade transporter ska granskas

Åkeri. Hur har de skärpta reglerna för kombinerade transporter med flera olika transportslag påverkat godstransportbranschen? Det ska Transportstyrelsen och statliga analysmyndigheten Trafikanalys granska på uppdrag av regeringen.

Nya farligt gods-regler kan skapa problem

Åkeri. Den 1 juli 2025 ändras reglerna för ADR-transporter. Då måste alla dokument som rör transporter av farligt gods förvaras i förarhytten under färd. Det kan skapa stora problem, varnar Sveriges åkeriföretag.

Här tas sista avtalskraven fram

Avtal 2025. Avtalsrörelsen har sparkat i gång för taxiförare och flygplatsarbetare. I mitten av mars mejslade de fram sina krav.

Fler rattonyktra lastbilsförare stoppas i kontroller

Åkeri. Allt fler onyktra lastbilschaufförer stoppas av tullen som utökat sina kontroller. Trelleborgs hamn utmärker sig. Där hejdades 111 förare förra året och majoriteten, 74, var påverkade lastbilschaufförer.