Volvo: Det krävs flera olika energikällor för att ersätta oljan
El, gas eller biodiesel. Vad blir framtidslösningen för Volvo, som numera är världens största lastbilstillverkare? – 96 procent av allt bränsle som används vid transporter kommer fortfarande från oljan. Ett stort fokus ligger på energieffektivitet, säger miljöchef Lars Mårtensson.
Den som förväntar sig snabba, enkla svar på klimatfrågorna har inte så mycket att hämta på Volvo heller.
Lars Mårtensson konstaterar att sedan 1970-talet har lastbilarna blivit 100 gånger renare. Det gör att strålkastarljuset kunnat flyttas från svavel och skadliga partiklar till koldioxiden – den växthusgas som pekas ut som orsaken till jordens snabba uppvärmning.
När det gäller dieselmotorns relativt låga verkningsgrad kommer inget drastiskt att ske, förklarar Lars Mårtensson. Men många andra åtgärder återstår för att minska bränsleförbrukningen:
– För tunga lastbilar har vi de senaste 40 åren lyckats få ner förbrukningen från 4,5–5 liter diesel per mil till 2,75. Vi räknar med att kunna minska den med ytterligare 15 procent till 2025.
Lars Mårtensson plockar fram en bild på konceptbilen Super truck som Volvo byggt. Den är läckert strömlinjeformad och minskar bränsleåtgången med en tredjedel.
I likhet med Scania tror Volvo inte på ett enda bränsle, eller en enda energikälla, som ersättare när oljan fasas ut.
– Våra kunder är vana att köra på ett bränsle. Nu måste branschen tänka om. I framtiden kommer vi att få se ett helt spektrum. Vad ska kunden välja? Det blir inte lätt att svara på.
Hur ser Volvo på elektricitet? Lars Mårtensson påminner om att eldrivna fordon funnits i mer än 100 år. I New York rullade omkring 2 400 bilar år 1900. En tredjedel av dem hade elmotor.
Ända sedan 1980-talet har lastbilstillverkare jobbat med hybrider där el kombinerats med diesel eller gas. I dag har Volvo en lastbil med en elmotor och dieselmotor på samma drivlina. Den kan antingen köras på el eller diesel. Eller med båda drivkällorna samtidigt.
El ger många fördelar, påpekar Mårtensson. I nedförsbackar kan kraft återvinnas, eftersom en elmotor även fungerar som generator. I Volvos ögon är elektricitet inte bara intressant för framdrivningen av fordonen. Elmotorer kan också användas till exempelvis kranar eller bakvaggor på sopbilar.
– Det innebär ju att du slipper stå med bilmotorn i gång när kranen körs. I stället för 300 hästkrafter som går på tomgång, klarar man sig med en liten motor på kanske 25 hästkrafter. Det är en stor miljövinst.
Elvägar då? Även Volvo är involverat i olika försöksverksamheter. I Göteborg har företaget anlagt en 75 meter lång sträcka med ”konduktiv” överföring. En kontaktskena i marken driver en vanlig lastbil. Tekniken är inte fri från utmaningar. En är att upprätthålla god kontakt i alla typer av väglag och i hastigheter upp till 80 kilometer i timmen.
Volvo är också med och bygger en elväg i Los Angeles, där gods från hamnen ska rulla. Vad tror Volvo om elvägens framtid i Sverige och andra länder?
Lars Mårtensson säger:
– I delar av USA är intresset stort och diskussioner pågår. Men det ligger sannolikt långt fram i tiden, 15–20 år, innan tekniken får genomslag. El-priset är en central fråga. Liksom hur elen produceras.
– Om elvägar ska bli verklighet krävs långsiktiga politiska beslut. Men det är ju värt att notera att när USA:s president Barack Obama nyligen var på besök i Sverige var det just detta en av frågorna han ville diskutera.
Hur ser Volvo på eldrivna lastbilar kontra gods på tåg?
– Konkurrensytan mellan väg och järnväg är väldigt liten, säger Lars Mårtensson. Båda transportslagen behövs, och båda behöver utvecklas. Jag tror att vi kommer att få elvägar i Sverige, på vissa sträckor.