Volvo: Det krävs flera olika energikällor för att ersätta oljan

El, gas eller biodiesel. Vad blir framtidslösningen för Volvo, som numera är världens största lastbilstillverkare? – 96 procent av allt bränsle som används vid transporter kommer fortfarande från oljan. Ett stort fokus ligger på energieffektivitet, säger miljöchef Lars Mårtensson.

Den som förväntar sig snabba, enkla svar på klimatfrågorna har inte så mycket att hämta på Volvo heller.

Lars Mårtensson konstaterar att sedan 1970-talet har lastbilarna blivit 100 gånger renare. Det gör att strålkastarljuset kunnat flyttas från svavel och skadliga partiklar till koldioxiden – den växthusgas som pekas ut som orsaken till jordens snabba uppvärmning.

När det gäller dieselmotorns relativt låga verkningsgrad kommer inget drastiskt att ske, förklarar Lars Mårtensson. Men många andra åtgärder återstår för att minska bränsleförbrukningen:

– För tunga lastbilar har vi de senaste 40 åren lyckats få ner förbrukningen från 4,5–5 liter diesel per mil till 2,75. Vi räknar med att kunna minska den med ytterligare 15 procent till 2025.

Lars Mårtensson plockar fram en bild på konceptbilen Super truck som Volvo byggt. Den är läckert strömlinjeformad och minskar bränsleåtgången med en tredjedel.

I likhet med Scania tror Volvo inte på ett enda bränsle, eller en enda energikälla, som ersättare när oljan fasas ut.

– Våra kunder är vana att köra på ett bränsle. Nu måste branschen tänka om. I framtiden kommer vi att få se ett helt spektrum. Vad ska kunden välja? Det blir inte lätt att svara på.

Hur ser Volvo på elektricitet? Lars Mårtensson påminner om att eldrivna fordon funnits i mer än 100 år. I New York rullade omkring 2 400 bilar år 1900. En tredjedel av dem hade elmotor.

Ända sedan 1980-talet har lastbilstillverkare jobbat med hybrider där el kombinerats med diesel eller gas. I dag har Volvo en lastbil med en elmotor och dieselmotor på samma drivlina. Den kan antingen köras på el eller diesel. Eller med båda drivkällorna samtidigt.

El ger många fördelar, påpekar Mårtensson. I nedförsbackar kan kraft återvinnas, eftersom en elmotor även fungerar som generator. I Volvos ögon är elektricitet inte bara intressant för framdrivningen av fordonen. Elmotorer kan också användas till exempelvis kranar eller bakvaggor på sopbilar.

– Det innebär ju att du slipper stå med bilmotorn i gång när kranen körs. I stället för 300 hästkrafter som går på tomgång, klarar man sig med en liten motor på kanske 25 hästkrafter. Det är en stor miljövinst.

Elvägar då? Även Volvo är involverat i olika försöksverksamheter. I Göteborg har företaget anlagt en 75 meter lång sträcka med ”konduktiv” överföring. En kontaktskena i marken driver en vanlig lastbil. Tekniken är inte fri från utmaningar. En är att upprätthålla god kontakt i alla typer av väglag och i hastigheter upp till 80 kilometer i timmen.

Volvo är också med och bygger en elväg i Los Angeles, där gods från hamnen ska rulla. Vad tror Volvo om elvägens framtid i Sverige och andra länder?

Lars Mårtensson säger:

– I delar av USA är intresset stort och diskussioner pågår. Men det ligger sannolikt långt fram i tiden, 15–20 år, innan tekniken får genomslag. El-priset är en central fråga. Liksom hur elen produceras.

– Om elvägar ska bli verklighet krävs långsiktiga politiska beslut. Men det är ju värt att notera att när USA:s president Barack Obama nyligen var på besök i Sverige var det just detta en av frågorna han ville diskutera.

Hur ser Volvo på eldrivna lastbilar kontra gods på tåg?

– Konkurrensytan mellan väg och järnväg är väldigt liten, säger Lars Mårtensson. Båda transportslagen behövs, och båda behöver utvecklas. Jag tror att vi kommer att få elvägar i Sverige, på vissa sträckor.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.