Lars Sjölund vid utställningen på Transports kongress i Örebro. Foto: Lilly Hallberg
Close
Lars Sjölund vid utställningen på Transports kongress i Örebro.
Close
Kultur

Vyer från sopbilen

Utställning. Stillheten och skönheten träffar rakt i hjärtat, berättar med skärpa om arbetsliv i renhållningens tjänst ur nya perspektiv. Ett urval av Lars Sjölunds bilder och texter finns nu samlade i boken ”Frihet och förakt”.

Solen över snöklädda, mäktiga fjäll. Soporna som väller ur bilens gap. Morgonfika vid vattnet, med Kebnekaise som fond. Miljöarbetaren Lars Sjölund har i många år fotograferat. Hans bilder väcker igenkänning samtidigt som de ger betraktaren nya perspektiv.

– Jag har aldrig tröttnat på vägen, det är en underbar arbetsmiljö som jag kunnat kombinera med mitt intresse, säger Lars Sjölund, som numera är pensionär efter att ha kört sopbil i Kiruna kommun under 43 år.

Han har också frilansat som fotograf, bland annat för Norrländska Socialdemokraten. Under Transports kongress i augusti var Lars Sjölund på plats och tog då ”lite bilder för eget bruk, för den egna årsboken”.

– Miljön är bekant, jag har ju jobbat lite fackligt hemma i Kiruna. Och det är imponerande att vara här, jag förstår vilket jobb ombuden gör – ännu mer beundransvärt med tanke på att intresset för facket i stort blivit allt mindre. De är hjältar, säger han.

De bilder som visades återfinns i nyutkomna boken Frihet och förakt – ett yrkesliv i renhållningens tjänst. Lars Sjölunds bok har kommit till som ett samarbete mellan Transport och Arbetarrörelsens kulturfond, och har utvecklats ur en idé efter att Transportarbetaren skrivit om Lars arbete och foto för snart fem år sedan.

– Från början var det kanske tänkt att det skrivna mer skulle vara bildtexter, men det har blivit utförligare. Det kändes rätt när jag väl börjat skriva ned dokumentationen, säger Lars Sjölund.

Klassperspektivet är närvarande både i ord och bild, som en ren underström. Liksom respekten och solidariteten, för arbetet och för miljön. Oavsett om det handlar om arbetskamraternas grepp om sopkärl eller blicken över fria vidder från förarhytten. Landskapet i höstskrud, staden som ska flyttas. Samtal i bastun efter jobbpass, tankar klara mornar med hög luft.

Bilder ur ”Frihet och förakt”

På vinterväg i Kiruna kommun. Foto: Lars Sjölund
På vinterväg i Kiruna kommun. Foto: Lars Sjölund
Fika med arbetskamrat, klockan 8 en sommarmorgon med Sveriges högsta berg i bakgrunden. Foto: Lars Sjölund
Fika med arbetskamrat, klockan 8 en sommarmorgon med Sveriges högsta berg i bakgrunden. Foto: Lars Sjölund
Tömning. Lars Sjölund har fotograferat arbetet och kamraterna inom Kiruna renhållning under flera årtionden.
Tömning. Lars Sjölund har fotograferat arbetet och kamraterna inom Kiruna renhållning under flera årtionden.
Sopkärl i snöskrud. Foto: Lars Sjölund
Sopkärl i snöskrud. Foto: Lars Sjölund

 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Individuella löner en absolut nollpunkt

Debatt. Individuella löner är ett av fackföreningsrörelsens värsta strategiska misstag någonsin.

Sedan debuten med Flickan i Stenparken 2022 har Nilla Kjellsdotter hunnit ge ut fyra böcker. Totalt har hennes böcker sålt i över 300 000 exemplar och 2023 vann hon pris för bästa spänning på finska Storytel awards. Foto: Kajsa Göransson/Norstedts förlag

Nilla vågade tro på författardrömmen

Deckardrottning. Nilla Kjellsdotter har en bakgrund i lastbilshytten och har jobbat som väktare. Nu är hon en av de mest lyssnade författarna på en av de stora ljudbokstjänsterna.

Taxiträff i Söderhamn i slutet av februari. Fack, trafikföretag, politiker och tjänstemän från regionen samlades för att diskutera taxibranschen och offentliga upphandlingar. Foto: Lilly Hallberg

Striden för anständiga villkor

Taxi. När lägsta bud blir helt avgörande vid offentliga upphandlingar blir konsekvenserna ofta stora – för färdtjänstförare, för barn och sjuka beroende av transport, för trafikföretag. Och ytterst för alla skattebetalare.

Avtal 2025

Så tycker vi om nya transportavtalet

Åkeri / Terminal / Bärgning. Den 3 april blev Transports största avtal klart. Det gäller för lastbilsförare, terminal- och bärgningsarbetare samt budbilschaufförer från och med den 1 april 2025. Så här tycker några medlemmar om det nya tvååriga transportavtalet.

Avtal 2025
Transportavtalet 2023 - 2025.

Nytt avtal för åkeri, terminal och bärgning

Transportavtalet. 24 månader och ett totalt avtalsvärde på 6,8 procent blev resultatet för transportavtalet. Avtalet börjar gälla den 1 april 2025 och berör åkeri, terminal och bärgning.

Avtal 2025

”Förväntad kompromiss”

Kollektivavtal. Det kunde varit värre – men också bättre. Och oklart vad som egentligen är normerande, utöver lönenivå. Så kommenterar Transports ordförande Tommy Wreeth parterna inom industrins överenskommelse.

Avtal 2025

Klart med nytt industriavtal

Kollektivavtal. 6,4 procent, två år – i natt kom beskedet att fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om märket som blir vägledande för hela arbetsmarknaden i årets avtalsrörelse.

Avtal 2025

Förhandlingar in i det sista för ”märkesavtal”

Kollektivavtal. Senast vid midnatt ska fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om kollektivavtal – de avtal som utgör märket för löneökning i årets avtalsförhandlingar.

Bolt ger sig in i sjukresebranschen

Serviceresor. Bolt är ett av 14 taxibolag som kan få börja köra sjukresor åt Region Uppsala. Katastrof, anser facket, men regionen säger att de har följt lagen om upphandling.

Svårt komma framåt utan märket

Avtal 2025. Det går trögt i förhandlingarna mellan Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund. En konstruktiv dialog förs ändå säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Wolts bud i strejk – stöd från facket

Gigjobb. På lönedagen, den 25 mars, la Wolts matbud i Norrköping ned arbetet. Ersättningen är hopplöst låg med arbetsveckor på över 70 timmar, enligt de strejkande. Och trots att ingen är med i facket uttrycker Transports ombudsman sitt stöd.

Efter olyckan fick Alexander Eriksson köpa ny säng, flytta in på bottenvåningen i huset och använda rullstol. Sen blev det kryckor och nu kör han bil igen.

Alexander fick ersättning från Afa – till slut

Arbetsskada. Lastbilsföraren Alexander Eriksson fick sina knän krossade när en truck kom i rullning på flaket. Afa försäkring sa nej till hans begäran om ersättning för arbetsskada. Han gick till facket, Transportarbetaren skrev – och till slut fick ­Alexander rätt.

Nya regler för kombinerade transporter ska granskas

Åkeri. Hur har de skärpta reglerna för kombinerade transporter med flera olika transportslag påverkat godstransportbranschen? Det ska Transportstyrelsen och statliga analysmyndigheten Trafikanalys granska på uppdrag av regeringen.

Nya farligt gods-regler kan skapa problem

Åkeri. Den 1 juli 2025 ändras reglerna för ADR-transporter. Då måste alla dokument som rör transporter av farligt gods förvaras i förarhytten under färd. Det kan skapa stora problem, varnar Sveriges åkeriföretag.

Här tas sista avtalskraven fram

Avtal 2025. Avtalsrörelsen har sparkat i gång för taxiförare och flygplatsarbetare. I mitten av mars mejslade de fram sina krav.

Fler rattonyktra lastbilsförare stoppas i kontroller

Åkeri. Allt fler onyktra lastbilschaufförer stoppas av tullen som utökat sina kontroller. Trelleborgs hamn utmärker sig. Där hejdades 111 förare förra året och majoriteten, 74, var påverkade lastbilschaufförer.