Krönika

Which side are you on?

Davids krönika. Jag var på väg hem från Eskilstuna en sen fredagseftermiddag för många år sedan. Det var på den tiden jag drog löstrailers som enbilsåkare och jag hade haft en usel vecka. Nu såg jag fram mot att åtminstone få komma hem till middag och lite fredagsmys. Då ringde dragbilsförmedlaren.

”Jag behöver sex bilar nu i kväll. Ni ska lasta på Vaplans mekaniska verkstad norr om Östersund. Sen ner som ett skott och stå i Göteborg till på måndag morgon!”

Det var mer en order än en fråga och han kände ju till min dåliga vecka.

I Västberga kopplade jag en tomtrailer, mötte upp de andra fem och körde norrut. Regnet som fallit hela dagen gick över i ett tätt snöfall och vinden drog upp stora drivor på vägen.

Det rullade ändå på och vi stannade och fikade och snackade bort en timme i Harmånger. Men alla hade nog redan jobbat sina lagliga timmar och senare syntes det på spåren i snön att någon varit över på fel sida av vägen flera gånger.

I Vaplan var vi var tvungna att montera ner trailerkapellen. Vi fick stå på hala truckgafflar och slå loss de fastrostade ställningarna med slägga tills flaken var rena som skateboards.

Alla hjälptes åt att lasta de stora välvda stålplåtarna och på lördagskvällen körde vi söderut. När vi tröskade oss genom landet, mestadels i snöstorm, hade vi varit i gång i mer än ett dygn.

Till sist, sent på söndagskvällen, kunde vi ställa av trailrarna i Göteborgs hamn.

Chefen ringde och berömde och var jag stolt över att ha klarat uppdraget och tjänat några kronor.

I dag är jag inte det. Vilka risker utsatte vi oss inte för genom att bryta mot allt vad arbetstidsregler och arbetarskydd heter?

Nu är de svenska enbilsåkarna med dragbilar nästan borta. Speditörer, dragbilsförmedlare och inte minst industrin tjänade stora pengar. Medan de flesta av oss gick i konkurs trots allt vårt slit.

I stället har utländska åkerier tagit över och många av dem bryter mot alla lagar och regler. Ofta med chaufförer som bara får betalt när bilen rullar – och de kan bli stående i veckor på en parkering.

Så vad har mitt tidigare dragbilsliv gemensamt med dagens utländska, lika olönsamma, dragare?

Bristen på organisering.

Tänk på det du som tycker att du inte har råd att vara med i facket. ”Marknaden” har ingen ”självläkande kraft”, vilket många tror. Utan organisering är vi ingenting. Eller som Pete Seeger sjunger: ”Which side are you on boys, which side are you on?”

 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Jansson:
    28 mars, 2023

    Detta var väldigt vanligt på den "gamla goda tiden".För egen del som dragbilsåkare såg jag till att tjäna väldigt mycket pengar genom att nischa in mig på att köra sjöcontainers mellan Hamn, containerdeåper och en terminal i Göteborg under väldigt många år och kunde pensionera mig redan när jag var 52 år.Visserligen gick även mitt åkeri i konkurs när jag var 49 år och de goda åren var förbi, men jag är väldigt glad att jag sparade väldigt mycket pengar och inte bara spenderade alla pengarna under de goda åren som även innehöll god mat, dryck, resor och en ny personbil varje eller varannat år.

  2. Carola Sandelius:
    6 februari, 2023

    Ja du David, de va en resa man minns, dyngsur ända in på skinnet av att stå ute och rigga av hela trailern i detta snöfall usch ! Sen bara sätta sej å köra och torka kläderna på kroppen, inte va de väl så bra för hälsan kanske, men de va så de va då !
    De va några såna resor man minns väl än idag, som Sandviken-resan tur de är preskriberat idag med arbetstider och sånt ! Man körde med livet som insats ibland då man behövde pengarna.
    Så sant som du skriver David, jag måste ta och läsa om böckerna jag köpte av dej och återuppleva lite av de man va med om ! Vinna eller försvinna, så va de då !

  3. Micke Evhammar:
    16 januari, 2023

    Så sant som det är sagt!

  4. Per Thomson:
    9 januari, 2023

    Alltid suveränt bra det David skriver. Känner väl till hur skruplösa speditörer kunde arbeta. Det är väl fortfarande så nu men med skruplösa åkare som slavdriver förarna vilket David förklarar i slutet på texten.
    Per.

  5. Teddie Fredrikasson:
    8 januari, 2023

    Sossarna har förstört allt! Sverige är ett gangsterland och det som krävs för att lösa det är så radikalt att ingen vågar prata om det

  6. Anders Viklund:
    8 januari, 2023

    Sven-Åke Pettersson : Sveriges poliskår : "Spaningsuppslag saknas, ärendet läggs ner"

  7. Jan Andersson:
    3 januari, 2023

    David skriver fantastiskt bra jag har läst om hans chaufförsliv tidigare

  8. Torbjörn öberg:
    30 december, 2022

    Bra och tänkvärd krönika.

  9. Sven-Åke Pettersson:
    30 december, 2022

    *Ge polisen nödresurser, så att de har en blank check för övervakning, spaning, utrustning, fordon m.m.
    *Etablera gränskontroller igen, inför någon form av undantagstillstånd vid våra gränspassager (tåg, broar, färjelägen och landsvägen mot Norge, Finland, Danmark.) Räcker inte poliserna och tullarna till, så sheriffa in hemvärnsmän eller övriga militärpersonal som får begränsade polisiära befogenheter att bistå i det kritiska arbetat mot illegala vapen och sprängmedel, narkotika m.m.
    *Resurser till polisen att återerbjuda anställning till f.d poliser som lämnat för privata näringslivet. Engångsersättning utbetalning på låt säga 30.000 kr, och 10-15.000kr påslag på tidigare lön för att komma tillbaka i uniform.
    *Tillfällig löneökning till nuvarande uniformerade och civilanställda på 5000-15000 kr/månad för att få kåren att orka med i denna enorma kraftansträngning som behövs göras.
    *Använd ordningsvaktskåren på ett mer effektivt och utstuderat sätt för att etablera kontroll i utvalda områden.
    *Skapa en tydligare samordning med övriga myndigheter, åklagare, skatteverket, kronofogden, tullen m.m. för att slå hårt och återkommande mot de kriminiella nätverken och trötta ut dem.
    *Beslagta fordon, tillhörigheter och tillgångar hellre än gång för mycket än en gång för lite för att störa näringskedjorna.
    *Stop & frisk (NY-style) med mera. Utöka lagstiftningen (tillfälligt?) för att få mer befogenheter och kontroll på folk so m rör sig.
    *Utöka den inre utlänningskontrollen och återstarta REVA
    m.m.....
    Vad väntar vi på? Första dödsfallet av en totalt oskyldig förbipasserande? Första skjutna polisen?
    /tisdagsfunderaren

    David Ericsson
    Bra skrivet men jag tycker omedelbar utvisning vid första allvarligare brott för de som inte har medborgarskap. I Danmark, som jag ofta åker igenom är det militärer som kollar passen och jag lovar: inte en katt kan smita igenom där!

Lästips:

David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Tysk natt

Davids krönika. Jag gillar Tyskland och jag kommer bra överens med tyskar. Hundratals gånger har jag kört genom landet och lossat och lastat på vägen. Bara vid något enstaka tillfälle har det varit problem.

Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Låt oss gå all in med julbestyr i december

Novent. Precis som förra året var september månad ovanligt varm och om det fortsätter så här, kommer september förvandlas till en sommarmånad. Trots grönska och värme ser jag de första julsakerna till försäljning och medelst ett mejl får jag veta att det går att beställa årets glögg. Jag förfasas. I september?!

På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Tysk natt

Överlevare. Jag gillar Tyskland och jag kommer bra överens med tyskar. Hundratals gånger har jag kört genom landet och lossat och lastat på vägen. Bara vid något enstaka tillfälle har det varit problem.

Hederliga gängkriminella?

Kriminalitet. Är svenska gängkriminella bättre än invandrade gängkriminella? Ja det verkar nästan så. De kanske värnar svenska värderingar med små röda stugor med svenska flaggor på tomten? Ja de till och med värnar den svenska demokratin!

Nämn aldrig att du kör lastbil!

Hälsa. Nämn inte att du kör lastbil. I varje fall inte under ett läkarbesök för då kan det gå riktigt illa.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Låt oss gå all in med julbestyr i december

Novent. Precis som förra året var september månad ovanligt varm och om det fortsätter så här, kommer september förvandlas till en sommarmånad. Trots grönska och värme ser jag de första julsakerna till försäljning och medelst ett mejl får jag veta att det går att beställa årets glögg. Jag förfasas. I september?!

Arbetare syns sällan i media

Klass. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.

Får vi stanna eller måste vi lämna?

Upphandling. Ordet upphandling får mig att rysa av obehag. Upphandling är den process som företag, organisationer med flera använder för inköp av varor och/eller tjänster. I min bransch handlar det främst om bevakningstjänster.

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.

Allt har blivit så dyrt

Ledare. Det tredje och fjärde av fem av Transports avtalsråd pågår just nu. Förtroendevalda från hela landet har samlats och diskuterat fram och tillbaka för att ta fram krav inför de kommande avtalsförhandlingarna. Förhandlingar som kommer allt närmare.

Lönedumpning hotar Europas transportsektor – kommer EU-kommissionen att agera?

Lönedumpning. Arbetsvillkoren för Europas transportarbetare är under press. Dåliga arbetsförhållanden, bristande kontroll och lönedumpning hotar arbetarnas trygghet och leder till osund konkurrens och kriminalitet i transportsektorn. I det här läget krävs det politiker som står upp för Sveriges och Europas arbetare. I dag startar utfrågningarna av de blivande EU-kommissionärerna. Mitt krav på den nya transportkommissionären är tydligt. Kommer han att presentera konkreta lagstiftningsförslag som förbättrar arbetsvillkoren för arbetarna i alla transportslag? Det vore inte en dag för tidigt.

Återigen får chaufförerna ta kostnaden

Debatt. Färdtjänstchauffören och skyddsombudet Ronnie Persson riktar skarp kritik mot Region Värmlands upphandling av servicetrafik. Anders Wahlén, servicetrafikchef i regionen har svarat. Slutreplik från Ronnie Persson.

Arbetare syns sällan i media

Krönika. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.

Den fackliga kampen är global

Ordförandeord. Vikten av internationellt fackligt samarbete kan aldrig underskattas. Vårt förbund arbetar inom ett flertal internationella federationer.

Friskvård och skyddsombud

Ledare. Arbetsmiljöverkets statistik visar en otäck ökning både på antalet dödsfall relaterade till arbetsplatsolyckor och anmälda arbetsolyckor som ledde till sjukfrånvaro.

Med samlad kraft kan vi få ett slut på Teslakonflikten

Öppet brev. Teslakonflikten har nu pågått under en så lång tid att det saknar motsvarighet i modern svensk fackföreningshistoria. Sverige har åter arbetsköpare som organiserar storskaligt strejkbryteri.

Fusket och utnyttjandet måste få ett slut!

Debatt. Varje år kommer chaufförer från övriga Europa till Sverige för att arbeta. Sex månader i sträck, långt från sina familjer, bor de i sina lastbilar – sover, äter och arbetar till mycket låga löner och ofta orimliga villkor – innan dem åker hem för några dagars vila. Sedan börjar cykeln om igen. Denna verklighet är oacceptabel.

Men våra villkor då?

Debatt. Läste i senaste numret av Transportarbetaren om Andres som fick gå efter att han drack energidryck på sin mack. Eftersom jag själv är stationsanställd så fick det mig att tänka på några saker.