WHO varnar: Diesel kan orsaka cancer
Dieselavgaser kan definitivt orsaka cancer. Det anser en expertgrupp inom världshälsoorgansationen, WHO, som nu uppgraderar diesel på riskskalan. Avgaserna kopplas främst till cancer i lungor och urinblåsa. – Yrkesförare som kör bilar utan partikelfilter i garage och under jord bör vara extra vaksamma, säger Per Gustavsson, professor i arbets- och miljömedicin.
Nyligen samlades WHO:s expertgrupp till en veckolång konferens där man gick igenom nya rön kring dieselavgaser. Redan tidigare har forskare slagit fast att det finns hälsorisker för den som exponeras för avgaser från dieselmotorer – särskilt om det saknas effektiva partikelfilter.
WHO:s bedömning var då att avgaserna ”eventuellt kan vara cancerframkallande”. Fordonsindustrin har opponerat sig och velat nedgradera farligheten. Argumentet som anförts är att avgaserna nu renas på ett helt annat sätt.
Men biltillverkarna får inget gehör. Tvärtom lyfter WHO upp dieseln ett hack på den riskskala som finns. Den bedömning som gäller nu är att exponering för avgaserna helt klart kan orsaka cancer.
Per Gustavsson, professor vid Karolinska Institutet i Stockholm, sitter med i WHO:s expertgrupp, som förkortas IARC. Han förklarar att det finns ett stort antal studier som leder fram till slutsatsen att dieselavgaser ökar risken för lungcancer.
Många av Transports medlemmar jobbar med och kring dieselfordon. Var någonstans är hälsoriskerna störst?
– Jag är inte expert på det området, men studier visar på höga halter där fordon körs inomhus. Exempelvis i garage och tunnlar. Även på lager och terminaler kan det säkert vara höga koncentrationer, säger Per Gustavsson.
Det finns teknik för att rena avgaserna även från tunga dieselfordon, påpekar han:
– I USA har man haft en tvingande lagstiftning ända sedan 2007. Jag har skrivit till Arbetsmiljöverket och begärt att dagens gränsvärden ses över.