Transports Göran Larsson och Wilfred Mandhla i Stockholm.
Close
Transports Göran Larsson och Wilfred Mandhla i Stockholm.
Close

Wilfred organiserar tusentals

Wilfred Mandhla håller ordning på Transports projekt i Malawi och Botswana. Nu är han i Sverige för att rapportera hur det går. Vi träffade honom – och fick höra om ett fackligt arbete i både med- och motvind.

Kommer inte arbetarna till facket får facket komma till arbetarna. Det är vad som hände i Malawi 2007. Det gick rykten om att anställda inom säkerhetskoncernen G4S hade det riktigt uselt. För att ta reda på hur det stod till kavlade facket upp ärmarna. Svenska Transport var på plats.

– Vi åkte ut i landet och knackade på dörrarna hos arbetarna, berättar Wilfred Mandhla som är Transports koordinator på plats. Vi frågade dem hur det stod till och fick höra hur låga löner de hade, hur dåliga deras arbetsförhållanden var och hur illa de bodde.

Med ekonomisk hjälp från svenska Transport gick de till domstol – och vann. Fram tills dess hade transportfacket i Malawi haft 500 medlemmar. Nu växte antalet snabbt till över 7 000.

– Många insåg vikten av att organisera sig, säger Wilfred Mandhla.

Malawi är ett av Afrikas fattigaste länder. Aids är en av de största dödsorsakerna och medellivslängden är 45 år. Omkring 60 procent av befolkningen är analfabeter.

Kommunikationerna är dåliga. Det tar lång tid att resa och internet fungerar inte alltid som det ska. Arbetare på landsbygden har inte heller alltid en dator att kommunicera via, säger Wilfred Mandhla. Det är så facket i mångt och mycket måste jobba, genom uppsökande verksamhet.

– Det kan ta en hel dag att resa 60 mil för att hjälpa en enda person. Vi passar alltid på att besöka fler arbetsplatser i området när vi är ute, men ändå. Det tar tid och kostar pengar. Där är hjälpen från Transport helt avgörande.

Men facket växer trots risiga förutsättningar allt mer.

– Malawi är ett framgångsexempel, säger Göran Larsson som är Transports internationella ombudsman. De är bra på att organisera de anställda.

Medan fackets arbete i Malawi främst går ut på att värva fler medlemmar ligger fokus i Botswana på att stärka facket när det gäller kunskap hos fackliga ledare och medvetenheten om rättigheter hos medlemmarna.

– I Botswana har vi stora problem med outsourcing, säger Wilfred Mandhla. Många har förlorat sina jobb och därmed har facket förlorat många medlemmar.

– Facket har slagits itu av outsourcingen, säger Göran Larsson. Anställda splittras och facket får hela tiden börja om från början.

– Men nu börjar facket få tillbaks arbetarna igen, säger Wilfred Mandhla. Folk har förstått att de måste gå samman. Facket har också utarbetat en strategi till och med år 2020 för att organisera fler, och siktar nu på att få in även flyg och taxi. Men det är en lång väg kvar att gå.

I Malawi organiserar transportfacket personal inom flyg, buss, lastbil, båt, bensin och övervakning. I Botswana organiseras anställda inom järnväg, logistik och lager.

Uppskattningsvis är omkring 30 procent av de anställda i dessa sektorer med i facket.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Wilfred Mandla

”Bidra med vad du kan till cyklonens offer”

Världen. Wilfred Mandla, koordinator för Transports fackliga projekt i Malawi, vädjar till fackets medlemmar om hjälp efter cyklonen Idais dödliga framfart. – Bidra med vad du har. Allt behövs, människor har ingenting.

Wilfred Mandhla

Wilfred Mandhla

... som besöker Transports förbundskontor i Stockholm denna vecka.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.