Wilfred organiserar tusentals
Wilfred Mandhla håller ordning på Transports projekt i Malawi och Botswana. Nu är han i Sverige för att rapportera hur det går. Vi träffade honom – och fick höra om ett fackligt arbete i både med- och motvind.
Kommer inte arbetarna till facket får facket komma till arbetarna. Det är vad som hände i Malawi 2007. Det gick rykten om att anställda inom säkerhetskoncernen G4S hade det riktigt uselt. För att ta reda på hur det stod till kavlade facket upp ärmarna. Svenska Transport var på plats.
– Vi åkte ut i landet och knackade på dörrarna hos arbetarna, berättar Wilfred Mandhla som är Transports koordinator på plats. Vi frågade dem hur det stod till och fick höra hur låga löner de hade, hur dåliga deras arbetsförhållanden var och hur illa de bodde.
Med ekonomisk hjälp från svenska Transport gick de till domstol – och vann. Fram tills dess hade transportfacket i Malawi haft 500 medlemmar. Nu växte antalet snabbt till över 7 000.
– Många insåg vikten av att organisera sig, säger Wilfred Mandhla.
Malawi är ett av Afrikas fattigaste länder. Aids är en av de största dödsorsakerna och medellivslängden är 45 år. Omkring 60 procent av befolkningen är analfabeter.
Kommunikationerna är dåliga. Det tar lång tid att resa och internet fungerar inte alltid som det ska. Arbetare på landsbygden har inte heller alltid en dator att kommunicera via, säger Wilfred Mandhla. Det är så facket i mångt och mycket måste jobba, genom uppsökande verksamhet.
– Det kan ta en hel dag att resa 60 mil för att hjälpa en enda person. Vi passar alltid på att besöka fler arbetsplatser i området när vi är ute, men ändå. Det tar tid och kostar pengar. Där är hjälpen från Transport helt avgörande.
Men facket växer trots risiga förutsättningar allt mer.
– Malawi är ett framgångsexempel, säger Göran Larsson som är Transports internationella ombudsman. De är bra på att organisera de anställda.
Medan fackets arbete i Malawi främst går ut på att värva fler medlemmar ligger fokus i Botswana på att stärka facket när det gäller kunskap hos fackliga ledare och medvetenheten om rättigheter hos medlemmarna.
– I Botswana har vi stora problem med outsourcing, säger Wilfred Mandhla. Många har förlorat sina jobb och därmed har facket förlorat många medlemmar.
– Facket har slagits itu av outsourcingen, säger Göran Larsson. Anställda splittras och facket får hela tiden börja om från början.
– Men nu börjar facket få tillbaks arbetarna igen, säger Wilfred Mandhla. Folk har förstått att de måste gå samman. Facket har också utarbetat en strategi till och med år 2020 för att organisera fler, och siktar nu på att få in även flyg och taxi. Men det är en lång väg kvar att gå.
I Malawi organiserar transportfacket personal inom flyg, buss, lastbil, båt, bensin och övervakning. I Botswana organiseras anställda inom järnväg, logistik och lager.
Uppskattningsvis är omkring 30 procent av de anställda i dessa sektorer med i facket.