Working Poor – snart i Sverige?

Krönika. I mitten av 1990-talet besökte jag USA för första gången. Jag kom där i kontakt med begreppet ”Working Poor”. Fritt översatt till svenska blir det ”fattiga arbetare”. I USA på 1990-talet avsågs med begreppet arbetstagare vars lön var så liten att man inte kunde försörja sig med ett jobb, utan var tvungen att ha både två, tre ja till och med fyra olika jobb samtidigt.

Jag pratade med människor som steg upp klockan tre halv fyra om morgonen, för att sen fara omkring på små påhugg hela dagen och en bra bit en på kvällen, för att få ihop till livets nödtorft. År in och år ut fanns det tiotusentals människor bara i New York City som försörjde sig på detta vis. I dag har siffran säkert stigit rejält.

Då, i mitten på 1990-talet, var det ingen här i Sverige eller i Europa som brydde sig särskilt mycket om detta gigantiska samhällsproblem. Man sa att det var ett amerikanskt problem och att det skulle stanna där. Det var en grov felbedömning, i samma klass som när vi här i Sverige ryckte på axlarna åt begreppet ”tredjedelssamhället”, vilket myntades vid samma tid. I dag ser vi vad som hänt i Europa, och vad som kommer att hända här hos oss om vi inte tar tag i problemet med kraft och beslutsamhet.

Låt mig ta Tyskland som exempel. Det land som anses vara motorn i den Europeiska ekonomin. 2002 antog den tyska regeringen de så kallade Hartz-reformerna. Det var ett antal omfattande reformer iscensatta av Peter Hartz, då personalchef på Wolksvagenfabrikerna.

Antalet fattiga och lågavlönade har exploderat sedan reformerna infördes. De innebar bland annat att arbetslösa endast får arbetslöshetsersättning i ett år. Därefter kan man få ett bidrag om max 2 700 kronor i månaden. Anställningslagen ändrades och det öppnade upp för mer av tillfälliga anställningar. Dessutom införde man vad man kallar för ”mini-jobb”, med en maximal lön om 3 000 kronor i månaden.

Dessa reformer, vilka känns bekanta, har skapat en låglönemarknad och en grogrund för en utbredd fattigdom i Tyskland. Som bekant har tysk ekonomi varit en förebild i den europeiska debatten med hög export och relativ låg arbetslöshet i förhållande till resten av Europa. Men det har haft ett högt pris. Det har skapat en stor press på de som faktiskt är arbetslösa, och skapat en gråzon utanför den reguljära arbetsmarknaden. Resultatet har blivit en ständigt växande skara ”Working Poor”.

Dessutom ska man komma ihåg att reformerna sattes i verket samtidigt som de östeuropeiska länderna kom med i EU. Missbruket av de öst­europeiska arbetarna har varit med och förstärkt pressen nedåt på de tyska lönerna. Enligt statistik från Tyskland arbetar 7,5 miljoner tyskar i ”mini-jobb”. 1,3 miljoner får socialhjälp, utöver sin ordinarie lön. 15 procent av tyska arbetstagare tjänar under 55 kronor i timmen.

Troligen är detta bara början till ett samhällsproblem som snabbt kan växa utom kontroll. I Danmark kommer man från och med årsskiftet 2012/2013 införa reformer liknande de tyska. Det finns flera ansedda forskare och politiker som varnat den danska regeringen för följderna. Men än så länge har de talat för döva öron.

I vårt land har vi inte heller mycket att yvas över. Vi har med den borgerliga regeringen fått en besk medicin. Precis som i Tyskland är det de som har det absolut besvärligast som fått dra en allt tyngre börda. Det är hög tid att göra något åt detta, inte bara i Sverige, Danmark eller Tyskland utan i Europa och runt om i världen. Den första och kanske viktigaste åtgärden är att vi måste bli fler. Facklig organisering står högst på dagordningen. Så att vi kan kräva politiska åtgärder som respekterar alla och envar på deras egna villkor.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Det är i Näringslivets hus som Transport och arbetsgivarorganisationen Transportföretagens olika branschförbund förhandlar om lönerna för bland andra lastbilschaufförer, taxiförare och flygarbetare.

Vem tjänar på att industrin sätter lönerna?

Avtal 2025. Transports Tommy Wreeth tycker att märket missgynnar förbundets medlemmar och ökar klyftorna. Varken LO eller arbetsgivarna håller med.

Joe Hill. Foto: Joe Hill Visitor Center

Joe Hill – ett öde som fortsätter att fängsla

Facklig legend. Joe Hill lever än. Gävle vill lyfta minnet av stadens mytomspunne son – fackkämpen, poeten och protestsångaren.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnkonflikt i USA tillfälligt avblåst

Hamn. Motstånd mot nya automatiserade system har länge skapat strid i hamnarna längs den amerikanska östkusten. Fack och arbetsgivare har dock träffat en preliminär överenskommelse och det akuta strejkhotet är över – för tillfället.

Stress och osäkerhet bland yrkesförare

Debatt. Att planera en rast och dygnsvila utefter svenska vägar har blivit ett stressmoment för yrkesförare i vardagen. Trafikverket har under många år tagit bort många små parkeringar utefter många vägar, samtidigt som man begränsar lastbilsparkeringar på större rastplatser till gagn för personbilar.

Vad du än gör – gör det till musik

Ledare. Är du med i någon grupp på sociala medier där man bojkottar varor från USA? Jag är det. Om det hjälper vet jag inte. För vad biter på ledningen där borta med Trump i spetsen?

Rött huvudskyddsombud-märke på orange varselkläder

Bra arbetsmiljöarbete räddar anställdas liv

Debatt. Transport efterlyser en tydligare politisk vilja för att förbättra arbetsmiljöarbetet och att signalen till företagen måste bli att arbetsmiljö ska ha en central del i deras verksamhet.

Arbetsvillkor inom taxi

Taxibranschen är ett av de mest orättvisa yrken jag har sett i Sverige

Debatt. Jag jobbar för Taxi Stockholm, ett av de taxibolag som har kollektivavtal och anses ha bättre arbetsvillkor för sina chaufförer jämfört med andra bolag. Det säger många erfarna chaufförer som tidigare har jobbat för andra företag. Jag vill beskriva de vanliga rutinerna i detta bolag, som enligt många chaufförer anses vara det bästa i Stockholm.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Äntligen en bok där facket är med

Chaufförsliv. Egentligen borde jag kanske inte göra reklam för mig själv och skriva detta. Men varför låta bli nu när jag har möjlighet? Min förra bok hette Den fredlösa och kom 2022. Nu är det dags igen och den nya boken heter Du är en av oss.

Världens bästa lastbil!

Förarfavorit. Av någon anledning, om det var för att jag transporterat Scaniagods till Holland i närmare femton år, fick jag en förfrågan om att komma upp till Scania-ingenjörerna på ”Berget” och hålla föredrag.

Algoritmerna stjäl ditt liv

Rädda barnen. Efter vad jag kan minnas från min skoltid så fanns det inga hemmasittare. Alla barn gick i skolan mer eller mindre kontinuerligt. Några diagnoser fanns inte heller, bara busiga barn.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam

Gröt – från fattigmat till hetaste trenden

Mat. I det svenska bondesamhället var gröt en stapelvara, serverad både till frukost och middag. Under större delen av 1900-talet och början av 2000-talet förknippades gröt främst med äldre generationer och småbarn. Men nu har gröten gjort en remarkabel comeback och pryder menyerna på trendiga kaféer och restauranger.

Dags att allas bidrag värdesätts

Statusjakt. Rubriken i SvD får mig att haja till. Artikeln handlar om ängsliga föräldrar som skyddar barnen från minsta motgång i livet och ger dem odelad uppmärksamhet.

Regeringen prioriterar rika i stället för oss

Under-skattade. ”Det måste löna sig att tjäna 125 000 kronor i månaden”. Uttalandet tillhör finansminister Elisabeth Svantesson och är ett slag i ansiktet på majoriteten av Sveriges arbetare.

Jag ser med tilltro på förbundets framtid

Ordförandeord. En fungerande organisation byggs alltid från grunden och kräver både kontinuerligt underhåll och förnyelse. Detta gäller givetvis även för en fackförening.

Vad får man säga?

Ledare. Och hur får man säga det? Runt om oss sker attacker mot det fria ordet. I Sverige liksom i andra länder.

AMF har sålt sitt innehav i Uber

Replik. Till att börja med. LO och Taxi Stockholm är helt överens om att Uber och andra gigbolag genom sin affärsmodell skapar oreda på arbetsmarknaden och agerar med oschyst konkurrens mot seriösa aktörer i taxibranschen.

Hur kan LO försvara AMF:s investering i Uber?

Debatt. Landorganisationen i Sverige (LO) representerar 13 fackförbund och ska vara en ledande kraft i arbetsrättsliga frågor. Efter en granskning av Expressen framgår det dock att LO, genom sitt ägandeskap i AMF, har investerat sina medlemmars pengar i Uber – vars affärsmodell möjliggör orimliga arbetstider och slavlika löner för sina anslutna förare.