Working Poor – snart i Sverige?

Krönika. I mitten av 1990-talet besökte jag USA för första gången. Jag kom där i kontakt med begreppet ”Working Poor”. Fritt översatt till svenska blir det ”fattiga arbetare”. I USA på 1990-talet avsågs med begreppet arbetstagare vars lön var så liten att man inte kunde försörja sig med ett jobb, utan var tvungen att ha både två, tre ja till och med fyra olika jobb samtidigt.

Jag pratade med människor som steg upp klockan tre halv fyra om morgonen, för att sen fara omkring på små påhugg hela dagen och en bra bit en på kvällen, för att få ihop till livets nödtorft. År in och år ut fanns det tiotusentals människor bara i New York City som försörjde sig på detta vis. I dag har siffran säkert stigit rejält.

Då, i mitten på 1990-talet, var det ingen här i Sverige eller i Europa som brydde sig särskilt mycket om detta gigantiska samhällsproblem. Man sa att det var ett amerikanskt problem och att det skulle stanna där. Det var en grov felbedömning, i samma klass som när vi här i Sverige ryckte på axlarna åt begreppet ”tredjedelssamhället”, vilket myntades vid samma tid. I dag ser vi vad som hänt i Europa, och vad som kommer att hända här hos oss om vi inte tar tag i problemet med kraft och beslutsamhet.

Låt mig ta Tyskland som exempel. Det land som anses vara motorn i den Europeiska ekonomin. 2002 antog den tyska regeringen de så kallade Hartz-reformerna. Det var ett antal omfattande reformer iscensatta av Peter Hartz, då personalchef på Wolksvagenfabrikerna.

Antalet fattiga och lågavlönade har exploderat sedan reformerna infördes. De innebar bland annat att arbetslösa endast får arbetslöshetsersättning i ett år. Därefter kan man få ett bidrag om max 2 700 kronor i månaden. Anställningslagen ändrades och det öppnade upp för mer av tillfälliga anställningar. Dessutom införde man vad man kallar för ”mini-jobb”, med en maximal lön om 3 000 kronor i månaden.

Dessa reformer, vilka känns bekanta, har skapat en låglönemarknad och en grogrund för en utbredd fattigdom i Tyskland. Som bekant har tysk ekonomi varit en förebild i den europeiska debatten med hög export och relativ låg arbetslöshet i förhållande till resten av Europa. Men det har haft ett högt pris. Det har skapat en stor press på de som faktiskt är arbetslösa, och skapat en gråzon utanför den reguljära arbetsmarknaden. Resultatet har blivit en ständigt växande skara ”Working Poor”.

Dessutom ska man komma ihåg att reformerna sattes i verket samtidigt som de östeuropeiska länderna kom med i EU. Missbruket av de öst­europeiska arbetarna har varit med och förstärkt pressen nedåt på de tyska lönerna. Enligt statistik från Tyskland arbetar 7,5 miljoner tyskar i ”mini-jobb”. 1,3 miljoner får socialhjälp, utöver sin ordinarie lön. 15 procent av tyska arbetstagare tjänar under 55 kronor i timmen.

Troligen är detta bara början till ett samhällsproblem som snabbt kan växa utom kontroll. I Danmark kommer man från och med årsskiftet 2012/2013 införa reformer liknande de tyska. Det finns flera ansedda forskare och politiker som varnat den danska regeringen för följderna. Men än så länge har de talat för döva öron.

I vårt land har vi inte heller mycket att yvas över. Vi har med den borgerliga regeringen fått en besk medicin. Precis som i Tyskland är det de som har det absolut besvärligast som fått dra en allt tyngre börda. Det är hög tid att göra något åt detta, inte bara i Sverige, Danmark eller Tyskland utan i Europa och runt om i världen. Den första och kanske viktigaste åtgärden är att vi måste bli fler. Facklig organisering står högst på dagordningen. Så att vi kan kräva politiska åtgärder som respekterar alla och envar på deras egna villkor.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnkonflikt i USA tillfälligt avblåst

Hamn. Motstånd mot nya automatiserade system har länge skapat strid i hamnarna längs den amerikanska östkusten. Fack och arbetsgivare har dock träffat en preliminär överenskommelse och det akuta strejkhotet är över – för tillfället.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Taxiförare får försenad lön

Taxi. Älvsby Taxi North Rides förare kommer inte att få sin lön den 25 november, det skriver Piteå-Tidningen.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Algoritmerna stjäl ditt liv

Rädda barnen. Efter vad jag kan minnas från min skoltid så fanns det inga hemmasittare. Alla barn gick i skolan mer eller mindre kontinuerligt. Några diagnoser fanns inte heller, bara busiga barn.

Tysk natt

Överlevare. Jag gillar Tyskland och jag kommer bra överens med tyskar. Hundratals gånger har jag kört genom landet och lossat och lastat på vägen. Bara vid något enstaka tillfälle har det varit problem.

Hederliga gängkriminella?

Kriminalitet. Är svenska gängkriminella bättre än invandrade gängkriminella? Ja det verkar nästan så. De kanske värnar svenska värderingar med små röda stugor med svenska flaggor på tomten? Ja de till och med värnar den svenska demokratin!

Trelleborgs hamn sviker om Tesla

Debatt. Trelleborgs hamns beslut om att hyra ut lokaler till Tesla under en pågående arbetsmarknadskonflikt är inte bara provocerande – det är ett öppet svek mot fackliga rättigheter och den svenska modellen.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Regeringen prioriterar rika i stället för oss

Under-skattade. ”Det måste löna sig att tjäna 125 000 kronor i månaden”. Uttalandet tillhör finansminister Elisabeth Svantesson och är ett slag i ansiktet på majoriteten av Sveriges arbetare.

Låt oss gå all in med julbestyr i december

Novent. Precis som förra året var september månad ovanligt varm och om det fortsätter så här, kommer september förvandlas till en sommarmånad. Trots grönska och värme ser jag de första julsakerna till försäljning och medelst ett mejl får jag veta att det går att beställa årets glögg. Jag förfasas. I september?!

Arbetare syns sällan i media

Klass. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

2025 handlar om nya avtal

Ledare. Året börjar gå mot sitt slut. En tid för reflektion infinner sig när man lämnar någonting. Så är det i alla fall för mig. Under 2024 har vi på Transportarbetaren arbetat med att se hur tidningen ska se ut i ny kostym nästa år.

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.

Allt har blivit så dyrt

Ledare. Det tredje och fjärde av fem av Transports avtalsråd pågår just nu. Förtroendevalda från hela landet har samlats och diskuterat fram och tillbaka för att ta fram krav inför de kommande avtalsförhandlingarna. Förhandlingar som kommer allt närmare.

Lönedumpning hotar Europas transportsektor – kommer EU-kommissionen att agera?

Lönedumpning. Arbetsvillkoren för Europas transportarbetare är under press. Dåliga arbetsförhållanden, bristande kontroll och lönedumpning hotar arbetarnas trygghet och leder till osund konkurrens och kriminalitet i transportsektorn. I det här läget krävs det politiker som står upp för Sveriges och Europas arbetare. I dag startar utfrågningarna av de blivande EU-kommissionärerna. Mitt krav på den nya transportkommissionären är tydligt. Kommer han att presentera konkreta lagstiftningsförslag som förbättrar arbetsvillkoren för arbetarna i alla transportslag? Det vore inte en dag för tidigt.

Återigen får chaufförerna ta kostnaden

Debatt. Färdtjänstchauffören och skyddsombudet Ronnie Persson riktar skarp kritik mot Region Värmlands upphandling av servicetrafik. Anders Wahlén, servicetrafikchef i regionen har svarat. Slutreplik från Ronnie Persson.

Arbetare syns sällan i media

Krönika. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.