YKB-kurser anpassas till deltagarna

Förändrade regler. Kraven för att få behålla sitt yrkeskompetensbevis ändras i maj. En del av innehållet i fortbildningskurserna ska inte längre vara obligatoriskt. Samtidigt ställs högre krav på lärarna. – Vi har ju fått mycket kritik från förarna som har gått YKB-utbildningarna, säger Ted Montaigne på Transportstyrelsen. Nu ska fortbildningen vara mer flexibel utifrån vad deltagarna på just den kursen behöver.

Sedan i september är yrkeskompetensbeviset (YKB) obligatoriskt för alla som kör tung trafik eller buss. Då infördes EU-reglerna fullt ut i Sverige.

Efter en längre grundutbildning för alla som ska in i yrket krävs fem dagars fortbildning vart femte år. Kurser som erfarna och yrkesverksamma chaufförer ibland har stönat över.

På Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd (Tya) filas det på kursmaterialet just nu. Allt ska vara klart när Transportstyrelsens nya föreskrifter börjar gälla den 2 maj. Materialet används både i Tyas egen kursverksamhet och av andra utbildare.

– Vi skulle egentligen vilja anpassa kurserna ännu mer efter deltagnas behov, säger Leif Lanninge, utbildningsansvarig på Tya.

En rad moment är obligatoriska även i framtidens fortbildningskurser:

• Att köra med snål bränsleförbrukning, liksom vissa lastbestämmelser.

• Bestämmelser som till exempel reglerna kring kör- och vilotider och färdskrivare.

• Trafiksäkerhet och hälsorisker med jobbet.

Ted Montaigne räknar med att de momenten tar ungefär tre av utbildningsdagarna och att två dagar kan användas till utbildning som passar den aktuella gruppens specifika jobb.

– Vi har tagit bort krav som kunskaper om fraktavtal, hur man förebygger människosmuggling, vissa moment om ergonomi, ekonomiska villkor i branschen och hur en förare representerar företaget profil … De delarna går att plocka in för de förare som behöver.

Transportstyrelsen har också fått mycket kritik mot hur YKB-kurser har fungerat. En del lärare har dömts ut som ointresserade och helt enkelt tråkiga. Därför ställs också högre krav på YKB-lärarna från maj månad.

– De ska ha minst ett halvår pedagogisk erfarenhet eller utbildning, säger Ted Montaigne. Ett krav som många klarar, bilskollärarna till exempel.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Ung miljöarbetare kör sopbil.

Kompetens- och utbildningsanställning i max två år

Utbildningsanställning. Med kompetens- och utbildningsanställning hoppas Transport och Sobona få fler anställda till branschen. I max två år kan utbildningen pågå.

Solen går upp över fälten. Foto: Martina Hansen

Tidningsbudens akademi

Tidningsbud. För många år sedan satt jag på Tidningsbärarnas kundtjänst och väntade på nästa samtal. Då fick jag en fullständigt galen idé. Tänk om det krävdes högre utbildning för att få dela ut morgontidningar. Hur hade det sett ut?

Ansökan om ny utbildning för flygtekniker på Arlanda

Flyg. Flygbranschen har larmat om att fler flygtekniker, flygmekaniker och plåtslagare behöver utbildas för att flygplan och helikoptrar ska kunna lyfta framöver. Nu ansöker Sigtuna kommun om att få starta en yrkeshögskole-utbildning i flygteknik på Arlanda flygplats.

Från och med den 1 januari 2025 ska textilier sorteras och återvinnas. Foto: John Antonsson

Textilier ska sorteras och återvinnas

Miljöarbete. En skärmmössa och en krympt skjorta, ett trasigt lakan och några urblekta gardiner. Från och med 1 januari 2025 ska allt textilavfall sorteras ut separat och inte kastas i hushållssoporna.

Taxiförare får försenad lön

Taxi. Älvsby Taxi North Rides förare kommer inte att få sin lön den 25 november, det skriver Piteå-Tidningen.

Utbetalningarna från a-kassan ökar

A-kassan. Hög arbetslöshet och kris i andra branscher har gjort att utbetalningarna från Transports a-kassa ökat kraftigt. Antalet personer som får ersättning har stigit med drygt 36 procent det senaste året.

Hallå där!

Staffan Törnqvist

... tidigare skyddsombud på Avarn som har vunnit LO Stockholms pris som årets skyddsombud.

Efterlysning
Ellastbils som laddar på en parkering

Vad tycker du om omställningen?

Forskning. Känner du dig över­vakad på jobbet? Stressad av nya digitala bokningssystem eller kön till laddstolpen med elbilen? Forskare vid Göteborgs universitet söker nu kontakt med personer som påverkas av både den digitala och gröna omställningen.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Så vill Trafikverket undvika förra årets snökaos på vägarna

Trafik. En ny dygnetrunt-funktion för drift och underhåll som gör att Trafikverket kan handla direkt, utan dröjsmål. Det finns med i myndighetens nya handlingsplan med åtgärder för att förebygga en upprepning av vinterkaoset på landets vägar.

Avtal 2025

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", sa Thommy Öhrwall.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlades Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det höjda säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både antal säkerhetsföretag och anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.