YKB-kurser anpassas till deltagarna
Förändrade regler. Kraven för att få behålla sitt yrkeskompetensbevis ändras i maj. En del av innehållet i fortbildningskurserna ska inte längre vara obligatoriskt. Samtidigt ställs högre krav på lärarna. – Vi har ju fått mycket kritik från förarna som har gått YKB-utbildningarna, säger Ted Montaigne på Transportstyrelsen. Nu ska fortbildningen vara mer flexibel utifrån vad deltagarna på just den kursen behöver.
Sedan i september är yrkeskompetensbeviset (YKB) obligatoriskt för alla som kör tung trafik eller buss. Då infördes EU-reglerna fullt ut i Sverige.
Efter en längre grundutbildning för alla som ska in i yrket krävs fem dagars fortbildning vart femte år. Kurser som erfarna och yrkesverksamma chaufförer ibland har stönat över.
På Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd (Tya) filas det på kursmaterialet just nu. Allt ska vara klart när Transportstyrelsens nya föreskrifter börjar gälla den 2 maj. Materialet används både i Tyas egen kursverksamhet och av andra utbildare.
– Vi skulle egentligen vilja anpassa kurserna ännu mer efter deltagnas behov, säger Leif Lanninge, utbildningsansvarig på Tya.
En rad moment är obligatoriska även i framtidens fortbildningskurser:
• Att köra med snål bränsleförbrukning, liksom vissa lastbestämmelser.
• Bestämmelser som till exempel reglerna kring kör- och vilotider och färdskrivare.
• Trafiksäkerhet och hälsorisker med jobbet.
Ted Montaigne räknar med att de momenten tar ungefär tre av utbildningsdagarna och att två dagar kan användas till utbildning som passar den aktuella gruppens specifika jobb.
– Vi har tagit bort krav som kunskaper om fraktavtal, hur man förebygger människosmuggling, vissa moment om ergonomi, ekonomiska villkor i branschen och hur en förare representerar företaget profil … De delarna går att plocka in för de förare som behöver.
Transportstyrelsen har också fått mycket kritik mot hur YKB-kurser har fungerat. En del lärare har dömts ut som ointresserade och helt enkelt tråkiga. Därför ställs också högre krav på YKB-lärarna från maj månad.
– De ska ha minst ett halvår pedagogisk erfarenhet eller utbildning, säger Ted Montaigne. Ett krav som många klarar, bilskollärarna till exempel.