YKB-kurser döms ut
Två företag har varnats för att deras YKB-kurser inte håller måttet. För ett tredje företag har tillståndet dragits in. Hundratals chaufförer har gått utbildningar som Transportstyrelsen sedan dömt ut.
– Men eleverna har inte fått några efterräkningar, berättar Gunnar Holgersson, chef för sektionen för tillstånd och tillsyn på Transportstyrelsen.
Alla lastbilschaufförer som kör yrkesmässig trafik i EU måste senast den 10 september i år ha gått yrkeskompetensutbildningen och fått sitt YKB-kort. För att få utbilda chaufförerna krävs ett tillstånd från Transportstyrelsen.
Gunnar Holgersson förklarar att myndighetens tillsyn riktar sig mot den som har tillstånd att bedriva utbildning i yrkesförarkompetens (YKB). Och att kritik mot utbildare därför inte har spillt över på chaufförerna som har gått deras kurser.
Svensk Åkeritidning skriver att ett utbildningsföretag i Härnösand fuskar med YKB-kurserna. Enligt tidningen erbjuder det hela femdagarsutbildningen på en enda dag. Och tillståndet att hålla utbildningen finns hos ett annat företag.
– Vi har en pågående tillsyn där vi utreder om fel har begåtts, säger Gunnar Holgersson till Transportarbetaren. Mer kan jag inte säga om fallet innan vi är klara.
Totalt har Transportstyrelsen gett 148 företag/personer tillstånd att fortutbilda lastbilschaufförer i YKB. Hittills har ett tillstånd dragits in och två företag har varnats:
- En person i Småland blev av med tillståndet efter att myndigheten besökt en utbildningsdag och hittat en rad brister: kursen hölls av ett annat företag än det certifierade, deltagarnas identitet kontrollerades inte, undervisningen redovisades inte, undervisningstiden var cirka 20 timmar kortare än den borde. Dessutom dömdes kurslokalerna ut.
- Ett företag i Småland varnades efter ett tillsynsbesök. Motivet var att kursdeltagarna inte fick den föreskrivna praktiska undervisningen, de lämnades utan lärare en stor del av dagen, de fick lära sig en del som inte ingår i kursplanen och den sammanlagda undervisningstiden blev alldeles för kort. Företaget har efter varningen självt återkallat sitt tillstånd.
- Ett företag i Närke varnades också efter att Transportstyrelsen varit med under en kursdag. Myndigheten konstaterade att ingen körträning erbjöds, simulatorn uppfyller inte kraven, miljöundervisningen hade ett tema som inte ingår i utbildningen och dagens relevanta undervisningstid var fyra timmar och 40 minuter i stället för sju. Transportstyrelsen har en pågående tillsyn hos denna utbildare.
– Vi bevakar den här frågan om kvalitet på YKB-utbildningarna stenhårt, säger Bill Rehn, vd på Tya.
Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd (Tya) är en av utbildarna när det gäller YKB, men håller kanske framför allt utbildningar för lärarna.
– Där lägger vi mest energi, säger Bill Rehn. Hittills har vi utbildat över 500 lärare som sedan hållit kurser på olika företag och skolor. Vårt syfte är dels att försörja branschen med utbildare, dels att försöka höja kvalitén på kurserna.