YKB – lagkrav med förhinder
Kravet på Yrkeskompetensbevis, YKB, skapar oro i åkeribranschen. I nuläget har bara ett par tusen av landets över 115 000 yrkesverksamma förare genomgått den utbildning som måste vara avklarad senast hösten 2016. Schenker har tagit saken i egna händer. Där träder erfarna chaufförer in som lärare och håller kurs för kamraterna.
Det är lördag morgon på Schenkers terminal i Lunda, utanför Stockholm. En skara chaufförer kliver in i en kontorslokal som gjorts om till klassrum. För flera av dem är det många år sedan de satt i en skolbänk.
Framme vid vita tavlan står Sead Alic och Ulf Pettersson. Båda är ursprungligen chaufförer på Schenker. Ulf kör fortfarande, Sead jobbar numera med YKB-kurserna på heltid.
Totalt ska 300 förare och tjänstemän på åkeriet genomgå de fem obligatoriska delkurserna. Den här lördagen är temat sparsam körning.
Lärarna kör i gång. Undervisningen är seriöst upplagd. Sead förklarar att Transportstyerlsen ofta är ute med tidtagarur och kontrollerar att kursplanerna följs.
– Vad tror ni är målet med dagens kurs, undrar Sead retoriskt?
– Vet inte. Jag har redan gått eco-drivingkurs två gånger, svarar en förare.
Lärarna förklarar att syftet är att förarna ska veta hur man optimerar bränsleförbrukningen. Efter en kort film blir det grupparbete. Flera chaufförer inflikar att YKB-kurserna fungerar bra – just för att det är rutinerade chaufförer som håller dem.
En distributionsförare säger:
– Jag kör hårt med eco-driving. Då behöver jag bara tanka lastbilen en gång i veckan, i stället för var fjärde dag.
Det är kaffepaus. Sead Alic berättar att Schenker kör YKB-utbildning både på vardagar och helger:
– Helgtiden behövs, på dagtid går det inte att ta för många bilar ur produktionen.
Enligt Ulf är ergonomi och hälsa den kurs som brukar generera mest snack bland deltagarna:
– Stressen är det som tas upp mest. Stressen i trafiken, men också med att få till familjelivet.
– Hämtning av barn och sådant.
Vad brukar förarna betona när det gäller sparsam körning?
Ulf säger:
– Det här med återkoppling är viktigt. Propagerar arbetsgivaren för eco-driving vill förarna ha någonting tillbaka. Gärna någon sorts bonus, men åtminstone information om hur man lyckas. Här kan Schenker bli bättre.
En transportledare håller med. Han tycker att företaget tenderar att snåla när man köper nya bilar. Motorerna är svaga och ofta saknas den instrumentering som kan ge besked om bland annat bränsleförbrukning.