Arbetslösa Helena Stenbom är en av dem som får sin YKB-kurs genom Arbetsförmedlingen.
Close
"Det här fixar sig!" Arbetslösa Helena Stenbom är en av dem som får sin YKB-kurs genom Arbetsförmedlingen.
Close

YKB ny chans för arbetslösa

Från den 10 september är det skarpt läge: Alla som kör tunga fordon i jobbet måste ha gått en YKB-utbildning. Med nya riktlinjer ordnar Arbetsförmedlingen nu kurserna för arbetslösa chaufförer.

Den som kör utan yrkeskompetensbevis (YKB) riskerar böter både för sig själv och för åkeriet. Så den som är anställd kan räkna med att arbetsgivaren står för utbildningen.

Lastbilschaufförer utan fast jobb har däremot varit hänvisade till att själva betala de fem utbildningsdagarna. Men efter överläggningar mellan Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd (Tya) och Arbetsförmedlingen får den som är arbetslös – och uppfyller vissa krav – i de flesta fall hjälp med sin YKB-kurs. Formeln som gäller för att Arbetsförmedlingen ska betala heter 12–36.

Detta gäller: En lastbilschaufför som är inskriven som arbets-
sökande och har jobbat i branschen minst 12 av de senaste 36 månaderna får oftast en YKB-kurs.

Den som har gått arbetslös mer än så får sina kunskaper granskade. Den kartläggningen kan resultera i en betald YKB-kurs – kanske efter lite praktik på ett åkeri eller en uppfräschningsutbildning. Ytterligare ett krav är att det ska vara högst ett halvår tills chauffören behöver sitt YKB-bevis.

– Vi står inte för YKB i allmänhet, men vi gör det för den som blir anställningsbar med kursen, säger Sari Harju, chef för arbetsförmedlingen i Örebro.

I hennes område finns det 77 arbetslösa med utbildning och erfarenhet som lastbilsförare. Hur många av dem som klarar 12–36-kravet kan hon inte svara på, de ska kartläggas först. En av dem är i alla fall Helena Stenbom, som haft några olika chaufförsjobb sedan hon gick ut transportgymnasiet 2002.

– Jag låg ute och körde söndag kväll till fredag natt med trailerdragare i många år. Jag trivdes och kände mig fri.

När dottern Ronja föddes blev det lite ströjobb en period innan hon fick en anställning och körde på dagtid. I höstas fick hon gå från åkeriet där hon hade jobbat i drygt två år.

– Jag skrev in mig som arbetssökande samma dag. Min handläggare visste inte vad YKB är – och skulle ha mig att söka massa jobb, men alla vill ha någon med YKB. Och jag förstår dem.

Helena Stenbom skulle då inte få någon utbildning från Arbetsförmedlingen. Det kändes tufft att behöva betala för att bli anställningsbar. Men plötsligt för ett par veckor sedan ringde telefonen.

– Jag fick börja veckan därpå. Det blir bra att få lära sig det senaste om kör- och vilotider och om lastsäkring, resten av kursdagarna vet jag inte om de verkar så vettiga …

Hon kommer i vilket fall som helst kunna fortsätta rycka in
när de ringer från Bengts åkeri och erbjuder ett inhopp bakom ratten.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.

BRA till Arlanda efter nytt avtal med SAS

Flyg. Omkring 90 procent av flygtrafiken försvinner från Bromma flygplats 2025 och flyttar i stället till Arlanda. Det står klart sedan flygbolaget BRA och SAS tecknat ett sjuårigt avtal till ett värde av 6 miljarder kronor.