YKB ny chans för arbetslösa
Från den 10 september är det skarpt läge: Alla som kör tunga fordon i jobbet måste ha gått en YKB-utbildning. Med nya riktlinjer ordnar Arbetsförmedlingen nu kurserna för arbetslösa chaufförer.
Den som kör utan yrkeskompetensbevis (YKB) riskerar böter både för sig själv och för åkeriet. Så den som är anställd kan räkna med att arbetsgivaren står för utbildningen.
Lastbilschaufförer utan fast jobb har däremot varit hänvisade till att själva betala de fem utbildningsdagarna. Men efter överläggningar mellan Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd (Tya) och Arbetsförmedlingen får den som är arbetslös – och uppfyller vissa krav – i de flesta fall hjälp med sin YKB-kurs. Formeln som gäller för att Arbetsförmedlingen ska betala heter 12–36.
Detta gäller: En lastbilschaufför som är inskriven som arbets-
sökande och har jobbat i branschen minst 12 av de senaste 36 månaderna får oftast en YKB-kurs.
Den som har gått arbetslös mer än så får sina kunskaper granskade. Den kartläggningen kan resultera i en betald YKB-kurs – kanske efter lite praktik på ett åkeri eller en uppfräschningsutbildning. Ytterligare ett krav är att det ska vara högst ett halvår tills chauffören behöver sitt YKB-bevis.
– Vi står inte för YKB i allmänhet, men vi gör det för den som blir anställningsbar med kursen, säger Sari Harju, chef för arbetsförmedlingen i Örebro.
I hennes område finns det 77 arbetslösa med utbildning och erfarenhet som lastbilsförare. Hur många av dem som klarar 12–36-kravet kan hon inte svara på, de ska kartläggas först. En av dem är i alla fall Helena Stenbom, som haft några olika chaufförsjobb sedan hon gick ut transportgymnasiet 2002.
– Jag låg ute och körde söndag kväll till fredag natt med trailerdragare i många år. Jag trivdes och kände mig fri.
När dottern Ronja föddes blev det lite ströjobb en period innan hon fick en anställning och körde på dagtid. I höstas fick hon gå från åkeriet där hon hade jobbat i drygt två år.
– Jag skrev in mig som arbetssökande samma dag. Min handläggare visste inte vad YKB är – och skulle ha mig att söka massa jobb, men alla vill ha någon med YKB. Och jag förstår dem.
Helena Stenbom skulle då inte få någon utbildning från Arbetsförmedlingen. Det kändes tufft att behöva betala för att bli anställningsbar. Men plötsligt för ett par veckor sedan ringde telefonen.
– Jag fick börja veckan därpå. Det blir bra att få lära sig det senaste om kör- och vilotider och om lastsäkring, resten av kursdagarna vet jag inte om de verkar så vettiga …
Hon kommer i vilket fall som helst kunna fortsätta rycka in
när de ringer från Bengts åkeri och erbjuder ett inhopp bakom ratten.