Vindkraftstorn på lastbil
Close
Godstransporterna blir bättre och bättre. Den slutsatsen drar Transportstyrelsen i sin senaste tillståndsrapport. (Arkivbild)
Close

Yrkesförare kör allt säkrare

Chaufför. De flesta lastbilschaufförer trivs på jobbet. Och de har blivit bättre på att följa lagar och regler, visar den senaste tillståndsmätningen från Transportstyrelsen.

För tredje gången har Transportstyrelsen, tillsammans med Polisen, undersökt hur aktuella regler följs när det gäller godstransporter. Inom flera områden – som körkortsbehörighet och nykterhet – följs lagar och förordningar till hundra procent.

Överlag ökar regelefterlevnaden. Utvecklingen är positiv bland annat när det rör områden som tidigare mätningar haft i fokus, som lastsäkring och teknisk beskaffenhet.

Men Transportstyrelsens rapportförfattare pekar också på oroande tecken: ”Vi ser indikationer om att hastighetsefterlevnaden försämrats”, skriver de. De ser också en ojämn utveckling när det gäller kör- och vilotider.

Medan svenska förare blivit bättre på att följa reglerna för körtid och vila visar utländska förare på en sämre efterlevnad. Det riskerar att få konsekvenser både för olycksrisken och förutsättningar för rättvisa villkor inom åkerinäringen, heter det i rapporten.

Sociala villkor

För första gången har också förarnas sociala villkor undersökts för Transportstyrelsens tillståndsrapport. Det visar att lastbilschaufförerna generellt sett trivs med sitt arbete och är nöjda med arbetsförhållandena, oavsett om de kör för svenska eller utländska arbetsgivare.

Däremot visar resultaten att det är tydliga skillnader i hur verkligheten ser ut: 80 procent av förarna som arbetar för utländska arbetsgivare tillbringar minst tre nätter i veckan i lastbilen och så många som 25 procent sover sex eller sju nätter i bilen. Det kan jämföras med förare som kör för svenska åkerier – bara 20 procent av dem tillbringar tre eller fler nätter i veckan i lastbilen.

Studien visar också att bland dem med utländska arbetsgivare kom var femte chaufför bara hem någon gång i halvåret.

Stora skillnader

De allra flesta lastbilschaufförer uppger att de arbetar mellan 31 och 50 timmar per vecka, oavsett om arbetsgivaren är svensk eller utländsk. Men lönegapet är stort.

Förare som kör för svenska arbetsgivare får ut mellan 20 000 och 25 000 kronor efter skatt.

Förare som kör för utländska arbetsgivare får ut runt 15 000 i månaden, men variationerna inom gruppen är stor.

När det gäller kontroll av skatter och avgifter liknar resultaten dem från undersökningen som gjordes 2015. En femtedel av företagen hade en skuld på sitt skattekonto, men de flesta skulder är små. Dock har det skett en viss ökning av antalet restförda skulder hos Kronofogden.

I år är tredje gången som Transportstyrelsens och Polismyndigheten genomför denna typ av undersökningen. Det statliga verkets övergripande slutsats av årets tillståndsmätning är att det blivit bättre och bättre sedan 2012.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

”Vi har fortfarande mycket att göra, men nu kommer folk inte hit med en klump i magen”, säger Nuno Blomqvist.

Med fackets hjälp blev arbetsmiljön så mycket bättre

Åkeri. Orimliga prestationskrav och skrikande chefer fick UPS-chauffören Nuno Blomqvist att ta hjälp av facket. Nu är han själv Transportombud – och arbetsmiljön är mycket bättre.

Transportavtalet 2023 - 2025.

Nytt avtal för åkeri, terminal och bärgning

Transportavtalet. 24 månader och ett totalt avtalsvärde på 6,8 procent blev resultatet för transportavtalet. Avtalet börjar gälla den 1 april 2025 och berör åkeri, terminal och bärgning.

Nya regler för kombinerade transporter ska granskas

Åkeri. Hur har de skärpta reglerna för kombinerade transporter med flera olika transportslag påverkat godstransportbranschen? Det ska Transportstyrelsen och statliga analysmyndigheten Trafikanalys granska på uppdrag av regeringen.

Avtal 2025

Miljöarbetarnas avtal klart

Miljö Efter tre dagars förhandlingar lossnade det till slut och Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) tecknade på onsdagen miljöarbetarnas nya, tvååriga avtal.

Så ser vanligaste mutbrotten ut

Kriminalitet. En man i 45-årsåldern som får underkänt vid uppkörning och försöker få trafikinspektören att ändra sig genom att erbjuda ett par 500-lappar. Det är något av ett typfall i fällande domar för mutbrott.

Avtal 2025
Förhandlingsdelegation tidningsbud 2025. Foto: Lilly Hallberg

Förhandlingar för tidningsbud i förändringens tid

Tidningsdistributörsavtalet. På måndagen startade förhandlingar om nytt kollektivavtal för tusentals tidningsbud – en yrkeskår starkt påverkad av strukturomvandling och digitalisering.

Avtal 2025
Delegationen för miljöarbetareavtalet samlad på Näringslivets hus 7 april 2025. Foto: Justina Öster

Förhandlingar om nytt avtal för miljöarbetare i gång

Miljö Måndagen den 7 april inleddes förhandlingarna mellan Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) om ett nytt miljöarbetareavtal. – Det går fruktansvärt trögt, säger förbundsordförande Tommy Wreeth.

Close up of building contractor shaking hands with worker at construction site.

Hr-konsult sökte medlemmar –Transport misstänker gult fack

Plattformar. På Linkedin annonserar Frilans finans hr-rådgivare efter styrelsemedlemmar till ett nytt fackförbund för plattformsarbetstagare. Bolagets vd som tidigare har velat starta en ”gul” fackförening säger att han inte står bakom – men välkomnar – initiativet.

Avtal 2025

Så tycker vi om nya transportavtalet

Åkeri / Lager & terminal / Bärgning. Den 3 april blev Transports största avtal klart. Det gäller för lastbilsförare, lager-, terminal- och bärgningsarbetare samt budbilschaufförer från och med den 1 april 2025. Så här tycker några medlemmar om det nya tvååriga transportavtalet.

Avtal 2025
Transportavtalet 2023 - 2025.

Nytt avtal för åkeri, terminal och bärgning

Transportavtalet. 24 månader och ett totalt avtalsvärde på 6,8 procent blev resultatet för transportavtalet. Avtalet börjar gälla den 1 april 2025 och berör åkeri, terminal och bärgning.

Avtal 2025

”Förväntad kompromiss”

Kollektivavtal. Det kunde varit värre – men också bättre. Och oklart vad som egentligen är normerande, utöver lönenivå. Så kommenterar Transports ordförande Tommy Wreeth parterna inom industrins överenskommelse.

Avtal 2025

Klart med nytt industriavtal

Kollektivavtal. 6,4 procent, två år – i natt kom beskedet att fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om märket som blir vägledande för hela arbetsmarknaden i årets avtalsrörelse.

Avtal 2025

Förhandlingar in i det sista för ”märkesavtal”

Kollektivavtal. Senast vid midnatt ska fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om kollektivavtal – de avtal som utgör märket för löneökning i årets avtalsförhandlingar.

Bolt ger sig in i sjukresebranschen

Serviceresor. Bolt är ett av 14 taxibolag som kan få börja köra sjukresor åt Region Uppsala. Katastrof, anser facket, men regionen säger att de har följt lagen om upphandling.

Svårt komma framåt utan märket

Avtal 2025. Det går trögt i förhandlingarna mellan Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund. En konstruktiv dialog förs ändå säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Wolts bud i strejk – stöd från facket

Gigjobb. På lönedagen, den 25 mars, la Wolts matbud i Norrköping ned arbetet. Ersättningen är hopplöst låg med arbetsveckor på över 70 timmar, enligt de strejkande. Och trots att ingen är med i facket uttrycker Transports ombudsman sitt stöd.

Efter olyckan fick Alexander Eriksson köpa ny säng, flytta in på bottenvåningen i huset och använda rullstol. Sen blev det kryckor och nu kör han bil igen.

Alexander fick ersättning från Afa – till slut

Arbetsskada. Lastbilsföraren Alexander Eriksson fick sina knän krossade när en truck kom i rullning på flaket. Afa försäkring sa nej till hans begäran om ersättning för arbetsskada. Han gick till facket, Transportarbetaren skrev – och till slut fick ­Alexander rätt.